Ghost in the Shell: tényleg szolgálnak, tényleg védenek
Tizenegy év. Ennyi időnk van Masamune Shirow szerint a mesterséges intelligenciák megszületéséig, az emberi agyhoz csatlakoztatható (vagy azokat felcserélő) kiberagyakig, a hőoptikás kormányzati álcázóruhákig vagy a saját agyunkhoz köthető, hiperbiztos mesterlövészpuskák megjelenéséig. 2029-re borostyánozta le ugyanis a cyberpunk egyik legerősebb vízióját Shirow, tizenegy év pedig sok idő. Főként úgy, hogy nem lineáris, hanem exponenciális fejlődési görbén szív minket felfelé a gyorsulás, a katonai és nemzetvédelmi technológiák pedig alsó hangon is jó egy évtizeddel vannak előrébb ugyanezen a görbén; mi meg jól ismerjük az AI-kutatók alapviccét: „honnan tudjuk, hogy egy AI át tud menni a Turing-teszten? hát úgy, hogy nem megy át!” Úgyhogy jó esélyünk van arra, hogy a manga (és ennek következtében az animék) világa többé-kevésbé pontos (vagy pontos lesz), de mi civilként még mindig a részletre vett VR-felszerelésbe bújva fogjuk dugni a szomszéd csajt, majd utána sírva hányjuk le a melegítőnket, mert a túl sok gyors mozgást még mindig nem tudta kezelni az agyunk. A háztetőn mozgó, illetve a felső szomszédunkat likvidáló ügynökök pedig mindig másfél évtizeddel előrébb mozognak, mi pedig sosem látjuk majd őket, ha egyszer sosem a mi világunk részét alkotják.


A manga pedig sűrű az ezekhez szükséges magyarázatokban, utalásokban és kikacsintásokban, ha könyv lenne, az oldalak negyede-ötöde lenne lábjegyzet, de ilyen az osztagélet, fontos tudni, hogy melyik löveg viszi át a kocsiajtót, hogy az új gépágyú merre dobja a töltényhüvelyt vagy mik szerepelnek egy üldözési protokollban. Ha pedig nem lenne elég, akkor jönnek a bel- és külpolitikai utalások dögivel és itt már érződik is az egyik legnagyobb különbség az anime és a manga között: az anime félretette a feature- és fegyverpornót és ráment inkább az identitás és a percepció azon kérdéseire, amiktől a mai napig annyira fájóan időtálló és mozdíthatatlan. A manga világán persze érződik a kézzelfogható konzisztencia, a worldbuilding pedig lenyűgözően erős és ennek köszönhetően következetes is – amit az új live-action mozifilm olyan szinten karcol csak a felszínen, hogy inkább inzultusa csak az eredeti anyagnak. A manga ugyanis elhárítási reality show, dokumentumfilm és rendezői audiokommentár egy csomagban, aminek részletessége helyenként a vadkáoszig és érthetetlenségig hajlik - de így jár az, aki a japán szakszolgálati melókat akarja látni belülről, hozzátennénk, meglepően biztonságos szemüvegen keresztül.
Bari Máriusz ”Damage”
PLANET://DAMAGE