Szabad akarat a Ghost in the Shell 2: Innocence-ben
Ghost in the Shell 2: Innocence (2004)
Az 1995-ös zseniális cyberpunk anime alaposan feladta a leckét, ha esetleg folytatást óhajtanának készíteni Shirow Masamune manga adaptációjához. Ennek ellenére az idő bizony igazolta, hogy a második rész animációs változatának is van létjogosultsága, pláne, hogy Oshii Mamoru a Ghost in the Shell 2: Innocence sikerén felbuzdulva, valamint a technikai megvalósítás kontrasztját látva úgy döntött, 2008-ra felújítja a korábbi filmet is. De lássuk csak, a látványon kívül mi is az, amitől a folytatást is ajánljuk a megtekintésre.
Kawai Kenji: Kugutsuuta ura mite chiru
A Public Security Section 9 továbbra is teljesíti feladatát, bár a 2501-es projekt és a Bábjátékos kapcsán úgy tűnik, elvesztették az Őrnagyot. A helyén keletkezett űrt Batou és Togusa igyekeznek betölteni, a páros tökéletesen összeszokott és ütőképes duót alkot, de hiába egészítik ki egymást, ha figyelniük is szükséges a másik ténykedését. Legújabb esetük igencsak felkavaró és ugyanolyan titokzatosan indul, mint az előző rejtélyük.
Számtalan gynoid gésa android hibásodik meg, és őrjöngésbe kezdenek, ezzel nem csak a kuncsaftokat, a tulajdonosokat, de néhány rendőrt is meggyilkolnak. Az egyik ilyen esethez kiérkező Batou meglepődve tapasztalja, hogy a szexoroid szinte öngyilkos üzemmódba kapcsol és azt hajtogatja: „Segítség”.
Megfordítva az eredetileg tervezett sorrendet, úgy döntöttem, elsőként azt emelném ki, mennyire fantasztikus és tökéletes az Innocence vizuális és zenei megvalósítása. Oshii Mamoru rendezése mindent beleadott, hogy a filozófiai és teológiai elmélkedéseket olyan köntösbe öltöztesse, mely nem csak időtálló, de akár HD felbontásra is alkalmas legyen. Nem igazán volt szükség komolyabb képi feljavításokra, hiszen a jelenetek nagy részét kézi animációval oldották meg, iszonyatos részletességgel, a CG pedig teljességgel belesimul a grafikába, egyáltalán nem hivalkodó, pontosan olyan, amilyennek egy tökéletes műnek lennie kell.
A filmszerűség jelen esetben ötvöződik a drámai hatással, mert az Innocence az akciójelenetek gyarapítása mellett rengeteg olyan kameramozgást is imitál, nem beszélve a perspektíváról, amikor Batout látjuk kívülről, mint egy idegen optikán keresztül. Emellett észrevehetjük, hogy a lassított és megállított jelenetsorok annyira impresszívek lettek, hogy a Mátrix is megirigyelné azt (természetesen köztudott, hogy a Wachowski fivérek alkotása az 1995-ös műből indult ki, de már túl vagyunk a trilógia megjelenésén is).
Kawai Kenji zenéjével gyakorlatilag egy impozáns alkotás született meg, ami az első percétől az utolsóig tökéletesen kivitelezett. Hihetetlenül erős összhatást biztosít az animének, így nélküle teljesen elképzelhetetlen volna. Nem véletlen, hogy legalább a záróakkordok közé felvették a 2017-es élőszereplős adaptáció során is. Bár a végeredmény tekintetében ennek nem biztos, hogy annyira örült a mester.
Lássuk most, milyen gondolatokkal foglalkozik az Innocence. A Ghost in the Shell elsősorban az alapokat fektette le, elkalauzolt bennünket egy potenciális – ugyanakkor nem is olyan távoli – jövőbe, ahol izgalmas kérdésekkel foglalkozhatott az emberi lét helyét boncolgatva a világegyetem szövevényes vásznán. A robotika, az informatika és a bio-, valamint nanotechnológia fejlődésével nem csak az átlagos protézisek lehetősége jelenik meg azok számára, akik új végtagot vagy érzékszervet igényelnek, hanem adott az is, hogy feljavítsuk a képességeinket. Számtalan cél közül egyértelműen a katonai felhasználás volna a legerősebb, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül az ember az iránti vágyát, hogy halhatatlanná váljon.
Legalábbis így működne a dolog, ha valaki önszántából kerülne ilyen tudatállapotba, mert akkor tisztában van vele, hogy került oda, milyen céljai vannak, nem éri meglepetésként az új helyzet. De mi történik azokkal, akiket rákényszerítenek arra, hogy bináris kódként éljék le a hátra lévő életüket, legalábbis a tudatuk felkerüljön a világhálóra. Ezzel a Robotzsaru filmek is foglalkoztak már a nyolcvanas évek végén, és igazán izgalmasan járták körbe a témát. Legalábbis egy bizonyos részét, de azért ott még a kiberagy lehetőségéig nem mentek el. Hiszen ez a mesterséges egység felveti azt a problémakört, amit a Ghost in the Shellek elemzésekor már megemlítettem.
De hogy ezt semmiképpen sem tudjuk felróni a Ghost in the Shellnek, az Innocence eljátszik ezzel a gondolattal, ha eléggé odafigyeltek, bizony Motoko karaktere nem a teljes tudatát tölti le, amikor az android testeket irányítja, és a megoldás kulcsa is bizony abba az irányba visz el bennünket, hogy igenis vannak másolatok, csak nem feltétlenül etikus az alkalmazásuk. Gondoljunk csak bele, hogy mi volna, ha számtalan verzióban, akár több testben is létezhetnénk egyszerre, vajon hogyan reagálnának ezek a lények egymásra, illetve mekkora konfliktust okozna az eredeti, kiindulási elmében a tudat, hogy nincs egyedül, hanem csupán egy halmaz egyik eleme. Ebben az esetben ismét felmerülhetne a kérdés, hogy mi számít eredetinek, mi élőnek, és melyik pusztítható el, illetve melyiknek van egyáltalán létjogosultsága.
Az Innocence visszanyúl a vallásokhoz, mitológiákhoz, és előszedi kicsit a teremtés kérdését is. Hiszen az androidok valójában az ember által alkotott új lények. Amennyiben azokat valamilyen mesterséges vagy éppen másolt tudattal ruházzuk fel, úgy élettelenből élőt alkotunk, még akkor is, ha ezt nem a szó klasszikus értelmével magyarázzuk. Az egyik ilyen történetről már korábban írtam a Cinegore oldalára, a Gólem legendája ugyanis már a suméroknál megjelent, de csak később a zsidóknál nevezték el így a sárból alkotott emberi mást. Ami természetesen az ember teremtésének allegóriája, hiszen az élettelenből gyúrják meg és tudattal ruházzák fel. Ahogyan az itt is megtörténik, hiszen egy mesterséges, fém és műanyag vázba kerül egy kiberagy, amibe aztán feltöltik a lényeget, amit ghost-ként emlegetnek, hogy megkülönböztessék a protokollok szerint működő androidoktól. Mert az fontos, hogy legyen valamiféle határ a kettő között, annak ellenére, hogy teljesen megfoghatatlan fogalmakról beszélnek.
Nyilvánvalóan az értekezéshez tartozik az is, hogy megemlítsem, ami bizonyára sokaknak szemet szúrt, hogy miért van egy Gabriel névre hallgató basset hound az Innocence-ben. Azon túl, hogy erősíti bennünk azt a képet, hogy Batou áll a legközelebb Motokohoz, hiszen mindketten azonos szinten mozognak, a férfi is majdnem teljesen kiborg testtel rendelkezik, és folyamatosan emlékeztetik magukat, hogy ők azért egy szinten még mindig emberek, élőlények. Hogy a kutya vajon mesterséges-e, egyedül Togusa boncolgatja, és a válasz nem is lényeges igazán, hiszen csupán aláhúzza az alapkonfliktus jellegét a műben. De annak ellenére, hogy ilyen könnyen megmagyarázható az állat jelenléte a filmben, még egy lényeges jelentősége van, méghozzá az, hogy Oshii Mamoru-nak ugyancsak van egy ilyen kutyája.
Illene valamiféle lezárást tennem, de valójában ezt már korábban megtettem. Amit még ide tudnék emelni, az talán a timeline, amit anno összeállítottam az Ghost in the Shell animékhez. Ez persze nem azt jelenti, hogy ilyen sorrendben érdemes nézni őket, sőt külön egységeket alkotnak bizonyos elemei, de sok mindent megmagyaráz a karakterek viselkedéséről, hogy éppen melyik érában járunk,
- 2027: Ghost in the Shell Arise-Pyrophoric Cult
- 2029: Ghost in the Shell: The New Movie
- 2029: Ghost in the Shell
- 2030-tól: Ghost in the Shell: Stand Alone Complex
- 2032: Ghost in the Shell 2: Innocence
- 2032-től: Ghost in the Shell: Stand Alone Complex 2nd GIG
- 2034: Ghost in the Shell: Stand Alone Complex: Solid State Society
Természetesen a két fő film egyáltalán nem illik be ebbe a sorba, hiszen ezek képezik az egész univerzum alapját. A későbbiekben szeretnék majd a mangákkal is foglalkozni, egyelőre azonban elköszönök a franchise-tól. A science fiction, a cyberpunk, a thriller, a krimi és a filozófikus hangvételű animék legerősebb és leginkább meghatározó szeletkéjét igyekeztem nektek bemutatni, remélem, sikerült újat is mondanom nektek róluk. A jelentőségük, valamint helyük a filmek és sorozatok óceánjában bizonyosan egyértelműbbé vált azok számára is, akik csak hallottak róla, de még nem találkoztak vele a vásznon. A két fő alkotás, a Ghost in the Shell, és az Innocence mindenképpen toplistás fog maradni, így előszeretettel ajánlom nektek.
Itoh Kimiko: Follow Me
Értékelésem: 10/10
Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=2081
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Ynput5hELoA
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/inosensu-kokaku-kidotai-20972.html
Bluray megrendelhető: Ghost In The Shell 2: Innocence Blu-ray
Smaragd Sárkány