Disztópikus Bábel tornya egy steampunk animében
Metropolis anime (2001)
Toshiyuki Honda: Metropolis
Ebbe a szituációba csöppen bele Shunsaku Ban és segédje, Kenichi, akik egy notórius szervkereskedőt, Dr. Laughtont üldöznek, és a nyomok egészen Metropoliszig vezettek. A polgármester és mindenki igencsak elfoglalt a heti ünnepléssel, így egy robotnyomozót rendelnek ki melléjük, hogy kalauzuk legyen, illetve némi joggal rendelkezzenek a letartóztatások, előállítások és kihallgatások ügyében. A robotika törvényei azonban ezen a helyen nem átlagosak, hanem erősen diszkriminatívak.
A Ziggurat mélyén azonban a város leghatalmasabb családjának feje, Duke Red egy fontos újítást szeretne létrehozni. Tervében pedig senki sem akadályozhatja meg, így természetesen nála bujkál a titokzatos Dr. Laughton, aki munkássága főművét készül életre kelteni. De Rock, a fiatal katona, akit egykor Duke Red mentett meg, és saját fiaként nevelte, majd tette meg legfontosabb emberének, teljességgel féltékeny lesz az új teremtményre, Timára, aki szerinte a helyére tör.
Ráadásul nem is a hierarchiában elfoglalt pozícióját félti, hanem azt okolja nevelőszülője elidegenedéséért is. Féltékeny lesz az androidlányra, aki szintén csak eszköz a hatalmasak játszmájában, de az elvakult fiú csak annyit érzékel ebből, hogy az új játékszer jobban leköti a vezető – pótszülője – figyelmét. Ezzel pedig nem csak egy katasztrófát idéz elő, hanem teljesen felelőtlenül veszélybe sodorva egész Metropolis városát.
Központi témánk tehát ezúttal nem csak a kiberrasszimus lesz, amely teljességgel allegorikusan ábrázolja a modern, nemzetállamokba áramló idegen munkaerőről alkotott világképet, hanem egyszersmind általános érvényű társadalomkritikát fogalmaz meg. Az új típusú rabszolgaság, amit a robotok testesítenek meg, nem engedi, hogy szabadon dönthessenek a saját sorsuk felett, illetve hogy kontrollálatlanul kóricáljanak a zónák között. Ez akár tekinthető azon típusú irányításnak is, amelyről már több cyberpunk anime (Appleseed, Blade Runner) kapcsán is értekeztem, de jelen esetben átesünk a ló túloldalára, és az egyre nagyobb teret hódító androidok és egyéb gépi munkások nem csupán kihasználva lesznek (Time of EVE), hanem egy lyukas garast sem fognak érni a lakosság (A.I. Artificial Intelligence) számára. Annak ellenére, hogy nélkülük tökéletesen működésképtelenné válnának.
Ez a témakör nem újkeletű, de arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy nem is egy mai animéről van szó. Mert a Metropolis az elsők között volt, amelyek hozzányúltak ehhez a problémához, és ügyesen, kissé álcázva ábrázolták. Babilon igazi tornya, a Ziggurat jelenik meg előttünk másik oldalról, hogy egy bibliai példabeszéddel is szolgálhasson számunkra a megalomániáról, amelynek bűnébe az emberiség gyakran beleesik.
Ugyanis, ahogy már a cyberpunkok (Ghost in the Shell, Appleseed, Parasite Dolls, AD Police) során is kihangsúlyoztam, felelősek vagyunk azért, amit létrehozunk, de irányítani és kiiktatni még nem minden, megfelelően kell tudnunk használni is az eszközöket, és ha evolválódnak, azt meg kell tanulnunk kezelni, fel kell készülni minden eshetőségre. A tökéletes A. I. ugyanis mindent tud, ami a hálózatban el van raktározva, és hidegen, észérvekkel dönt majd a sorsunk felől (Bubblegum Crisis). Ha veszélyben érzi magát, az emberiséget, vagy éppen a Földet, akkor úgy fog cselekedni, ahogyan logikus, nem keveredik a döntésébe érzelmi töltet.
Bábel tornya akkor biztosan le fog omlani, ha nem értjük, miért hoztuk létre azt, és nem tudunk vele mit kezdeni. Ha nő a birodalom nagysága, egyre több emberre szükséges figyelnünk, így a kontroll könnyedén kicsúszhat a kezeink közül. Megoldást azt jelenthetne, ha darabokra szabdalnánk, és az egységeket más és más vezető venné szárnyai alá. De ott kell a bizalom és a kétirányú kommunikáció. Egyetlen diktátor, király vagy császár csak ideig-óráig képes fenntartani egy ilyen állapotot, végül összeroppan a felelősség súlya alatt, vagy egyszerűen szétszéled a nyáj, ha előbb nem zabálja fel őt a falka.
Rintaro (Kimba the White Lion, Astro Boy: Hero of Space, X, Space Pirate Captain Harlock, Galaxy Express 999) rendezte ezt az örökérvényű animét. A Metropolis-on számtalan animátor dolgozott, Yasuhiro Nakura (Angel's Egg, The Girl Who Leapt Through Time) vezetésével, saját karakterdizájnjai és Shuichi Hirata (Musashi: The Dream of the Last Samurai, xxxHOLiC the Movie) művészeti dirigálásai alapján. A város és a művészeti koncepció különösen látványosra sikeredett, hiszen a Tezuka Production-t (Astro Boy) kérték fel annak megtervezésére. Zenéjét Toshiyuki Honda szerezte, akinek főcímdalával a kritikámat kezdtem, a film végén pedig Minako "Mooki" Obata (Black Lagoon, Black Lagoon: Roberta's Blood Trail) There'll Never Be Goodbye-ja hallgató.
Minako "Mooki" Obata: There'll Never Be Goodbye
Értékelésem: 9/10
Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=176, https://en.wikipedia.org/wiki/Metropolis_(2001_film)
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ifl-N4RBpVI
Bluray megvásárolható: OSAMU TEZUKAS METROPOLIS (Standard Dual-Format Edition) [Blu-ray]
Smaragd Sárkány