2024. jan 23.

Cleopatra, a gyönyörű kurtizán – Osamu Tezuka Animeramaja

írta: Emerald Dragon
Cleopatra, a gyönyörű kurtizán – Osamu Tezuka Animeramaja

cleopatra.jpgOsamu Tezukát (Metropolis, Astro Boy, Black Jack) nemes egyszerűséggel a manga isteneként szokták emlegetni. Azt kevesebben tudják, hogy a művei között szerepelnek kimondottan felnőtt közönséget célzó animék is. Az Arrow Video oldalán találtam rá egy gyöngyszemre, mely a mester két remekművét mutatja be a közönségnek, kendőzetlenül, ahogyan megálmodta.

Elsőként a Cleopatra című filmmel szeretnélek benneteket megismertetni, mely azon túl, hogy erotikus és történelmi témát dolgoz fel, kissé nyakatekert és bizarr cselekménnyel ajándékoz meg bennünket. 

Saori Yuki: Cleopatra no Namida

Jiro, Harvey és Maria egy titokzatos küldetésre indulnak el a jövőből. Az emberi faj képviselői egy idegen civilizációt igyekeznek megállítani azzal, hogy megakadályozzák a Cleopatra hadműveletet. A történelemhamisításra készülő Pasateliek a teljes hatalomátvételre készülnek, ezért a két férfi és a nő egy futurisztikus találmány segítségével visszaküldik lelküket, tudatukat, hogy megállítsák a hódítókat. Jiro Caesar egyik szolgájának bőrébe bújik, Maria a lázadó Libya testébe kerül, míg a szerencsétlen Harvey osztályrésze Cleopatra leghűségesebb társa, Rupa, a gepárd lesz.

A helyszín természetesen Egyiptom, amelyet éppen most igáz le a római Julius Caesar. Az ellenállás hasztalan, a légiók Alexandriáig menetelnek, ahol Ptolemaiosz gyakorlatilag összevizeli magát az ijedtségtől. Hiszen a császár hatalmas, erős és potens. Könnyedén magáévá teszi a legszebb nőket, Libyát azonban csak ideiglenesen kapja el, hogy mindenki számára világos legyen, ki is a főnök a birodalomban.

A behódoltak azonban nem nyughatnak, Appolodoria és Libya gerillaharcot vívnak a római katonák ellen, titkos tervük pedig a trón megdöntése, Caesar kegyetlen meggyilkolása. Ennek érdekében szükségük van egy olyan nőre, aki szexuálisan elég tapasztalt, küllemileg ellenállhatatlan és kész feláldozni magát Egyiptom oltárán, hogy amikor szükséges, végezzen az uralkodóval. Cleopatra Ptolemaiosz testvére, gyakorlott kurtizán képességekkel rendelkezik, de szemre azért nem az a nő, aki könnyedén az ujja köré csavarná a császárt. Ezért Appolodoria intézkedik, hogy a titkos tanok segítségével egy tökéletes szexistennőt varázsoljanak a nőből.

Háború, hódítás, vér, szex, perverziók, intrikák… igazi ókori hangulat. 

A Cleopatra kezdetlegesnek tűnő képi eszközökkel (Kazue Itô - Fables of the Green Forest, A Dog of Flanders) indít, hiszen a jövőképben félig élő szereplőket láthatunk, és a mű hátterei is a korai science fiction-ök alufóliás világát idézik elénk. A jelenetek kimondottan elnagyoltak, csak a fő figurákra koncentrálnak, mégis valami nagyon ismerős sejlik át a film megtekintése során. Az egyik, ami kiszúrja a szemünket, hogy számtalan rajfilm gag jelenik meg, melyek a korai animált reklámokból és a belgák műveiből köszönnek vissza ránk. Bizony az Asterix és Obelix klasszikusának elemeit egy ilyen felnőtteknek készült mű esetében is felfedezhetjük. Ahogyan a YouTube-csatornákon is elérhető pajzán mesefilmek figurái és szituációi, mozdulatai, valamint kifejezései is tetten érhetőek. Márpedig csupán 1970-ben járunk, azaz az Asterix és Kleopátra után és az ilyen típusú animációk megjelenését követően. Ami azt jelzi számunkra, hogy a japán animáció ekkor már felhasznált nyugati anyagokat is, ismerte az amerikai rajzfilmgyártást is. 

Az ábrázolásmódon, a karaktereken (Kou Kojima) túl természetesen a sztereotípiák is tiszteletüket teszik a Cleopatraban. Hiszen Caesar igazán démoni alakban jelenik meg, zöld színnel jelzik kegyetlenségét és szerepét a történetben. Ugyanígy Ptolemaiosz kis mitugrász figura, akiben cseppnyi bátorság sincs, összevizeli magát az ellenfele megjelenésekor. Libya és Cleopatra szexualitásának ábrázolása nem csupán a mű erotikus voltát emeli ki, hanem lefekteti a nők helyzetét is az akkori társadalmi értékek szerint. Így Appollodoria sem véletlen, hogy némileg gonosz banyaként jelenik meg előttünk, aki inkább viszolygást kelt, mintsem vonzódást, bármennyire is kelleti magát. 

Szegény Rupa pedig a kielégületlenséget, a férfiúi perverziót testesíti meg, ami bár a legközelebb áll úrnőjéhez, sosem nyerheti el azt, ami iránt igazából vágyakozik. Itt csak az erősek potensek, a szex csupán fegyver a nők kezében, amellyel irányíthatják az ellentétes nem gyengébbik, de befolyásos pozícióban lévő egyedeit. Az intrikák, bár látszólag az egyiptomi állapotokat mutatják be, de akik egy kicsit otthon vannak az ázsiai szamurájfilmek világában, felismehetik, hogy a társadalmi tagozódás inkább a japán középkori helyzeteket reflektálják. 

A kerettörténetnek látszólag nincs sok szerepe, hiszen egyedül az in medias res helyzetet igyekszik megteremteni, illetve a gepárdunk szexuális bohóckodását ideologizálja meg. Valójában azonban a Cleopatra sztorijának semmi értelme nem volna, ha nem lenne egy felvezetés, amely az elkövetkező képsoroknak és elferdített történelemnek megágyazna. Ha az Emmanuelle nem 1974-ben készült volna, akkor azt mondhatnám, Osamu Tezuka abból merítette az ötletét, de a szexuális időutazók ezek szerint az animéből kaptak ihletet. 

A Cleopatra művészeti értéke tagadhatatlan, hiszen alapvetően tabukat próbál döntögetni, de mindezt játékosan, kreatívan, némi sci-fibe csavarva teszi. Maga a történet elég nagy baromság ugyan, de az animációs elemek érdekesek, izgalmasak és megmosolyogtatnak bennünket, erotikus szituációk ide vagy oda, egyáltalán nem keltik fel a szexuális kíváncsiságot. persze nem ajánlanám 16 éven aluliaknak, de a kezdetleges X besorolást némileg megalapozatlannak tartom. 

Shigemi Satoyoshi segédkezett a rendezőnek eme műremek megvalósításában, a forgatókönyvről az előbb ki is fejtettem a véleményemet. A Mushi Production Isao Tomitat nyerte meg a mű zenei erősítésére, aki a korai Dororo, az A Thousand & One Nights és a Sindbad the Sailor animéket is hangszerelte. Ugyan összességében nem ájultunk el tőle, de a múltban inkább az intro vagy outro művek kapták a főszerepet. 

Rokumonsen: Guirella No Uta

Ha végig hallgatjátok a két betűzött videót, kicsit belekóstolhattok a Cleopatra hangulatába. Kicsit játékos, kicsit pajzán, erősen a belga animációk világát idézi elénk. A Blu-ray kiadás a Third Window Films-nek köszönhető és az Arrow Video forgalmazza. Angol feliraton és japán hangon kívül sajnos egyebet nem is pakoltak rá, de legalább egy rövid füzetke emlékezte bennünket, hogy az anime az Animerama egyik tagja. A trilógia tabukat próbált döntögetni, miközben a szexualitást az animációval és egyéb művészeti elemekkel ötvözte, de a Cleopatra üzenete is erősen kifigurázza ezt a próbálkozást.

Bizony, a bohózatok, a rengeteg gag, az eltékozolt szexualitás, a bujaságot inkább vicces formában ábrázoló rendező üzen nekünk ezzel a bizarr anyaggal is. Az erotika teljesen céltalan, miként a pornográf művekben, nincs igazi szerepe, a római, az egyiptomi, de a japán társadalomban is a híre nem izgató, csupán üres. Bár az összes szereplő keresi az örömöket és a kielégülést, Cleopatra számára az egész csak fegyver, egy eszköz, mellyel másokat irányíthat.

Ahogyan ez a mű is inkább tekinthető kinyilatkoztatásnak, mintsem műremeknek. Érdekességnek mindenképpen érdemes megtekinteni, de ne az izgalmak és ne a gyönyörűség miatt kezdjétek el nézni, mert ezeket nem lelitek meg benne.

Stúdió: Mushi Productions

Megjelenés: 1970

Források: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=3253 , https://en.wikipedia.org/wiki/Cleopatra_(1970_film)

Blu-ray: https://www.arrowfilms.com/blu-ray/animerama-1001-nights-cleopatra-limited-edition/11727139.html

Értékelés: 3/10

Smaragd Sárkány

Szólj hozzá

anime tör ero Osamu Tezuka ecch