A zsenik tragédiája: Your Lie in April
Your Lie in April (2014-2015)
A romantikus drámák előnye, hogy nem agyatlan vígjátékok, nem nyálas történetek, hanem valódi tragédiákat csempésznek a sorok közé, mintegy életszemlélet megváltoztató célzattal. Így a központban nem a szerelmi szál lesz, hanem egy-egy helyzet, mellyel nehezebb megküzdenünk az átlagosnál, főleg azért, mert nem tanítják a kezelési módját. A tabukkal pontosan ez a probléma, hogy magunknak kell kitalálnunk, miképpen birkózunk meg a feladattal. A Your Lie in April (Shigatsu wa Kimi no Uso) is hasonló szituációt igyekszik bemutatni. Akinek van Netflixe, előnyben lesz, mert ott is elérhető.
Goose House: Hikaru Nara
Kōsei Arima igazi tehetség, gyermekkora óta játszik a zongorán, és 11 éves koráig minden versenyt megnyert. Ezzel számtalan osztály- és vetélytársa tiszteletét és gyűlöletét kivívta ugyan, de ő maga nem igazán tudott mit kezdeni a sikerrel, sőt, elhatározta, hogy soha többé nem játszik. Bár a zene iránti vonzódása megmaradt, így fiatal gimnazistaként különös csodálattal fordult Kaori Miyazono felé, aki hegedűjátékával kápráztatta el a legfurcsább helyszínen és módon. A lány egyik gyerekkori barátjának, Tsubaki Sawabének ismerőse, és az első találkozás nem várt módon alakult. Ezért hiába a fellángoló érdeklődés, úgy tűnik, a varázslatos teremtés szívét a fiú másik legjobb haverja, Watari Ryōta nyeri el. De ez nem is olyan meglepő, hiszen Ryōta a suli egyik üdvöskéje, a sztárcsatár az iskola csapatában. Arima viszont visszahúzódó teremtés, igazi introvertált személyiség, ezért igyekszik is keresni mások társaságát.
Valójában mindig is ilyen volt, elsősorban azért, mert nem igazán élvezhette ki tehetségét. Mivel abszolút hallással rendelkezett, így játszi könnyedséggel tanult meg zongorázni, édesanyja, aki maga is virtuóznak számított, már egészen pici korában megismertette a zenével. Azonban a szülő ezt a potenciált jobban szerette volna kiaknázni, mintsem az a csöppségtől elvárható lett volna. Így a folyamatos gyakorlások, a bevésődések némileg kiürítették a fiú vágyait és ambícióit, az anyukája halála után pedig valami olyan szörnyűség történt, mely örökre távol tartotta őt a billentyűk játékától.
Mindez talán maradhatott volna így, de Kaori felébresztette benne a szeretetet, mely egykor a zene irányába vonzotta. A lány könnyedsége, derültsége, szabadsága és tehetsége a jelenben rávezeti arra, hogy mennyire hiányzik neki a zongorázás és a vele járó extázis és izgalmak. Persze ezúttal más szemszögből szemléli a hobbiját, mert a görcsös ragaszkodás a rigmusokhoz kevésbé lesz fontos számára, mintsem az élmény, melyet a játék során átélhet. Ugyan Kaori a fiút látszólag visszarángatja ebbe a miliőbe és ráerőszakolja a zenélést, ezért Arimában felsejlenek a múlt sérelmei, de pontosan erre van szüksége ahhoz, hogy feldolgozhassa édesanyja elvesztését.
COALAMODE.: Nanairo Symphony
A Your Lie in April egyik központi témája a tehetség és az ezzel kapcsolatos személyes tragédiák, a korai kiégés lehetősége. Hiszen egy affinitást cél- és ésszerű kiaknázni, mert az emberi elme igazán gyermekkorban tud hatékony lenni. Azaz a tanulás folyamat akkor a legerősebb, amikor találkozunk a környezetünkkel és még nincs telítve információval a tudatunk. De egy csodagyerek, egy zseni élete nem feltétlenül lesz ugyanolyan varázslatos, mint azt a szülei neki előre eltervezik. Az erőltetett terhelés pozitívnak tűnhet, mert a kiaknázatlan potenciál a későbbiekben megbánást is eredményezhet. De arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a korlátozás, a játék és képzeletszegény nevelés csupán beszűkíti a lehetőségeket és a későbbi boldogulást. Mert egy személy, aki egyetlen szakmára koncentrál, mely ráadásul a testi adottságaira is apellál, egy apró veszteséggel bizony igazi tragédiává is alakulhat.
Azok, akik már kicsiny koruktól csak arra koncentrálnak, hogy milyem a megjelenésük, milyen fürgék az ujjaik, mennyire hajlékonyak és kecsesen táncolnak, zseniális a hallásuk, éles a szemük, ezen képesség elvesztésével komoly összeomlással nézhetnek szembe. Ha mind e mellé nem társult valódi élvezet, hanem csupán egy illúziót vagy éppen más célját kergették, úgy ez válsághoz is vezethet. Nem beszélve arról, hogy a csodagyerekeknél mennyire gyakori, hogy a képességeik korlátait elérve meglehetősen korán kiéghetnek, míg egy átlagos ember esetében ez olyan 40-50 éves kor körül várható. Ezért fontos a küzdelem kérése, mert a jutalom könnyed megszerzése bizony igazán unalmassá teszi az adott tevékenységet akkor is, ha csupán hobbiként kezeljük. Miután elvesztjük az érdeklődésünket, elfordulunk a szakmától vagy szabadidős tevékenységtől, de olyankor gyakran abba ütközünk, hogy már semmi újat nem vagyunk képesek elsajátítani. Mindennek oka, hogy az ambícióink és a vágyaink tűnnek el, nem igazi kilátástalanságról beszélünk.
De ez a Your Lie in April egyik témája csupán, mert más tragédiákról is regél nekünk. Fel is vezettem szépen, a hozzánk közel álló személy elvesztését, hiszen a kettő nagyon is közel áll egymáshoz. Amikor érezzük, hogy közel a vég, szeretnénk az utódaink, szeretteink számára olyan jövőt biztosítani, ami lehetővé teszi a boldogulásukat, miután már nem leszünk. Ezért gyakran olyasmit cselekszünk, ami aktuálisan nem tesz jót a másiknak, a személyiségüket könnyedén torzíthatjuk, és ennek a fő oka, hogy sietünk, kapkodunk, mert szorít az idő és nem magyarázzuk el rendesen, miért viselkedünk úgy, ahogy. Ezt nem kell a halálesetekre korlátozni, hanem bármely változás, melyet előre tervezünk vagy látunk, ugyanilyen esemény sorozatokat válthat ki belőlünk. Ám hiába a jó szándék, ha valamit erőltetünk, az bizony nem célravezető. Bár aktuálisan érezhetjük úgy, hogy a jövő majd igazol bennünket és megértik a tervünket, megbocsátanak nekünk, de egy gyermek esetében ez nem ilyen egyszerű.
Wacci: Kirameki
A fejlődő psziché sokkal könnyebben sérül és vésődik be egy kellemetlen emlék, mely adekvát válasza gyakran a kapcsolódó helyzetek kerülése vagy teljes kizárása. Hiszen az elménk képes megvédeni bennünket, ezek a reakciók pedig előre nem kiszámíthatók, és gyakran beteg személyiségeket szülhetnek. Ide kapcsolódik a tudat meghasadásának több formája is. De a legegyszerűbb az, ha egyszerűen depresszióba esünk, és pánikhangulatot vált ki belőlünk egy-egy apró részlet, mellyel a későbbiekben találkozunk. Ennek legegyszerűbb kezelése pszichológussal vagy egyéb terápiával történik, de erre természetesen az okozók előre nem gondolnak.
Az önzetlen cselekedet tehát gyakran valójában önző érdekből indul ki, melyet idővel ugyan megemészthetünk, és erőt meríthetünk belőle, de sajnos jó darabig a személyiségünkre nyomhatja bélyegét. A segítség ezért legtöbbször a barátoktól és nem a családból érkezik, mert akik folyamatosan körülöttünk élnek, könnyebben válhatnak immunissá arra, amit cselekszünk vagy érzünk, mint a hozzánk másképp ragaszkodó emberek. Ekképpen a Your Lie in April-ben is váratlan helyről és módon érkezik a kéz, a dallam, mely kirángatja fő karakterünket a visszahúzódó, zongorát kerülő állapotból.
Minden jelenség, amelyet Arima átél valójában csak a tudatában játszódik le, azaz egy pszichoszomatikus kivetülésnek lehetünk tanúi. Ez pedig egyáltalán nem ritka jelenség, az elme épségét védő mechanizmus ilyesmire is képes. A fiúnak ezért nem csak szembesülnie kell saját érzelmeivel, hanem el is kell fogadnia mások hívását és szándékát, meg szükséges értenie a körülötte élők valódik céljait és szeretetét. Amíg erre nem tudja rávenni magát, amíg nem lép túl a múlt tragédiáján, addig megreked annak a 11 éves fiúnak a személyiségében, aki egykor átélte a szörnyűségeket.
Kaori a februárban posztolt cikkem egyik szereplőjét idézi folyamatosan, Charlie Brown felfogását és iránymutatását az élettel kapcsolatban. Sosem szabad feladni, erre tanítja meg a sérült fiút, és a szándék lesz igazán fontos ebben az üzenetben. A tragédia feldolgozása, a megbocsátás és a túllépés az, amin keresztül Arima felnőtté válhat, és ismét élvezheti azt, amit egykor annyira szeretett. Erőt meríthet abból a drámából, melyet átélt, és felkészül arra, hogy a halál bizony az élet velejárója, de korántsem véget, csupán változást jelent számára.
Az A-1 Picturesnek hála Naoshi Arakawa mangája megelevenedhetett előttünk. Kyōhei Ishiguro rendező munkásságát eddig még nem ismertem, de az Occultic;Nine és a Children of the Whales a későbbiekben még előkerülhet az oldalamon. Yukiko Aikei (Accel World, Cider no Yō ni Kotoba ga Wakiagaru) karakterei csodálatosan mutatják be a tinédzserek átlagos életét, párhuzamba állítva a zsenik és a törekvők ambícióival. A környezet és a természet ábrázolása, a zenével (Masaru Yokoyama – Interviews with Monster Girls, Fruits Basket, Fate/Apocrypha) harmonizáló tudati-lelki kivetülések megelevenítése fantasztikusan sikerült, hála Hisayo Usui (Fate/Grand Order -Absolute Demonic Front: Babylonia-, Rascal Does Not Dream of a Dreaming Girl) művészeti vezetésnek. Mivel a muzsikára erős hangsúlyt fektettek, így külön öröm, hogy ezekben a pillanatokban sem nagyolták el az animációt, inkább eszközként tekintettek rá az érzelmek és a hangulat kifejezése érdekében.
7!!: Orange
A Your Lie in April valóban csodálatos lett, csak ajánlani tudom. Nem túl nyálas, inkább a helyzetekre koncentrál, egyszerre mutat és tanít, igyekszik megbarátkoztatni bennünket az elkerülhetetlen jövővel, miközben a reményt is megosztja a nézőkkel. A tabutémák kezelése pontosan azért fontos kérdéskör, ezért nem csak a fiatalok fogják élvezni a képsorokat. Zsebkendőt érdemes közel tartani, de aki élvezi a komoly, romantikus drámákat, az megszokhatta már. Kíváncsi lettem, vajon a live-action milyen lett ebből…
Értékelésem: 9,5/10
Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=16108, https://en.wikipedia.org/wiki/Your_Lie_in_April
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=3aL0gDZtFbE
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/shigatsu-wa-kimi-no-uso-275053.html
Bluray megvásárolható: -
Smaragd Sárkány