Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Smaragd Sárkány animéi

2020.már.25.
Írta: Emerald Dragon Szólj hozzá!

Vámpírok Vadásza: Blood, the Last Vampire

blood-the-last-vampire-screenshot-1.jpgMég mindig akadnak olyan alkotások, ahol az összes kapcsolódó művet nem tárgyaltam ki. A Cinegore-os időkben ennek fő oka az volt, hogy már létezett a filmből egy kritika, itt pedig igyekeztem az újabb animéket bemutatni. De időnként szembejön egy-egy olyan alkotás, amelynél a szálat immár elvarrhatom, ilyen a Blood: the Last Vampire is, de nem az élőszereplős verzió. A Production I.G Hiroyuki Kitakubot (Black Magic M-66, Golden Boy, Robot Carnival) bízta meg a rendezéssel és munkájából, ahogyan azt a Blood-C esetében kifejtettem, azóta több kapcsolódó anime és manga is született.

blood-chiropteran.jpgSaya egy különleges ügynök, aki a chiropteránok kiirtására szakosodott. Legalábbis látszólag úgy tűnik, hogy ő az egyetlen, aki képes felvenni a harcot a vámpír-szerű szörnyetegekkel. David, aki a küldetésekkel kapcsolatban igazítja el, ezúttal Vietnámba vezényli a lányt, mert titokzatos halálesetek történnek az egyik katonai bázis közelében. Sayának így el kell vegyülnie a diáklányok között, hogy kiderítse, a vérszopók felelősek-e a gyilkosságokért, illetve melyikőjük követi el azokat.

unnamed_5.jpgMivel a chiropteranok emberi alakban is tartózkodhatnak, így alapvetően nincs könnyű dolga. De Saya ismeri a jeleket, hiszen maga is egyfajta ragadozó, ezért könnyedén kiszimatolja a rejtőzködőket. A probléma az, hogy nem igazán tud azonosulni a figurával, akit játszania szükséges, ezért ártatlanok is belekeverednek a vadászatba. A lány ezzel először megpróbál nem törődni, végül félig-meddig testőr szerepbe is kényszerítik.

unnad.jpgA Blood, the Last Vampire visszavezet bennünket a gyökerekhez, a vámpírtörténetek horrorfilmjei közé. A hangulat komor, nincs helye a romantikának, és csak azok élhetnek túl, akiknek van egy kicsi fogalma erről, miféle veszély leselkedik rájuk. Nem csak a tanárok, a diákok és a nővérek, de még a katonák is gyanútlanul cselekednek, nem sejtik, miféle szörnyeteg rejtőzik a soraik között. A legkevésbé gyanús helyről érkezik a ragadozó, az álcája tökéletes, ezért felkészületlenül éri őket a támadás.

tumblr_mcghh6eg4n1reins7o1_500.gifBár igyekeznek eltusolni az eseteket, és ez nem sokat segít a védekezésen, mégis, az egész természetfeletti szituáció biztosítja, hogy a történet akár hihetőnek is tűnhessen. Ezt elsősorban a karakterek reakciójára és sztereotip viselkedésére értem, hiszen mindenki úgy reagál a körülötte zajló eseményekre, ahogyan azt egy horrorfilmnél tapasztalhattuk. Ezért az anime tökéletes példája annak, milyen hatást érhetünk el egy zseniálisan kidolgozott történettel, egy frappáns rendezővel és a színek tónusának manipulációjával.

blood-the-last-vampire-screenshot-3.jpgA komor, sötét hangulathoz inkább rajzfilm, mintsem anime-szerű háttér ábrázolás tartozik, Yūsuke Takeda (Berserk: The Golden Age Arc, Dimension W, Ghost in the Shell: Arise, Pandora to Akubi) művészeti vezetése korántsem minimalista, de viszonylag egyszerű módszert alkalmazott. A karakterek még annyira nem kiforrottak, mint a Blood+ és a Blood-C esetében, de ez utóbbinál ugye a CLAMP szolgáltatta a legénységet. Ettől függetlenül Katsuya Terada (Yona Yona Penguin) ügyesen állította össze az – ugyancsak – sztereotip ábrázolásmódot.

blood-the-last-vampire-cop-a-feel.jpgA Blood: the Last Vampire több élőszereplős filmet is eszünkbe juttat, de a magányos vadász főhős, illetve a fél-vámpír jelleg sem kimondottan újdonság. Azonban az a nyomasztó hangulat, amit megteremt, az a feszültség, melyet a menekülő-üldöző képsorok generálnak, illetve a színek és árnyékok játéka olyasmit eredményez, ami miatt ez az anime nem kerülhető meg. Hiába nincs bezártság, mégis az Alien ugrik be nekünk, a barátságtalan, fiatal lányról pedig a pimasz Penge, a tehetetlen és bárgyú katonák a klasszikus, kifigurázó animéket juttatják eszünkbe, míg a béna nővér és a diáklányok a horrorfilmek krémjét.

Yuuki Kudo: Ashita no Basho

811.jpgA mű Mamoru Oshii ötlete nyomán indult meg, és a 45 perces futási idő ellenére mély nyomot hagyott mindenkiben. Saya karaktere ma is megdobogtatja a horror rajongók szívét, illetve a kapcsolódó alkotások is nagy sikert arattak. Ugyan az élőszereplős verziót én nem igazán kedveltem meg, de még a viszonylag jó megoldások közé sorolható. A Blood: the Last Vampiret pedig ajánlom mindenkinek, aki kellemes borzongásra vágyik.

Értékelésem: 9/10

Forrás, információk: https://en.wikipedia.org/wiki/Blood:_The_Last_Vampire, https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=7
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Aw3NWowp114
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/blood-az-utolso-vampir-4032.html
DVD megvásárolható: Blood - The Last Vampire [2000] [DVD]

Smaragd Sárkány

Szerelem, háború idején: SaiKano

maxresdefault_92.jpgSokan kedvelik a romantikus drámákat, de valószínűleg kevesen ismerik közületek a SaiKanot (She, The Ultimate Weapon, Saishū Heiki Kanojo), pedig a 2000-es évek egyik slágerének tekinthető ebben a témában. Shin Takahashi (Tom Sawyer, Love Story, Killed) mangájából a Studio Gonzo készített egy tizenhárom epizódos animét, illetve a történet mellékszálából a Studio Fantasia egy kétrészes OVA-t is. A sikert mutatja az is, hogy 2006-ra egy live-action is született belőle, a Toei Companynak köszönhetően. A témái és tragikus hangvétele indokán ideje volt elővennem ezt a művet is.

Yuria Yato: Koisuru Kimochi

saikano-anime-03.jpgShuji és Chise végtelenül aranyos és kimondottan ügyetlen párost alkotnak. Meglehetősen rutintalanok a kapcsolatok terén, együtt fedezik fel a szerelmet és a testiséget is, gyakorlatilag az alapoktól indulva. A fiú mosolyogva szemléli a törékeny Chise rajongását és örül a szíve, amikor a lány felveti neki, hogy járhatnának. Shuji ugyanis fülig beleszeretett a bénácska fiatalba, aki mindenre kész a választottjáért. Igyekeznek minél több időt együtt tölteni, azonban a világ jelenleg nem alkalmas a romantikára.

600px-saikano8914.jpgKegyetlen harcok dúlnak a bolygón, és Japán is belesodródott a küzdelembe. Bár a csatározások még viszonylag távolról fenyegetnek, de napról-napra közelebb csapódnak be a bombák. Ilyen szituációban pedig nehéz önfeledtek élvezni egymás társaságát, felfedezni a szerelmet és a vágy nyújtotta gyönyöröket. Egy csók, egy kézbe simuló kéz vagy egy ölelés már-már jutalomnak számít a páni félelem súlyjotta generációban.

fd5ebb0e07d74db0d062524839f4738c.jpgEbbe az izolált Paradicsomba kavar bele több tényező is. Egyrészt a fiú régi szerelme, a magányossá vált katona-feleség tanárnő, a háború borzalmai, valamint a tény, hogy Chise teste változásnak indul. Korántsem body horrorról beszélünk, illetve még csak nem is a szexualitás, a felnőtté válás az oka ennek (bár metaforikusan persze így is értelmezzük majd), hanem az, hogy a lányt a hadsereg mérnökei a végső fegyverré készülnek átalakítani. Chise ugyanis képes befogadni azt a gépezetet, amely pontot tehet az összes csatározás végére.

saikano5.jpgA középpontban természetesen a páros szerelme áll, az első élmények megélése, félelme és öröme. Egy séta, a kézfogás, az ölelések biztonsága és melegsége, a csókok íze, a magányból a testek összefonódása és egyesülése. Pillanatnyi idill a világ borzalmai között, és persze a legfontosabb egyénformáló tényezők egyike. Mindketten izgalommal és bizonytalansággal teli közelednek egymás felé. De ebbe kavar bele a tény, hogy Shujinak már volt egy szerelme, akit évekig szemlélt, de sosem viszonozták az érzelmeit.

saikano_04.jpgTehát a pozitív élménybe rögtön keveredik egy keserűség, melyet először ugyan édesít Chise közelsége, de a féltékenység és a védtelenség bizony ingataggá teszik a kapcsolatot. Nem csupán a bizalom rendül meg, hanem arra világítanak rá nekünk, hogy a párkapcsolatban nyitunk mások felé, megmutatjuk nekik azokat a mélységeinket, melyeket intimként kezelünk. Így némileg védtelenné tesszük magunkat a másikkal szemben. Mert az minden titkunkat, gyengeségünket, erősségünket és vágyunkat, félelmünket megismeri majd. saikano_03.jpgEnnek az elárulása arra késztet bennünket, hogy visszasiessünk a csigaházunkba és újra értékeljük a párkapcsolatok általános szerepét. Minél több csalódás ér bennünket, annál kevésbé fogunk megnyílni, illetve bízni az új párunkban. Az óvatosság aztán a saját börtönünkbe taszít bennünket, ahelyett, hogy erőt kovácsolnánk az élményekből és páncélt növesztenénk a sérelmekkel szemben.

Yuria Yato: Sayonara

chise_e_shuji.jpgA felnőtté válás egyik pontja volna ez, ahogy egyre többet tudunk meg a körülöttünk működő világról. Megismerjük azt, amelytől a gyermeket óvták a szülők, a rózsaszín köd, a feltétlen bizalom mellett megjelenik a fenntartás és a félelem, melyek nagyon fontos eszközeink lesznek a túlélésben.
Ehhez szorosan kapcsolódik a testi- és hormonális változások kezelése is. Bár az, hogy Chiset fegyverré alakítják, a pusztítás eszköze lesz, elsőre nem tűnik metaforának, 600px-saikanoppk3.jpgde ha kicsit távolabbról szemléljük a helyzetet, megérthetjük, miért is foglalkozom a gondolattal. A szexualitás, a vágyak ugyanis ugyanolyan ijesztő lehet azok számára, akik először élik meg ezeket. Egyszerre csábító, akár bűnös kielégülést nyújtó vagy édes kéjjel kecsegtető, eggyé válást biztosító, és ismeretlen, némi fájdalommal és veszteséggel járó, tehát részben negatívnak tekinthető. Illetve a későbbiekben akár eszközként is tekinthetünk rá, mellyel mások érzelmeit és döntéseit befolyásolhatjuk. Tehát az ártatlan gyermekkorhoz képest kimondottan ijesztő és kettős.

600px-saikano892.jpgDe a SaiKano a változást inkább más aspektusból igyekszik megvilágítani, melynek a lényege mégis az utolsó kijelentésem lesz. nem csupán a dualitás, melyet a fegyver jelent (védelem és gyilkosság), hanem a szerelemmel szembe és párhuzamba állított fogalomként, állapotként tárgyalja. Hiszen a már hangoztatott esetlenség, naivitás, amellyel egymás felé közelednek és engedik le a falakat, hogy párrá válhassanak totálisan ellentétesnek tűnik a háború borzalmaihoz képest. Ebben a helyzetben semmi keresnivalója a gyengéd érzelmeknek, inkább a túlélésre kellene koncentrálniuk, de az ember nem ilyen típusú élőlény. Mindig keressük és megtaláljuk azt a pillanatnyi boldogságot, mely erőt adhat nekünk, mely kiszakíthat a valóságból. Ez pedig igencsak fontos képességünk.

saikano6.jpgA párhuzam oka ugyancsak elhangzott korábban, az ismerkedés egyfajta csata, ahol helyezkedünk, hogy mennyit mutatunk meg magunkból, közben pedig próbálunk közelebb kerülni a másikhoz és elnyerni a bizalmát. Ahogyan a Kaguya-sama: Love is war is bemutatta, ez a tánc, háború vagy játszma csak akkor ér véget, ha mindketten leteszik a fegyvert, eldobják a védelmet és átadják magukat az érzelmek viharának. Testileg és tudatilag is meztelenül állnak egymáshoz simulva és kiegészítve a másikat.

A csillogó króm, az egyre tökéletesebb fegyver, a hideg fém és a forró puskacső kettőssége ezt szimbolizálja, bár korántsem szándékosan. Inkább az ellentétet igyekszik kihangsúlyozni, mely rávilágít a világ kegyetlenségére, miként a Szentjánosbogarak sírja.

saikano-another-love-song-01.jpgA She, the Ultimate Weapon: Another Love Song című OVA abban segíti a nézőt, hogy kívülről, mégis szinte testközelből is szemlélhessük Chise átalakulását. Mizukit láthatjuk, a prototípust, akinek a szervezete képtelen követni a sürgető technológiai fejlesztéseket. Ő az ütközetekből még sérülten tér vissza, ezért kénytelenek egy új projektet elindítani, és a szemei előtt veszi kezdetét a fiatal lány transzformációja. Mivel tisztában van azzal, hogy a teher nem csak a fizikai porhüvelyt érinti, így megpróbálja távol tartani Chiset a folyamat befejezésétől.

600px-saikanomgem61.jpgAz OVA az anime egy másik üzenetét igyekszik aláhúzni, melyet szándékosan utoljára hagytam meg. Ez nem más, mint a küldetéstudat kérdésköre, ami több science fiction alapját képezi. Ugyanis arról ritkán értekeznek az élőszereplős filmek, micsoda mentális tehert jelenthet az, ha valaki katonaként tevékenykedik és embereket kénytelen ölni. Egyszer ott a hivatástudat, ott a nemzet és az emberiség védelme, de a felelősség is, mert bizony az ütközet végeztével egyedül kell feldolgoznia az események egyéb vonatkozásait. Chise pedig folyamatosan küzd azzal, amire a Ghost in the Shell is merészen rámutat: hol a határ az ember és a gép között? Kötelességből öl, mert csak úgy élhet túl, de mindeközben elveszti emberségének szeleteit.

Asakura Akira: Mayonaka No Niji

182342.jpgA SaiKano önmagába kanyarodik vissza, hiszen a teher feloldását és az emberi mivoltot a szerelem testesíti meg, illetve a reprodukció. Ezért lényeges, hogy Shuji biztonságot jelentsen a számára, meglegyen a bizalom és a hűség, hogy nem csalja meg és nem hagyja el, szereti, feltétel nélkül. Ugyanis e nélkül a létezése és a küldetése is értelmetlen a lány számára. A testét lassan elveszti, így a végkövetkeztetés egyértelműnek tűnik. A világot a fiú és a lány vonzódása és egyesülése mentheti meg csupán.

51fda62456a4e2713338f41df191118c3e6a75f5_hq.jpgMitsuko Kase (Glass Maiden, Ristorante Paradiso, Young Black Jack) rendezte mindkét művet, bár két különböző stúdió vezényletével. A látványvilág erősen pasztell-szerű, Junichi Higashi (Blood+, City Hunter, Fairy gone, Kingdom, Umineko - When They Cry) és Toshihiro Kohama (Fafner EXODUS, Kanokon: The Girl Who Cried Fox, Spice and Wolf) munkái inkább a lényeget emelték ki, az OVA esetében ezért Masanori Kikuchi (Blue Submarine No.6, Gate Keepers, Relic Armor Legaciam) vette át a szerepüket, ami sokkal részletgazdagabb eredményt szült. 5b8zrvc.jpgKözös pont a művekben a karakterdizájnért felelő személy, Hisashi Kagawa, akinek a Rayt, a Hataraki Mant és a Glass Maident is köszönhetjük. De a képanyag elnagyoltsága ellenére a mű mégis kimondottan élvezetes, zseniálisan érzelmes, ehhez pedig a muzsika is jócskán hozzájárul. Takeo Miratsu (Captain Tsubasa: Holland Youth) a sorozat esetében, míg Kei Yoshikawa (Mobile Suit Gundam AGE) az OVAnál szolgáltatta a zenét.

ab3.gifÉrezhető, hogy a hangsúly inkább az érzelmekre került, a helyzetek bemutatása mellett. Ezért érhető tetten mindenfelé a kettősség a SaiKano megtekintése során. A szerelem és a háború, a bizalom és a féltékenység, a gyermeki lét és a fegyver test, a pasztellszínek és a varázslatos zene. Bátran merem ajánlani azoknak, akik a keményebb, drámaibb, tragikus darabokat is képesek értékelni.

Értékelésem: 8,5/10

Forrás, információk: https://en.wikipedia.org/wiki/Saikano, https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=914, https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=4775
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=G_ucWGi7D78
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/saikano-249727.html
DVD megvásárolható: She- The Ultimate Weapon - Complete [DVD] by Mitsuko Kase, She the Ultimate Weapon - Another Love Song [DVD] by Mitsuko Kase

Smaragd Sárkány

A sarokba szorított róka támad! - Blackfox

captura-de-pantalla-55.pngA Studio 3Hz munkásságáról eddig nem sokat hallottam, pedig az animációk terén mind a The Rising of The Shield Hero, mind az Attack on Titan 2. évadjában közreműködtek, illetve a Dimension W is nekik köszönhető. Az új animéjükre, a 2019-es Blackfoxra azonban teljesen random módon akadtam. Mivel úgy tűnt, hogy a klasszikus amerikai science fiction képregények hangulatát követi, így kíváncsian vettem elő, vajon mit tartogat a számomra.

jbvspc8.pngRikka egy vidám és kimondottan ügyes kislány, aki az Isuragi ninja klán legfiatalabb tagja. Az ősi mesterségre nagyapja oktatja, míg a technika iránti szeretetet édesapjának köszönheti. Allen Isuragi kutató és feltaláló, három állatdrónnal ajándékozza meg Rikkát: Kasumi egy sas, Oboro egy kutya és Madara egy repülő mókus alakját hordozza. Első ránézésre egyszerű élőlényeknek tűnhetnek, hiszen kitűnő az álcájuk. Azonban valójában mesterséges intelligenciával ruházták fel őket, hogy a lány segítségére lehessenek.

egy5mryw4aao41e.jpgAzonban a férfi tevékenységet és kutatási eredményét árgus szemekkel figyelik, és a megfelelő pillanatban megtámadják a klán otthonát. Esélyük sincs a túlélésre, ezért Allen biztonságos menedékre küldi Rikkát, és megbízza a három drónt gyermeke védelmével. Azonban a lány korántsem gyámoltalan, ezért megfogadja, őseihez hű lesz, kideríti, ki tört az édesapja életére, ehhez pedig el kell fogadnia önnön küldetését is.

would-love-to-live-in-a-kaneko-building-and-die-of-asphyxiation.jpgA történet első olvasatra kimondottan klisének tűnhet, de pontosan ez teszi vonzóvá a nézők számára. A védtelennek tűnő gyermek, nagyapja tanításait és apja örökségét követve válik felnőtté, tanulja meg az élet mozgatórugói és teljesíti be végzetét. A science fiction akció világába ekképpen vegyül bele egyfajta tanító jellegű felnövéstörténet, mely a klasszikus felelősségvállalást igyekszik bemutatni. xkszrkk.jpgHiszen a tudás, a képességek nem csak lehetőséget nyújtanak számunkra, hogy a mindennapokban megküzdhessünk a túlélésért és az előre jutásért. Ugyanis az örökségek gyakran irigyeket is szülnek, könnyedén célponttá válhatunk, ami a környezetünket is veszélybe sodorhatja.

matdk76.pngA másik lényeges kérdéskör a bosszú elve. Kézenfekvő megoldás, hogy megbüntessük azt, aki anyagi vagy személyi kárt okozott nekünk vagy éppen egyik szerettünket vette el tőlünk. De az elvakult gyűlölet sosem segít nekünk abban, hogy valódi igazságot szolgáltassunk. Természetesen nem arra gondolok, hogy erre megfelelő szervek is vannak, melyeket felhatalmazott az állam a végrehajtással és a nyomozással. Sokkal inkább arra, hogy a gyilkos személye nem mindig egyértelmű. Ugyanígy nehéz biztosnak lennünk a szándékosságban és a rossz akaratban.

black-fox.jpgEz lesz a harmadik üzenet, mely visszakanyarít bennünket a felelősségtudat irányába. Mert bizony egy emberölés sem szimplán fekete vagy fehér, számtalan tényező befolyásolhatja a valós színezetét. Ezért is lényeges az eset és a szempontok tudatos és alapos körül járása, nehogy olyanon töltsük ki dühünket, aki valójában ártatlannak bizonyul.

fz3vmjxnazt20jmwfo8latdah3q.jpgA Blackfox kimondottan izgalmas, bár elsősorban fiatalabbaknak szóló anime. Kazuya Nomura (Joker Game, Robotics;Notes) irányításával a rendezői székbe Keisuke Shinohara (A3! Season Spring & Summer) került. A látványvilág egyszerre juttatja eszünkbe a klasszikus amerikai szuperhősfilmeket és a japán animációt. Így a karakterekért felelős Atsushi Saito (High School Fleet) alkotásában megfigyelhető a futurisztikusabb és a hagyományos elemek keveredése. Yūji Kaneko (Akashic Records of Bastard Magical Instructor, Dragon Pilot: Hisone and Masotan, Kill la Kill, Patema Inverted), művészeti vezető munkásságát tekintve ugyancsak érthető, miért rá bízták ezt a feladatot, hiszen mindkét területen tapasztaltnak mondható.

fripSide: BLACKFOX

1_5o8sypiggwmftk0jgbui-q.jpgAz eredmény tehát egy bájos, de pörgős, izgalmas és kellemes élményt nyújtó filmecske, melyet nem csak a fiatal korosztály fog élvezni, hanem az idősebbek is nosztalgiával teli érdeklődéssel tekintenek rá. Mivel az ötvözés egészen jól sikerült, így a CGI és az animált képek kitűnően támogatják az anime hangulatát. A keretes szerkezetnek köszönhetően pedig aláhúzzák nekünk a lényeget, hogy a küldetéstudat bizony kulcsfontosságú az életünk során. Nincs menekvés, amit a sors nekünk szánt, azon az úton fogunk járni.

Értékelésem: 7,5/10

Forrás, információk: https://en.wikipedia.org/wiki/Blackfox_(2019_film), https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=20802
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=VKnR6uryWz8
Mafab link: -
Bluray elérhető: még nem

Smaragd Sárkány

Játékfüggő Akadémia: Kakegurui

kakegurui-02.pngNem szokásom évadokat együtt tárgyalni, de olyan esetekben, ahol a folytatás egyértelmű, bátran meg merem lépni. A Netflixen figyeltem fel a Kakegurui című alkotásra, mely Homura Kawamoto mangájából került adaptálásra, és live-action széria is készült belőle. A mű immár második évadját tudta le a tavalyi évben, így az epizódok végig pörgetése után már biztos voltam benne, hogy egyetlen cikkben fogok róla értekezni.

Tia: Deal with the devil

kakegurui-netflix-anime.jpgA Hyakkaou Privát Akadémia elsősorban azok számára nyújt lehetőséget a továbbtanulásban, akik igencsak tehetősek, mert a tandíj irreálisan drága. Ám ennek van egy másik oka is, méghozzá a háttérben működő hobbitevékenységek is indokolják a szűrőrendszer beépítését. Ahogyan megszokhattuk, a japán sulikban mindenki szabadidő tevékenységet választ magának, hogy több szálon is gondoskodjanak a nebulók okításáról, illetve életre neveléséről. kakegurui-xx.jpgEzen az akadémián van is egy fókuszpont, mely összeköti a hobbik sokaságát. A Hyakkaouban elsősorban a szerencsejátékokra koncentrálnak. Ami azt is jelenti, hogy a tanulók iskolán belüli helyzetét, így a diáktanács összetételét is az határozza meg, kinek mennyi pénze van, azaz ki mennyire sikeres, ügyes. Az unatkozó milliomosoknak kiváló időtöltés, kivéve, ha éppen csődbe viszik anyuci vagy apuci cégét.

fnbo5xpm_400x400.jpgRyōta Suzui nem túl szerencsés, az utolsó fillérjét is eljátszotta, így a szabályok szerint háziállatként tevékenykedik az intézet falai között. Azokat, akik elszegényedtek, egy kártyával ajándékozzák meg, melyet folyamatosan viselniük kell. Akik pedig idáig süllyedtek, nem számítanak többé szabad embernek, ezért nem is kezelik őket egyenrangúnak. Ebből az állapotból nincs visszaút, ezért a fiú meglehetősen nekikeseredne, de erre sincs túl sok ideje, mert Meari (Mary) Saotome igyekszik pokollá tenni az életét. El is áshatná magát a srác, azonban az új diáklány, Yumeko Jabami fenekestül felforgatja az iskola életét és rendjét.

kakegurui-750x422.jpgYumeko ugyanis nem olyan, mint a többi tanuló, neki vérében van a szerencsejáték, valódi függő, azaz képtelen abbahagyni, ha egyszer leültetik az asztal elé. Így kapva kap az alkalmon, és pillanatok alatt a legveszélyesebbekkel találja szembe magát. De a lány kimondottan éles eszű, és átlát a csalásokon, hamar le is leplezi őket, hogy aztán hatalmas vagyont harácsolhasson össze. unnamed_4.jpgDe az sem rázza meg különösebben, amikor véletlenül mindenét elveszti. Mert akad egy pozitív része is annak, ha valaki háziállattá válik az akadémián. Az eszes Yumeko pedig igazából konkrét céllal jött a Hyakkaou falai közé. Kérdés, hogy valóban taktikus játékos vagy szimplán disznó mázlija van.

D-Selections: LAYon-theLINE

maxresdefault_91.jpgA Kakegurui első évadja azt mutatja be nekünk, miként ügyeskednek a diákok, miféle trükkökkel lehet a ranglétra tetejére mászni. Emellett persze fény derül arra is, miért ennyire fontos és presztízskérdés a szerencsejáték az iskolában. A diáktanács pozíciójában ülök lesznek az elsődleges célpontok, hiszen a friss diáklány a nagyobb halakra igyekszik vadászni. Ezért a belső viszályokat és a sakkjátszmákat is okosan kell felfedeznie, hogy rájöjjön, mi működteti ezt az egész gépezetet.

jd21daxagbdrdg3yfmdb.jpgA központi témánk tehát az emberek közti kapcsolatok és intrikák állnak, különös hangsúlyt fektetve a pénzre. Avagy az egész anime egy metaforaként is értelmezhető a fogyasztói társadalomra, erős kritikával illetve annak mozgatórugóit. A megoldás igazán bizarr, hiszen a Kakegurui hangulata néhol kimondottan thrilleresre sikerült, amely komoly izgalmakat eredményez a nézők számára. A kapitalizmus és a pénz hajhászásának kérdése ezért zseniálisan ábrázoltan elevenedik meg előttünk.

original_22.gifTermészetesen az igazi eszköz, amelyet alkalmaztak a készítők, azaz a játékszenvedély ugyancsak érdekes, mert az addikciók elemzésére is lehetőség nyílik, azonban valójában ez eltörpül a valós, mélybe nyúló társadalmi fricska és elemzés kereszttüzében. Ám valahonnan érdemes elindulnunk, tehát kezdjük ezzel, azaz a thrilleres érzettel. aaaabs_tanmd9ncund5n_hdshzqh2npvmpc9wers08xpdo4rt8g8_5pxs2sr9lown5vduqcedx2xrw77khrgomhunqtdzuhswkpk.jpgBár a játékok nagy része kecsegtet az élet elvesztésével, illetve csonkítások és kínzások is megjelennek a palettán, de ezek csupán azt igyekeznek érzékeltetni, hogy aki igazán rabja egy elfoglaltságnak, az fejben kizárja a vesztés lehetőségét. Teszi ezt annak ellenére, hogy már semmije nem maradt, és már mások életével kezd el fogadni. 2b8.gifA tétet folyamatosan emelni kényszerül, hogy legalább abba az állapotba visszajuthasson, ahol még pár garassal rendelkezett. Az idő és a veszteségek előrehaladtával pedig már semmi nem számít, a sarokba szorított ember fokozatosan egérré alakul, aki csak az életéért küzd. Így válik háziállattá a játékszenvedélyek foglya, aki aztán sosem emelkedhet ki a sorsból, melyet magának választott.

JUNNA: Kono Yubi Tomare

mv5bzwjlndywzdqtownkyi00mgjilwfjotytzteyzgmzzgyxntfjxkeyxkfqcgdeqxvyndgyodgxnje_v1.jpgÁm ugyanezt eredményezi a fogyasztói társadalom is, a kapitalizmus, mert arra ösztönöz, hogy tulajdont birtokoljunk és annak az értéknövekedésével játszunk nap mint nap. Ezért van az, hogy gyakran olyasmit is megveszünk, amelyre valójában nincs szükségünk, a birtoklásuk csak státuszszimbólum. Vagy olyan eseményeken jelenünk meg, melyek mögött csak az érdekek feszülnek, hogy kapcsolati tőkékre tehessünk szert. ede312e2131bfbe339459ae48855525fb0520235_hq.jpgMert a pénz és a hatalom világában ezek a legértékesebbek, ha úgy szeretnénk előrébb jutni, hogy kevesebb háttérrel rendelkezünk hozzá. De ezt a szerencsejátékot játsszuk akkor is, ha elvállalunk egy jobban- vagy kevésbé fizető állást annak reményében, hogy sikeresebbek leszünk, a jelenlegi beosztásunk folyamatos és biztos volta ellenére.

tumblr_f12a83c37333d709ca3a250f66c8fb41_2f2cee6f_540.gifMondottam ember: küzdj és bízva bízzál.”- ez Madách Imre: Az ember tragédia című művének záró mondata és egyik legfontosabb üzenete, mely a drámában jelen van. Az emberiség egyik mozgatórugója, a fejlődésünk alappillére, hogy nem nyugszunk bele a jelenlegi tudásunkba és állapotunkba, hanem Charlie Brown módjára sohasem vagyunk hajlandóak feladni a reményt. Ugyanis az lesz igazán több és úgy lehet csak felnőni, ha célokat tűzünk ki magunk elé és nem engedjük, hogy eltántorítsanak attól. Emelt fővel küzdünk, akár az árral szemben is, csak azért, hogy kiderüljön, megérte-e a befektetés.

dyzsenqv4aasuul.jpgDe kissé messze kanyarodtam az addikciótól, inkább arra szerettem volna rámutatni, hogy van egy egészséges része is a szenvedélyeknek. Kórossá csak akkor válik, amikor irracionális a tét, illetve csak virtuális a nyeremény. Amikor nem azért játszunk, mert élvezzük, hanem mert éltető erővé vált számunkra. Ha képtelenek leszünk otthagyni az asztalt vagy őrült módon áldozzuk fel a hozzátartozóink jövőjét is. Ebben az esetben már csak virtuális sárkányt kergetünk, miként a kábítószereket használó függők is. És igen, ez azt jelenti, hogy legtöbbször az ürességet vagy a fájdalmat próbáljuk pótolni ezzel a cselekedetünkkel.

a336b6b48920351f7b0669d88ccac085.jpgA Kakegurui XX részben tovább viszi a fonalat, hiszen a versengés és a játékok folytatódnak. Annyi változik csupán, hogy egy másik szintet érint a társadalomkritika. Hiszen a szerencsejátékozás egy formájának tekinthető a politika és az azzal kapcsolatos szavazások is. Ezek már korán, az iskola falai között megjelenhetnek, amikor a jelöltek kampányolni kezdenek, és a téteket egymással szemben kezdik emelgetni. A lényeges különbség persze az, hogy nem mindenhol történik végső kifizetés, azaz virtuális pénzekkel fogadnak. Így a csak a versengés pszichológiája és a nyerés izgalma marad meg, bár a vesztesek valóban veszítenek pénzükből és presztízsükből. Illetve a képviselők képletesen a lelküket is eladják a pozícióért.

b2a4cd136fa8ee5d012767106b130726dd340a28_hq.jpgYuichiro Hayashi (Garo the Animation, Dorohedoro) rendezte az első évadot, a folytatást pedig Kiyoshi Matsuda (Kumamiko - Girl meets Bear, Rozen Maiden) segítette. Mivel a két sorozat kapcsolódik egymáshoz, illetve a fonalat részben tovább viszi, így érdemes őket egyben tárgyalni, bár egyáltalán nem bizonyos, hogy végére értünk a cselekménynek. Manabu Akita, aki a karakterdizájnért, és Haruka Matsuda, aki a látványért felelt, ugyancsak közös pontjai az évadoknak, de a TECHNOBOYS PULCRAFT GREEN-FUND (Trinity Seven) is, amely csapatnak a zenét köszönhetjük. Masanobu Nomura (Appleseed XIII, Akame ga KILL!) csupán az első sorozat folyamán tevékenykedett, de nevét azért érdemes megemlíteni, tapasztaltsága indokán.

D-selections: AlegriA

screenshot-4.pngA látvány magáért beszél és harmonizál a muzsikával, az izgalom fokozatosan növekszik és életben tart minket a várakozás a lezárás iránt. Minden játék kimondottan izgalmas és emeli a tétet az előzőhöz képest, akkor is, ha némi lágyság is vegyül a képsorok közé. A feszültség feloldása persze csak ideig-óráig érzékelhető, mert az igazi szenvedély, mint egy szexuális vágy, tör utat magának és kiköveteli a jussát. Márpedig az anime hírhedten alkalmas eszköz ennek megjelenítésére.

ba2f2244e1eb45136b2acc2db5255db8a04381d5.jpgAz erotika, a finom ecchi jelenetek összhangba vannak hozva az érzelmekkel, melyet a Kakegurui ébreszt. Az eredmény egy fantasztikus és kikapcsolhatatlan sorozat, melyre sokáig fogunk emlékezni, akkor is, ha magunk nem is igazán vonzódunk a hazardírozáshoz. Bátran merem ajánlani, bár valószínűleg elsősorban a férfiak fogják élvezni, a már felvázolt ábrázolásmód indokán. Ettől függetlenül, az érzelmi hullámvasút miatt próbálkozzanak vele a nők is, hisz’ mi baj lehet belőle?

Értékelésem: 8,5/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=19102, https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=21292, https://en.wikipedia.org/wiki/Kakegurui_%E2%80%93_Compulsive_Gambler
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=cTlHQiRNVl0, https://www.youtube.com/watch?v=YdN7FLde7cE
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/kakegurui-294802.html
Bluray megvásárolható: épp nem

Smaragd Sárkány

 

Óriás rovarok szigete

48f6c423e3ddc648876181db8bd6498a1572560416_full.jpgA Kocka című nagy sikerű science fiction horror óta tisztában vagyunk vele, hogy a túlélőjáték típusú kalandok kimondottan izgalmasok. Főleg azért, mert ezekben a helyzetekben alkalmunk nyílik a személyiségek, a tudat rejtelmeinek megismerésére is. Hiszen az effajta szituációkban mutatja ki mindenki a foga fehérjét, lekerülhet az álarc, amelyet a társadalmi normák elvárnak tőlünk. A Kyochū Rettō (The Island of Giant Insects) viszont történetét tekintve inkább a gyökerekhez nyúl vissza, William Golding A Legyek Ura című művéhez.

9iwwn9gq09uu6zyhvshacvrptje.jpgEgy iskolai kirándulás többféleképpen tönkre tehető, a legklasszikusabb verzió a Battle Royale típusú kimenetel, amikor az osztálytársaknak egymás ellen harcolva kell túlélniük az ismeretlen vidéken. Ezúttal azonban egy repülős kiruccanás megy gallyra azzal, hogy egy látszólag lakatlan szigetre zuhannak le vele. Az ok elsőre rejtélynek tűnik, de hamar választ találnak a túlélők, amikor az egyik társukat hatalmas lepkék szívják szárazra. Az elhagyott katonai bázison valami tiltott kísérlet folyhatott, ugyanis egyetlen helyivel sem akadnak össze, csupán a nagyra nőtt rovarok támadásait kell kerülgetniük.

1_pb-0gtrcnye788_gfkub_a.jpgA túlkélők között akadnak olyanok, akik kihasználják valamilyen képességüket, hogy a csapat élére állhassanak és fontosnak érezhessék magukat. Megint mások kiválasztják a legerősebb példányokat és bebiztosítják helyüket a védelmük rejtekében. Ehhez persze a testi adottságaikat is bátran kihasználják, ezért az ecchi jelenetekben nem fog szűkölködni a mű. Mindez a szituáció totális tumblr_49e5ec2dbdc3ec1e53add110809ead6c_8b350b01_640.gifblamázs volna és pillanatok alatt ledarálnák a csoportot, ha Mutsumi Oribe nem értene annyira az ízeltlábúakhoz. Egy gyerekkori élménynek köszönhetően ugyanis véletlenül az egyik hobbija a rovarok ismerete, így a gyengeségüket kihasználva ügyesen irányítani próbálja a túlélő diákok menekülését.

the-island-of-giant-insects.jpgYasutaka Fujimi The Even Bigger Island of Giant Insects című mangájából a Passione Stúdió készített anime filmet 2020-ra. Takeo Takahashi (MAOYU, Spice and Wolf, Rozen Maiden) irányítása alatt a rendezési munkálatokat Naoyuki Tatsuwara (Nisekoi, Gourmet Girl Graffiti) bízták. Takaaki Izumo és Takayuki Noguchi (Cinderella Nine, Girls Beyond the Wasteland, Vanquished Queens) feleltek a karakterdizájnért, míg a művészeti vezetés eifmvtnuuaabafx.jpgMitsuo Miyamoto (Venus to Mamoru) osztályrésze lett. Az eredmény kellemes látvány, amelyben valóban az ecchi dominál, a horror viszont zseniálisan megmarad a vérmentes, de testhorror vonalon. Ami nem meglepő, hiszen a hatalmas rovarok kitűnő lehetőséget nyújtanak azok számára, akik a National Geographic csatornáit bújják.

tumblr_py717efaxm1wsouu5o1_1280.jpgAzaz a The Island of Giant Insects kimondottan ismeretterjesztő típusúnak mondható, ahol igyekeznek mindenre magyarázatot adni, pláne, amikor az adott faj kiirtása és viselkedése a téma. Mivel a tudományra épül, így az általában kiaknázatlan, ugyanakkor kimondottan félelmetes hatásokat, képességeket vették elő az alkotók, így meglehetősen erős pszichés hatást értek el vele. Talán az egyetlen pont a végkifejlet, amivel vitatkozni és kötözködni lehetne, ha egyébként a mű máshol nem sántítana.

Haruka Tojo: Stellar

tumblr_6b5e95530d6a93725ee4a828535b14b9_0fb281a5_640.gifÁm a probléma az, hogy egy teljesen átlagos horrorral állunk szembe, ami bár ügyesen operál a természettel kapcsolatos ismeretekkel, és kellemes képanyaggal ajándékoz meg bennünket, de a történet mag kimondottan unalmasnak mondható, folytatás nélkül meg könnyedén a feledésbe is merülhet a jövőben. Az egyetlen, ami megmentheti, ha a cselekmény mögé a misztikumot később kifejtik és felfedezik, mert így csak egy egyszerű hentelésnek lehetünk szem- és fültanúi.

yivw29biqx32j1r1jcvomxhi0dg.jpgA rossz hírem az, hogy ebből egy live-action verzió is létezhet, jelenleg kickstarteren gyűjtik rá a pénzt. Azonban a trailer (alant) megtekintése alapján mindenkit óva intenék tőle. Még Murphy barátomat is, a Cinegore szerkesztőségétől, pedig ő a trash alkotások nagy rajongójának számít.

Értékelésem: 6/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=22484
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ilDI8U_2YXg
Mafab link: -
Bluray elérhető: még nem

Smaragd Sárkány

A gyilkos gén bennünk él: Genocidal Organ

imae.jpgProject Itoh művei mindig elgondolkodtatóak és iszonyatosan részletesen kidolgozottak. Bár a Genocidal Organ-ról első körben a Banana Fish jutott eszembe, de ennek csupán az az oka, hogy könnyedén összekapcsolok jeleneteket és helyzeteket. Ezúttal is egy scienece fiction thrillerrel örvendeztetett meg bennünket a mester, kinek művét Shukou Murase (Ergo Proxy, Gangsta., Witch Hunter Robin) rendező vitte vászonra, meglehetősen aktuális témát tárgyalva.

m_teeagpx5rz4lp201201702.jpgKravitz/Clavis Shepherd a Black-Ops Special Forces kapitánya. Így akkor vetik be leginkább, ha zűrös, politikai felhangú ügyben kell diplomáciai vitákat nélkülözve elsimítani a külföldi országokban. Az ikertornyokat ért támadások után ugyan megnőtt a riadalom és az ellenőrzés az Egyesült Államokban és a világ minden népénél, de ez nem akadályozta meg a 2015-ös szarajevói nukleáris merényletet. Azóta minden védelmet megerősítettek, az emberiség folyamatos megfigyelés alatt van, hogy megelőzzék az esetleges katasztrófát.

00_m.pngAz egyik bevetés alkalmával, amikor egy bizonyos John-Paul nevű amerikai egyént próbálnak elfogni, az egység egyik tagja a kritikus pillanatban furcsán kezd viselkedni, és az egyetlen lehetséges, kikérdezhető tanút egyszerűen agyonlövi. Shepherd nem tehet mást, mint kiiktatja társát, de megjegyzi magának a felettébb gyanús szituációt, és önálló nyomozásba kezd. Ahogy egyre több információ birtokába jut, ráébred, hogy valaki képes befolyásolni az genocidal-organ-06.jpgemberek viselkedését, mintegy terroristákat gyártva belőlük, akaratuk ellenére. Mindehhez köze lehet a nanorobotoknak is, melyek lehetővé teszik alakulatának, hogy bárkit kiiktathassanak. A tökéletes katona ugyanis nem érez félelmet, érzelemmentesen küzd, nem inog meg, nem fázik, a fájdalom sem jut el a tudatáig. Ez azonban hatalmas ár, bár az ügy nemesnek tűnhet mindenki számára.

med_1485696764_image.jpgElső blikkre természetesen az ugrik be nekünk, hogy a Genocidal Organ egyfajta bírálata, kritikája akar lenni a jelenünkben megjelenő és otthonunkba szenvtelenül behatoló állami és vállalati megfigyelések sokaságának. Hiszen a böngészőnk, a telefonunk, a kereső motorunk, a játékaink, a mobilunk, a kameráink, a közösségi hálónk és az összes általunk használt szoftver a mi érdekeinket szem előtt tartva és minket szolgálva, 04.pngde folyamatosan monitorozza a cselekedeteinket és érdeklődésünket. Ez nem csak a 911-es események hatására alakult ki, hanem ez a lényege a programoknak, melyek kezdetben segíteni igyekeztek, hogy a nagy mennyiségű, felhalmozódó információt személyre szabva kereshessük. Az internet ugyanis egy hatalmas óceán, melyben mindent és mindenkit fellelhetünk, attól függetlenül, hogy valós vagy éppen kitalált, elképzelt, szándékosan elferdített, eldeformált.

genocidal-organ-04.jpgÁm ez a mű ezt a részt inkább alaptételként kezeli, ezért is van, hogy kivételesen nem egy alternatív jövőt vázol fel nekünk, hanem egy közeli jelent. A Genocidal Organ cselekménye ugyanis 2015-ben és 2022-ben játszódik, amikor az a bizonyos szarajevói merénylet alátámasztotta a folyamatos megfigyelés szükségességét. Mivel az emberek egyszerre félnek a monitorozástól és a robbantásoktól, azaz a haláltól, így könnyen belátható, hogy a népesség nagy része rezignáltan nyugszik bele az állapotba, de akadnak csoportok, melyek titokban működve igyekeznek gerillaakciókat végrehajtani a felszabadításunkért.

image.pngJohn-Paul is efféle enigma, mely egyszerre hiteti el velünk, hogy az állam rossz és csak kontrollálni szeretne bennünket, de ismeri be, hogy könnyedén befolyásolható az átlag polgár véleménye. Az összeesküvés elméletek persze könnyen hihetők, ha némi igazságot is csempészünk beléjük. És itt jön képbe a pszichológia, melyről a Genocidal Organ igazán értekezik. A vérbeli szónokok már az ókortól kezdve kihasználták azon képességeiket, hogy lyukat tudtak beszélni az őket hallgatók hasába. A szavak megfelelő forgatása és csavarása aztán azt eredményezte, hogy követőket szereztek maguknak, 0670d95d.pngígy megkaparinthatták helyüket a tanácsban, szenátusban, egyéb magas rangú helyeken. Így nagyobb befolyásra tehettek szert, és az elvakult „kultisták” aztán megtettek mindent, amelyre utasították őket. Mert a nagyobb jó azt diktálta, mert a tévedhetetlen próféta ekképp látta megfelelőnek. Az átlagember pedig mindig is kereste az iránymutatást, hiszen egyszerűbb másra bízni a gondolkodást és a döntéseket, így a felelősséget, mintsem felvállalni, hogy felnőttek és önállók vagyunk.

unnamed_3.jpgA Genocidal Organ tovább megy és a népirtásokat is ezért az emberi tulajdonságért teszi meg felelősnek. Ami koránt sincs messze a valóságtól, mert az is pontosan így működik. Kérdés, hogy mi van akkor, ha mindez a követési, irányítottsági vágy kódolva van bennünk, genetikailag ilyennek lettünk tervezve. A science fiction-nek könnyű dolga van, hiszen a fantázia eszközét használja fel, melyeket tudományos alapokra próbál helyezni, némely esetben ezzel magyarázva meg a disztópia lehetőségét. A gén feltérképezése pedig számtalan olyan rejtvényt fejthet meg idővel, melyre jelenleg misztikumként tekintünk.

d3e2a998-2efe-11e7-8928-05b245c57f03_image_hires_110021.jpgAzonban nem kell a jövőbe tekintenünk, hogy a génmanipulációt szemléljük. A valós jelenünkben is dolgoznak azon – gyógyító és befolyásoló szándékkal is –, hogy módosítsák a növények, állatok DNS állományát, de az öregedés-kutatás egyik eszközének is tekintik ezt a módszert. A bírálat, a kritika ezen a ponton kapcsolódik be a műbe, hiszen a nanorobotok egyszerre segítik a katonák működését, de deperszonalizálják is az egyént ezzel. maxresdefault_90.jpgA fájdalom érzet kiiktatása és az agy-, az ítélkezés feletti irányítás átvétele bizony igencsak közel járnak egymáshoz. Ha egyszer megengedjük, hogy beletúrjanak az idegeink működésébe, nem lehetünk biztosak abban, hogy amit teszünk, önálló akaratunkból történik-e meg. A szabadságunkat adjuk fel azzal, hogy tökéletes gyilkológépekké, vagy egyéb foglalkozás betöltőjévé válunk. Hiszen ez az általános kapitalizmusra jellemző felfogást is tükrözni igyekszik.

giphy_25.gifAz utolsó kör, melyben elmerülünk, és már többször is szóltam róla, az a katonaság, a rendvédelmi erők szerepének kérdése, problematikája. A gyilkosságokat a legegyszerűbb úgy elkövetni, ha a felelősséget elhárítjuk, kikapcsoljuk az agyunkat, a tudatunkat, mert az a munkánk, hogy az ellenség kiiktatását megtegyük. Mivel parancsra cselekszünk, ez a hivatásunk, így egyszerűen védekezhetünk ezzel, nem csak a környezetünk, de saját magunk számára is. alamo-drafthouse_900x507_still_2_758_427_81_s.jpgPersze mindig megmarad az az időszak, amikor nem harcolunk, nem vagyunk a fronton, nem dolgozunk, hanem éppen pihenni és kikapcsolódni vágyunk. Akkor pedig felsejlik a múlt, és nincs ki vigasztaljon bennünket, az érveink kevésnek bizonyulnak. A bűntudat kiiktatására, a szörnyűségek feldolgozására kevés lehet a saját elménk, ekkor segíthetnek a nanorobotok vagy a tömeghipnózis ereje. De mindkét esetben az akaratunk egy részét adjuk fel, és ezáltal megengedjük, hogy irányítsanak bennünket.

genocidal-organ-07.jpgProject Itoh ezúttal feltette életművére a koronát, a történet, a karakterek és a látvány (Seiki Tamura K-ON!, March comes in like a lion) is meglepően harmonizál. Ugyan koránt sem tökéletes, a CG néha kilóg a képi anyagból, de mindenképpen egy csodálatos mű keletkezett. A redjuice (Guilty Crown, Harmony, The Empire of Corpses, Beatless) karakterdizájnja ezúttal is pompás, az akciójelenetek kimondottan FPS-szerűek lettek. A zene (Yoshihiro IkeB: The Beggining, Blood: The Last Vampire, Dororo, Tiger & Bunny, Inuyashiki Last Hero) megfelel az elvártaknak, bár nem fektettek túlságosan nagy hangsúlyt rá, az EGOIST theme kimondottan profi munkának tekinthető.

EGOIST: Reloaded

genocidal-organ-2017-eye.pngÖsszességében a Genocidal Organ izgalmas science fiction, mely ötvözi a drámai és a militarista, akciójeleneteket. Az eszköztárában akad némi horror elem, de inkább a pszichológiára és az emberi elmére fekteti a hangsúlyt. Kimondottan nyomasztó, sajnos sok helyütt logikátlan és hézagos a magyarázat, amely a karakterek motivációit engedni megérteni. Így a fő témákon túl néha elveszünk a sorok között, hogy aztán a fő szálakra koncentrálhassunk.

Értékelésem: 8/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=16581, https://en.wikipedia.org/wiki/Genocidal_Organ
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=7KDYEjGecZc
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/-283667.html
Bluray megvásárolható: Project Itoh: Genocidal Organ (Blu-ray/DVD Combo + UV)
Smaragd Sárkány

A zsenik tragédiája: Your Lie in April

81wgm3rfwzl_ac_sl1500.jpgA romantikus drámák előnye, hogy nem agyatlan vígjátékok, nem nyálas történetek, hanem valódi tragédiákat csempésznek a sorok közé, mintegy életszemlélet megváltoztató célzattal. Így a központban nem a szerelmi szál lesz, hanem egy-egy helyzet, mellyel nehezebb megküzdenünk az átlagosnál, főleg azért, mert nem tanítják a kezelési módját. A tabukkal pontosan ez a probléma, hogy magunknak kell kitalálnunk, miképpen birkózunk meg a feladattal. A Your Lie in April (Shigatsu wa Kimi no Uso) is hasonló szituációt igyekszik bemutatni. Akinek van Netflixe, előnyben lesz, mert ott is elérhető.

Goose House: Hikaru Nara

adeptfrightenedgardensnake-mobile.jpgKōsei Arima igazi tehetség, gyermekkora óta játszik a zongorán, és 11 éves koráig minden versenyt megnyert. Ezzel számtalan osztály- és vetélytársa tiszteletét és gyűlöletét kivívta ugyan, de ő maga nem igazán tudott mit kezdeni a sikerrel, sőt, elhatározta, hogy soha többé nem játszik. Bár a zene iránti vonzódása megmaradt, így fiatal gimnazistaként különös csodálattal fordult Kaori Miyazono felé, aki hegedűjátékával kápráztatta el a legfurcsább helyszínen és módon. original_2.jpgA lány egyik gyerekkori barátjának, Tsubaki Sawabének ismerőse, és az első találkozás nem várt módon alakult. Ezért hiába a fellángoló érdeklődés, úgy tűnik, a varázslatos teremtés szívét a fiú másik legjobb haverja, Watari Ryōta nyeri el. De ez nem is olyan meglepő, hiszen Ryōta a suli egyik üdvöskéje, a sztárcsatár az iskola csapatában. Arima viszont visszahúzódó teremtés, igazi introvertált személyiség, ezért igyekszik is keresni mások társaságát.

thumb-1920-636420.jpgValójában mindig is ilyen volt, elsősorban azért, mert nem igazán élvezhette ki tehetségét. Mivel abszolút hallással rendelkezett, így játszi könnyedséggel tanult meg zongorázni, édesanyja, aki maga is virtuóznak számított, már egészen pici korában megismertette a zenével. Azonban a szülő ezt a potenciált jobban szerette volna kiaknázni, mintsem az a csöppségtől elvárható lett volna. Így a folyamatos gyakorlások, a bevésődések némileg kiürítették a fiú vágyait és ambícióit, az anyukája halála után pedig valami olyan szörnyűség történt, mely örökre távol tartotta őt a billentyűk játékától.

ex8ctxh.jpgMindez talán maradhatott volna így, de Kaori felébresztette benne a szeretetet, mely egykor a zene irányába vonzotta. A lány könnyedsége, derültsége, szabadsága és tehetsége a jelenben rávezeti arra, hogy mennyire hiányzik neki a zongorázás és a vele járó extázis és izgalmak. Persze ezúttal más szemszögből szemléli a hobbiját, mert a görcsös ragaszkodás a rigmusokhoz kevésbé lesz fontos számára, mintsem az élmény, melyet a játék során átélhet. Ugyan Kaori a fiút látszólag visszarángatja ebbe a miliőbe és ráerőszakolja a zenélést, ezért Arimában felsejlenek a múlt sérelmei, de pontosan erre van szüksége ahhoz, hogy feldolgozhassa édesanyja elvesztését.

COALAMODE.: Nanairo Symphony

vlcsnap-2014-12-05-13h25m20s186-w800-h600.pngA Your Lie in April egyik központi témája a tehetség és az ezzel kapcsolatos személyes tragédiák, a korai kiégés lehetősége. Hiszen egy affinitást cél- és ésszerű kiaknázni, mert az emberi elme igazán gyermekkorban tud hatékony lenni. Azaz a tanulás folyamat akkor a legerősebb, amikor találkozunk a környezetünkkel és még nincs telítve információval a tudatunk. De egy csodagyerek, egy zseni élete nem feltétlenül lesz ugyanolyan varázslatos, mint azt a szülei neki előre eltervezik. ylia9_2.pngAz erőltetett terhelés pozitívnak tűnhet, mert a kiaknázatlan potenciál a későbbiekben megbánást is eredményezhet. De arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a korlátozás, a játék és képzeletszegény nevelés csupán beszűkíti a lehetőségeket és a későbbi boldogulást. Mert egy személy, aki egyetlen szakmára koncentrál, mely ráadásul a testi adottságaira is apellál, egy apró veszteséggel bizony igazi tragédiává is alakulhat.

ylia9_6.pngAzok, akik már kicsiny koruktól csak arra koncentrálnak, hogy milyem a megjelenésük, milyen fürgék az ujjaik, mennyire hajlékonyak és kecsesen táncolnak, zseniális a hallásuk, éles a szemük, ezen képesség elvesztésével komoly összeomlással nézhetnek szembe. Ha mind e mellé nem társult valódi élvezet, hanem csupán egy illúziót vagy éppen más célját kergették, úgy ez válsághoz is vezethet. Nem beszélve arról, hogy a csodagyerekeknél mennyire gyakori, hogy a képességeik korlátait elérve meglehetősen korán kiéghetnek, míg egy átlagos ember esetében ez olyan 40-50 éves kor körül várható. c2da51c8350a0fb08c322cd4c04c50a09ffeeb26_hq.jpgEzért fontos a küzdelem kérése, mert a jutalom könnyed megszerzése bizony igazán unalmassá teszi az adott tevékenységet akkor is, ha csupán hobbiként kezeljük. Miután elvesztjük az érdeklődésünket, elfordulunk a szakmától vagy szabadidős tevékenységtől, de olyankor gyakran abba ütközünk, hogy már semmi újat nem vagyunk képesek elsajátítani. Mindennek oka, hogy az ambícióink és a vágyaink tűnnek el, nem igazi kilátástalanságról beszélünk.

27p9kzf.pngDe ez a Your Lie in April egyik témája csupán, mert más tragédiákról is regél nekünk. Fel is vezettem szépen, a hozzánk közel álló személy elvesztését, hiszen a kettő nagyon is közel áll egymáshoz. Amikor érezzük, hogy közel a vég, szeretnénk az utódaink, szeretteink számára olyan jövőt biztosítani, ami lehetővé teszi a boldogulásukat, miután már nem leszünk. Ezért gyakran olyasmit cselekszünk, ami aktuálisan nem tesz jót a másiknak, a személyiségüket könnyedén torzíthatjuk, és ennek a fő oka, hogy sietünk, kapkodunk, mert szorít az idő april9b.pngés nem magyarázzuk el rendesen, miért viselkedünk úgy, ahogy. Ezt nem kell a halálesetekre korlátozni, hanem bármely változás, melyet előre tervezünk vagy látunk, ugyanilyen esemény sorozatokat válthat ki belőlünk. Ám hiába a jó szándék, ha valamit erőltetünk, az bizony nem célravezető. Bár aktuálisan érezhetjük úgy, hogy a jövő majd igazol bennünket és megértik a tervünket, megbocsátanak nekünk, de egy gyermek esetében ez nem ilyen egyszerű.

Wacci: Kirameki

b8b94b8ca884124b1210f9770d18245b1415287013_full.jpgA fejlődő psziché sokkal könnyebben sérül és vésődik be egy kellemetlen emlék, mely adekvát válasza gyakran a kapcsolódó helyzetek kerülése vagy teljes kizárása. Hiszen az elménk képes megvédeni bennünket, ezek a reakciók pedig előre nem kiszámíthatók, és gyakran beteg személyiségeket szülhetnek. Ide kapcsolódik a tudat meghasadásának több formája is. De a legegyszerűbb az, ha egyszerűen depresszióba esünk, és pánikhangulatot vált ki belőlünk egy-egy apró részlet, mellyel a későbbiekben találkozunk. Ennek legegyszerűbb kezelése pszichológussal vagy egyéb terápiával történik, de erre természetesen az okozók előre nem gondolnak.

66a6ebdf201f8a3df3e93c3ae39bda00.jpgAz önzetlen cselekedet tehát gyakran valójában önző érdekből indul ki, melyet idővel ugyan megemészthetünk, és erőt meríthetünk belőle, de sajnos jó darabig a személyiségünkre nyomhatja bélyegét. A segítség ezért legtöbbször a barátoktól és nem a családból érkezik, mert akik folyamatosan körülöttünk élnek, könnyebben válhatnak immunissá arra, amit cselekszünk vagy érzünk, mint a hozzánk másképp ragaszkodó emberek. Ekképpen a Your Lie in April-ben is váratlan helyről és módon érkezik a kéz, a dallam, mely kirángatja fő karakterünket a visszahúzódó, zongorát kerülő állapotból.

grandrecentcalf-small.gifMinden jelenség, amelyet Arima átél valójában csak a tudatában játszódik le, azaz egy pszichoszomatikus kivetülésnek lehetünk tanúi. Ez pedig egyáltalán nem ritka jelenség, az elme épségét védő mechanizmus ilyesmire is képes. A fiúnak ezért nem csak szembesülnie kell saját érzelmeivel, hanem el is kell fogadnia mások hívását és szándékát, meg szükséges értenie a körülötte élők valódik céljait és szeretetét. Amíg erre nem tudja rávenni magát, amíg nem lép túl a múlt tragédiáján, addig megreked annak a 11 éves fiúnak a személyiségében, aki egykor átélte a szörnyűségeket.

your_lie_in_april_ep_19_screengrab_6.jpgKaori a februárban posztolt cikkem egyik szereplőjét idézi folyamatosan, Charlie Brown felfogását és iránymutatását az élettel kapcsolatban. Sosem szabad feladni, erre tanítja meg a sérült fiút, és a szándék lesz igazán fontos ebben az üzenetben. A tragédia feldolgozása, a megbocsátás és a túllépés az, amin keresztül Arima felnőtté válhat, és ismét élvezheti azt, amit egykor annyira szeretett. Erőt meríthet abból a drámából, melyet átélt, és felkészül arra, hogy a halál bizony az élet velejárója, de korántsem véget, csupán változást jelent számára.

aaaabthwwlwv6jlv9semddzicuz_iqnp1tmjnuaik8vmtqyyl9w3endmobk7xi2aphwgztrtjvhlvrtogxudc77_rsqotzdmiujggfpb6qcd9q3hmfte.jpgAz A-1 Picturesnek hála Naoshi Arakawa mangája megelevenedhetett előttünk. Kyōhei Ishiguro rendező munkásságát eddig még nem ismertem, de az Occultic;Nine és a Children of the Whales a későbbiekben még előkerülhet az oldalamon. Yukiko Aikei (Accel World, Cider no Yō ni Kotoba ga Wakiagaru) karakterei csodálatosan mutatják be a tinédzserek átlagos életét, párhuzamba állítva a zsenik és a törekvők ambícióival. your_lie_in_april_kousei_arima_by_kortrex_dchxwvz-fullview.jpgA környezet és a természet ábrázolása, a zenével (Masaru YokoyamaInterviews with Monster Girls, Fruits Basket, Fate/Apocrypha) harmonizáló tudati-lelki kivetülések megelevenítése fantasztikusan sikerült, hála Hisayo Usui (Fate/Grand Order -Absolute Demonic Front: Babylonia-, Rascal Does Not Dream of a Dreaming Girl) művészeti vezetésnek. Mivel a muzsikára erős hangsúlyt fektettek, így külön öröm, hogy ezekben a pillanatokban sem nagyolták el az animációt, inkább eszközként tekintettek rá az érzelmek és a hangulat kifejezése érdekében.

7!!: Orange

aaaabbaj5jkjp2t1oksbv-yc9smqahtwkqmnmb_vkfzg4ikxgtmhpgtnmiid1sunoerjsldoa9uorgsjquszd6iiepuftpouzmf-k5ghn_aai2siva7j.jpgA Your Lie in April valóban csodálatos lett, csak ajánlani tudom. Nem túl nyálas, inkább a helyzetekre koncentrál, egyszerre mutat és tanít, igyekszik megbarátkoztatni bennünket az elkerülhetetlen jövővel, miközben a reményt is megosztja a nézőkkel. A tabutémák kezelése pontosan azért fontos kérdéskör, ezért nem csak a fiatalok fogják élvezni a képsorokat. Zsebkendőt érdemes közel tartani, de aki élvezi a komoly, romantikus drámákat, az megszokhatta már. Kíváncsi lettem, vajon a live-action milyen lett ebből…

Értékelésem: 9,5/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=16108, https://en.wikipedia.org/wiki/Your_Lie_in_April
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=3aL0gDZtFbE
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/shigatsu-wa-kimi-no-uso-275053.html
Bluray megvásárolható: -
Smaragd Sárkány

Keresem a testem

dov_-il-mio-corpo-film-clapin-netflix.jpgElsősorban a Dot & Line ajánlása alapján vadásztam le ezt az alkotást, de öröm, hogy Oscar-díjra is jelölték. Jérémy Clapin első egész estés animációja, a J'ai perdu mon corps (I lost my body, Keresem a testem) már a felütő képsoraival is rabul ejt, de az ábrázolásmódja és az imitált kameramozgás ugyancsak figyelemreméltónak bizonyult. A kérdés csupán az maradt, hogy mi kerekedik ki a történetből, milyen mélységeket és üzeneteket rejt ez a furcsa kisugárzású mű.

5e1dba6fc9feb_jai_perdu_mon_corps-1258553.jpgNaoufel élete vidáman indult, szeretett volna zongorista és űrhajós is lenni, imádta a zenét és ezért gyakran rögzítette a körülötte zajló események hangját (nem, ez nem a Baby driver). Miután elvesztette a szüleit, a nagybátyja és unokatestvére vigyázott rá (még mindig nem ugyanaz), a lelkesedése pedig rohamosan romlott. Végül pizzafutárként kereste a kenyerét, amit nem abszolvált túlságosan fényesen. Mivel folyamatosan késett, így a fizetése rohamosan csökkent, unnamed_2.jpgde apatikussá vált személyiségét nem igazán hatotta meg a „fejlemény”. Egy napon közel egy órával később érkezett meg, így a rendelő végül be sem engedte a lépcsőházba. Meglepetésére azonban beszélgetésbe bonyolódott az ismeretlennel, és különös módon megkedvelte a hang tulajdonosát. Kíváncsiságát kielégítendő megkereste az illetőt, és ez gyökerestül megváltoztatta az életét.

i-lost-my-body-cover-1-518x259.jpgA kezdő jelenet persze csupán sejteti velünk, hogy a történet egyfajta tragédiába torkollott, de a cselekményvezetésnek hála a rejtély folyamatosan bontakozik ki. Ezért a hangulat is változatos, egyik pillanatban feszülten figyeljük a természetfeletti jelenséget, mely egyszerre horrorisztikus és gag-ekkel tűzdelt, a másikban mosolyogva szemléljük a fiú bizonytalanságát. Az I Lost My Body fokozatosan mutatja ki foga fehérjét, ahogy megismerjük a srác fiatalkorát, életét, nehézségeit és vágyait, valamint a motívumot, melyből kiindulni próbál.

618294_069.jpgEz a motívum metaforának tekinthető, mely egy légy formájában jelenik meg a nézőközönség számára. Ez az állat több ponton is felbukkan, de csak az utolsó pillanatokban értjük meg a jelentését és jelentőségét. Pontosan úgy, ahogy a rendező tervezte, így együtt fejlődünk a filmben szereplő Naoufellel. Az üzenet az ügyetlen, folyamatosan bénázó karakter küzdőszellemét erősíti meg, amely a kilátástalanságból rángatja elő a fiút.

b9721591266z_1_20191114180653_000_gq4et90i2_2-0.jpgBár minden ész érv az ellen szól, hogy a történetből happy ending szülessen, a predesztináció küzdelme a spontaneitással felülírja a vágyainkat és a realitásról alkotott elképzeléseinket. A dark fantasy dráma ezért tökéletesen leírja, mire is számítsunk a film megtekintése során. Hiszen az életben akadhatnak számunkra kijelölt ösvények, melyek könnyed előrehaladási lehetőséget biztosítanak, mert a kényelmes mindig is vonzóbb számunkra. De azok a pillanatok a fontosak, amikor másképpen döntünk, mint az egyszerű ember számára logikusnak tűnhet. Miként egy légy elkapásánál, nem csak előre kell látnunk a jövőt, de úgy kell rá reagálnunk, hogy kiszámíthatatlanok lehessünk. A küzdőszellem megtörésével ugyanis irányíthatók leszünk, mert kiismerhetnek bennünket.

242506.pngEz pedig független a társadalmi és vagyoni helyzetünktől is, melyek virtuális korlátokkal kerítik be a céljainkat és ambícióinkat. Persze ez a példabeszéd, az ilyen jellegű ösztönző történetek általában igazi sikersztorik, rózsaszín és romantikus buborékok, melyek illúzióba ringatnak bennünket. Hogy mindannyian különlegesek és egyformák vagyunk, egyenlő esélyekkel küzdhetünk akkor is, ha a külső szemlélő számára ez nem világos. A valóság azonban ennél jóval ridegebb, ezt nem is rejti véka alá az I Lost My Body.

jai_perdu_mon_corps_i_lost_my_body_still.jpgA két szemlélet lassan közelít egymás felé, ahogyan haladunk előre a film nézésében. A Netflix felkarolta alkotás egyre kegyetlenebbül tárja elénk, hogy mire is számíthatunk, majd a kellő pillanatban már nem is a crescendo lesz a legfontosabb, hanem az epilógus teszi fel a koronát a cselekményre. Ehhez pedig szükség van a karakterek megismerésére és a helyzet felismerésére. A teljes kép után van értelme a fordulópontokat beiktatni, melyek sejtetni engedik ugyan a tragédiát, de kellően elodázzák, hogy felismerjük, nem is igazán lényeges az egész. Sokkal inkább kell a nézőpontba belehelyezkednünk, hogy megérthessük az elején felvázolt metafora értelmét.

dov_il_mio_corpo.jpgÖsszességében az I Lost My Body kimondottan ütős, bár a lélektani ábrázolás esetén csak a fiúra helyeztek hangsúlyt, Gabriella megmarad a tanítói szinten, aki reményt nyújt a fiatal fiú számára. Szerintem több figyelmet érdemelt volna ő is, de ez szintén csak nézőpont kérdése, a kritikusok egyelőre nem érezték ennek hiányát. Az Oscar-díjat végül nem nyerhette el, de ettől eltekintve csak ajánlani tudom, mert sokrétű és figyelemre méltó alkotás, vérbeli romantikus dráma.

Értékelésem: 9/10

Forrás, információk: https://en.wikipedia.org/wiki/I_Lost_My_Body
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=iblGg3Rpub8
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/jai-perdu-mon-corps-324578.html
Bluray elérhető: még nem

Smaragd Sárkány

Mindennapi hősök: Modest Heroes

modest_heroes_t_mei_ningen_s-925435995-large.jpgA Ponoc Stúdió első egész estés animéjéről, a Mary and the Witch's Flower-ről már korábban írtam nektek. Ezúttal egy antológiára bukkantam, a Netflix jóvoltából. A Hiromasa Yonebayashi (The Secret World of Arrietty, Tales from Earthsea, When Marnie Was There), Yoshiyuki Momose (Ni no Kuni, Sindbad the Sailor) és Akihiko Yamashita (A Sumo Wrestler's Tail) rendezők három rövid animét hoztak össze, melyből az első összeállítás született, Modest heroes címmel. Remélhetőleg további folytatások is felbukkannak majd, hiszen kellemes meglepetést tartogatnak nekünk az alkotók.

kanini-kanino-1.pngAz első történet címe Kanini & Kanino, mely egy testvérpár folyami rák viszontagságos kalandját mutatja be nekünk. Miután a mama rákocska elvonul a családi fészekből, hogy világra hozza utódait, a két testvér magára marad apukával, aki a halfogás mesterségére oktatja őket. Azonban egy szörnyű áramlat elszakítja őket megmaradt szülőjüktől, így kénytelenek utána indulni.
1048060-modestheroes-lifeaintgonnalose.jpgA második epizód, Life Ain't Gonna Lose, avagy Samurai Egg egy tojásallergiás fiú korai életébe enged betekintést. Mindent elmond az ilyen típusú betegségekkel kapcsolatos tudnivalókról, miért is szükséges 24 órás felügyelet, amíg az illető meg nem tanulja, mit és miért nem szabad ennie. Hiszen az ilyen problémák akár véletlen halálhoz is vezethetnek.
Az Invisible egy olyan férfit mutat be nekünk, akire senki nem figyel, szinte láthatatlan a környezete számára. A véletlennek köszönhetően azonban igazi hőssé válik.

6-studioponoc-three-animations.pngA három szösszenet tekinthető akár stílusgyakorlatnak is, viszont az antológiára jellemző különbségek pontosan ezért tetten érhetők benne. Az első mű kellően kidolgozott, részletesen mutatja be a folyami rákok életét, felismerhetők a karakterei és látványvilágát tekintve a Ghibli-alkotásokat juttatják eszünkbe. Ugyan a dialógusok nem túlságosan sokat mondók, cserébe a képanyag elvarázsolhat bennünket.

modest_heroes_2.jpgA tojásallergia inkább ismeretterjesztőbb, tanítóbb jellegű történet, mely azért erősen rávilágít arra is, hogy bizonyos esetben az anyuka reakciója jobban befolyásolja az események láncolatát, mintsem a valós félelem. Persze a fókuszba az kerül, milyen életveszély lappang a háttérben és miért is kell ráírni a bolti ételekre a pontos összetételt. A „nyomokban mogyorót tartalmazhat” kifejezés pedig néha bizony kritikus is lehet. Kár, hogy a vizuális élmény ebben az esetben elmarad a tartalom mögött…

1048060-studio-ponoc-short-film-anthology-modest-heroes-headed-north-america.jpgA társadalmi szerepek ábrázolása telitalálat az Invisible esetében. Itt a grafika harmóniában van a főszereplő érzéseivel, így adekvátnak tekinthető a témára vonatkozóan. Nem fanyalgunk, hogy nem a legszebb karakterek jelennek meg és a hangsúly az érzelmekre és a dinamikára kerül. A cselekmény ezért egyszerre fejezi ki a szolgalétet és a tizenöt perc hírnevet, mely egyszer talán megadatik mindenki számára.

Kaela Kimura: Sayonara Eiyū

modest-heroes-2.jpgÖsszességében a Modets heroes kellemesen pozitív végeredményű, bátran merem ajánlani egy borús estére, akkor is, ha csak rövid időnk akad elalvás előtt. Mivel a három történet nem kapcsolódik egymáshoz semmilyen szinten, így egyesével is megtekinthetjük őket. Remélhetőleg akad még a stúdió tarsolyában ilyen anyag, illetve izgatottan várjuk az elkészült negyedik alkotást is, melyet állítólag Isao Takahata (Anne of Green Gables, Panda! Go, Panda!, Only Yesterday) rendezett.

Értékelésem: 7/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=21195, https://en.wikipedia.org/wiki/Modest_Heroes
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=wvH862Px4g0
Mafab link: -
Bluray megvásárolható: még nem

Smaragd Sárkány

Rablóvezér az apukám: Ronja

imgmain-1356x719.jpgHa a Ghibli Stúdió nevét hallja az ember, akkor legendás animék jutnak az eszünkbe, melyek nagy része nem csupán a gyermekek számára élvezhető, hanem különleges látványvilágú, hangulatú, ezért a felnőtt korosztály is szívesen szemügyre veszi az alkotásokat. Akad néhány olyan film is, melyet koprodukcióban készítettek el, de ezúttal egy sorozatra szeretném felhívni a figyelmeteket. Gorō Miyazaki (Tales from Earthsea, From Up on Poppy Hill) Astrid Lindgren, svéd író egyik regényét adaptálta a televízió számára, a Ronia, the Robber's Daughtert (Ronja rövardotter).

Aoi Teshima: Haru no Sakebi (svéd)

3d265a9bbef9e0a251d8d621832561ff-ronja_vol3_still_02.jpgMattis egy rablóvezér, bandájával és családjával a középkori Skandináv erdőben éldegél. A mindennapi kenyerét azzal keresi meg, hogy a rengetegben átvágó kereskedők kocsijait erősen megsarcolja. Azonban ezzel a szándékával nincs egyedül, van egy rivális csapat is, Borkas banditái is hasonló zsákmányra utaznak. Így a rajtaütés nem mindig sül el kellemesen, hiszen a versengés alkalmával gyakran elszalasztják a kincset.

ronja-the-robbers-daughter.jpgAzonban Mattis és társai hétköznapjaiba változás köszönt be, amikor felesége, Lovis egy leánygyermekkel ajándékozza meg. A kis Ronja iszonyatosan cuki, így édesapja eleinte elveszti az érdeklődését a portyázás iránt, és inkább a picúrral tölti az idejét. Azonban a lányka rohamosan nőni és változni kezd, és kissé kellemetlen kérdéseket tesz fel az erőd lakóinak. A rablóbanda ugyanis az erdő mélyén található várban lakozik, melyet kénytelen-kelletlenül részben a riválisaikkal osztanak meg. Legalábbis Ronja születése óta ez a helyzet áll fenn, mert furcsa dolgok történtek a környéken.

sanzoku_no_musume_ronja_01_02_large_18.jpgA legnagyobb problémát mégis az okozza, hogy Borkas felesége egy fiú utódot hozott a világra, Mattis gyermeke pedig, lévén egyetlen korabeli csemete sem található a környéken, testvéri szeretettel ismeri meg a kis Birk-öt. Kapcsolatuk természetesen titokban kell maradjon, hiszen egyik szülő sem örülne ennek a köteléknek. Talán a vár fölött keselyűként kőröző hárpiák és az erdőkbe bemerészkedő katonák az egyetlenek, akik a bandák viszályából profitálhatnának.

sanzokunomusumeronja9.jpgA Ronja, the Robber's Daughter első ránézésre kellemes mesének tűnik, amely elsősorban a fiatalabb korosztályt célozta meg. Visszahozza a gyermekkorom animés hőskorát, hiszen hangulatilag azokra emlékeztet bennünket. A kislány és a fiú barátságán túl a mű persze többről is szól, de a fókuszba egyfajta plátói Rómeó és Júlia viszony kerül. mindemellé csatlakozik az erőd és a természet felfedezése, a csodálatos és varázslatos lények, melyekkel együtt kell élniük, valamint a felnövéstörténet, amely az egész sorozat mögött húzódik.

ronjabirkrope.jpgEzt az elemet nem csupán a gyermekek szemszögéből ismerhetjük meg, hanem Mattis és Lovis érzései és reakciói is látványosan ábrázolásra kerülnek. Hiszen meglehetősen izgalmas kérdés, hogy egy morálisan megkérdőjelezhető kereseti forrást vajon milyen módon ismertetnek meg egy ártatlan csemetével. Nem is beszélve arról, hogy Ronja – Lovison túl – a csapat egyetlen női tagja, és a középkori értékek szerint ez bizony igencsak sokat dob a latba. Tehát a rablás, a fosztogatás és a rivalizálás is a romantikus felhang után némi negatív színezetet kezd ölteni, ami jellemző lesz az anime dinamikájára.

mv5by2u4n2q0zwetnmvhni00zjbkltk1mzetmze5nwexzgfjzdq1l2ltywdlxkeyxkfqcgdeqxvynjkwnzewmzu_v1.jpgMinden, ami elsőre pozitívnak tűnhet a néző számára, az önfeledt banda értékrendje mögött, lassan és tudatosan a kislány szemszögéből más alakot fog ölteni. Ahogyan a gyermeki ártatlanság szembesíti a szülőket azzal a ténnyel, mennyire megváltoztak az idők során, ahogyan munkájuk rabjává lettek, és elfeledték az élet élvezetét. Ez lesz a mű második alappillére, a görbe tükör, melyet az ifjúsági mesék előszeretettel alkalmaznak.

mv5bmtc2odyzntu4nl5bml5banbnxkftztgwndg1mzkwmti_v1_ux477_cr0_0_477_268_al.jpgPersze Ronja is tanul a környezetétől, hiszen nem csak édesapja fejlődik, hanem a lányt is oktatják az élet törvényeiről. A legfontosabb talán a félelem legyőzése, hiszen a rengetegben, a hegyek és a patakok világában bizony számtalan veszély leselkedik az emberekre, mert mások területén ólálkodnak. A territórium tiszteletben tartása mellett ezért elengedhetetlen a magabiztosság és a bátorság. ronja-raeubertochter.jpgAz állatok megérzik a félelmet, és másként reagálnak a rettegőre, mint arra, aki határozottan viselkedik. A japán és a skandináv folklór is számtalan olyan lényt említ, amelyek a képzelet szüleményei és a természet erejét, csodálatos világát személyesítik meg. Ezen szellemek, gnómok, koboldok kölcsönös tisztelete része annak az alázatnak, mellyel a környezetük felé fordulnak.

mv5bywqyzwm3ntytnwiyos00ntrllwi0otmtn2y1odg0mjziyzc3l2ltywdlxkeyxkfqcgdeqxvynjkwnzewmzu_v1.jpgKatsuya Kondo (House Hunting, Kiki's Delivery Service, Ponyo on the Cliff by the Sea), Yoshiaki Honma (One Piece, Gambom, Gegege no Kitarō: Nippon Bakuretsu!!) és Yoshikazu Fukutome (Animatrix) gondoskodtak arról, hogy a mű vizualizációja fantasztikus és látványos legyen. És valóban, a tájak részletgazdagok, az erdő lényeinek animációja zseniális és roppant aranyos, a karaktereket pedig személyiséggel ruházták fel. Talán az egyetlen pont, amibe az elejétől belekötöttem, az a mimika volt, mert ott bizony kilóg a lóláb. Számomra igen kritikus a számítógépes animáció minősége, itt pedig meglehetősen középszerű munkát végeztek az alkotók. mv5bmjgynwiyzwqtnmu4ys00njgxltg3nmqtndjkmzuyztrlztqyl2ltywdlxkeyxkfqcgdeqxvynjkwnzewmzu_v1.jpgBár a sorozat minden egyes jelenete aprólékosan és finoman kidolgozott, valahogy a szereplők mimikája darabos és a fény-árnyék viszonyokon látszik, hogy a rajzolás helyett más technikával próbálták ötvözni a végső képanyagot. Ez viszont nem sikerült százszázalékosra, melyet csak sajnálni tudok.

mv5bmweymtnhm2mtowu0zc00ntizltg0ywutnjzjn2ewyzvhmmiyl2ltywdlxkeyxkfqcgdeqxvynjkwnzewmzu_v1_sy999_sx1776_al.jpgA másik pont, amelybe bele fogok kötni, hogy kimondottan gyerekeknek szánt a Ronja, the Robber's Daughter, azaz a drámát meglehetősen elkerülték benne. Minden olyan szituáció, amely igazán megindító lenne, némi humorral és daccal lett elsimítva, amelyet az egyébként tökéletes zene (Satoshi TakebeFrom Up On Poppy Hills) hiányosságának is betudhatunk. Hiába szép az aláfestés, a főcím, ha egyszer a kritikus pillanatokban nem támogatja meg a jelenet hangulatát. Emiatt persze fiatalabbak is élvezhetik a sorozatot, de a felnőttebbek számára unalmassá fog válni. Ez alól az utolsó harmad lesz kivétel, ahol végre valami izgalom is megjelenik, a crescendot pedig ügyes epilógussal vezetik le.

Mari Natsuki: Player

mv5botq2nwu5mtetowrhzs00mjm2lwiymgutyjjhndyxodm5mtu0l2ltywdlxkeyxkfqcgdeqxvynjkwnzewmzu_v1_sy999_sx1776_al.jpgAlapvetően egy játékos, nyugodt és vidám hangulatú anime, ami erősen eltér a többi Ghibli alkotástól. A slice of life típusú animékkal sem veszi fel a versenyt, de 14 éves korig azért bátran merem ajánlani. Nincsenek benne túl erős érzelmek, mégis megmutatja, milyen felnőtté válni, megkérdőjelezni a saját értékrendünket és elfogadni a szeretteinkét. Rámutat, hogy a barátság és a testvériség fontos ugyan, de akadnak olyan esetek, amikor a büszkeségünket félre kell tennünk, hogy a nagyobb jó érdekében, a túlélésért együttműködhessünk.

Értékelésem: 6/10

Forrás, információk: https://en.wikipedia.org/wiki/Ronja,_the_Robber%27s_Daughter_(TV_series), https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=15840
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=CRRNrqqfMgA
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/sanzoku-no-musume-ronya-275628.html
Bluray megrendelhető: Ronja, The Robber's Daughter [Blu-ray]

Smaragd Sárkány