Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Smaragd Sárkány animéi

2019.nov.12.
Írta: Emerald Dragon Szólj hozzá!

Szürke szárnyú angyalok átka: Haibane Renmei

ccfb3995dff3afc648cec5cbec8af9901515109734_full.pngArra már többször is rámutattam, hogy a keresztény mitológiából fakadó történetek nem kell, hogy elriasszanak bennünket, a japánok kellő kritikával mutatják be a morális tanulságokat, több irányból közelítik meg a kérdéseket, a dogmák elkerülhetők. A Haibane Renmei, akárcsak az Angel Beats!, angyalokkal foglalkozik, ám korántsem egyértelmű szemszögből ismerkedhetünk meg az életükkel.

Kow Otani: Free Bird

twecmi6.jpgEgy eldugott településen járunk, ahol titokzatos lények élnek, melyek leginkább emberekre emlékeztetnek. Azonban a hátukon kicsiny szárnyakat viselnek, a fejük felett glória lebeg és nem emlékeznek a távoli múltjukra, valamint születésükre. A Haibane Renmei egy föderáció, melyhez ez a népség csatlakozik és tartozik. A társaság felügyeli a működésüket, tevékenységüket és segít nekik munkát találni az emberek világában. Ide érkezik meg történetünk elején egy fiatal lány, aki álmában a fellegekből zuhan alá, és egy varjú siet a segítségére. nemu_hikari_kana_and_reki_stand_in_the_kitchen.pngMikor felébred, kiderül, hogy Reki talált rá a gubójára, amiből kikelt és közéjük érkezett. Mivel amnéziás, így a Rakki nevet kapja, ami esést jelent és az utolsó álmára utal. A szárnyas közösség azonnal gondozni kezdi, de igazi felügyelője és őrangyala Reki (Kavics) lesz. Elmagyarázzák neki, hogy itt senki sincs tisztában a múltjával, de ezzel semmi probléma nincs, boldogan éldegélnek. Hamarosan kap egy glóriát is, és a szárnyai is előbukkannak, de Rakki számára mindez túl gyorsan történik. Ahogy telnek a napok, megismeri a Haibane Renmei eredettörténetét, és lassacskán világossá válik neki, milyen céllal érkezett a többiek közé.

maxresdefault_79.jpgKönnyedén rájöhetünk, hogy a történetet és a karaktereket szimbolikusan kell értenünk, a város és a lakói allegóriát testesítenek meg. A szárnyas lények mindegyike elvesztette múltját, ezáltal személyiségét is, így önkeresésbe kezdenek. Akadnak olyanok, akik letelepednek és csak léteznek, munkát vállalnak, egyik napról a másik napra élnek. De van olyan is, aki úgy dönt, nem nyugszik bele jelenlegi állapotába, megpróbálja megfejteni az álmát, amit a gubóban látott. Hiszen azok talán valamilyen üzenetet vagy nyomot hordoznak a múltjukkal kapcsolatban. Azonban a legtöbben igyekeznek berendezkedni, várják az új jövevényeket és izgatottan segítik őket, hogy egyszer azok kirepülhessenek a fészekből.

tumblr_p1qv68ql6m1r5kws5o2_500.jpgMindenkinek más a ritmusa, ezt a települést tekinthetjük a családi otthonnak is, ahol felnevelkedünk, tanulunk, fejlődünk, majd otthagyjuk, ha készen állunk rá, hogy önálló életet kezdjünk, esetleg új családot alapítsunk. Persze a másik oldalon ugyanez jelen van a munkába állással kapcsolatban is, hiszen a hivatásunkat, a helyünket is keressük, így is értelmezhető az állapot, helyzet, amelyben a lények vannak. Bibliai értelemben persze leegyszerűsíthetjük az egészet, és egyfajta limbóval találkozunk. Azaz azon lelke gyűjtőhelyével, akik még nincsenek felkészülve, hogy a másvilágra lépjenek tovább, nem fogadták el a sorsukat, végzetüket. De ugyanígy igaz lehet ez a fordítottjára, azon lelkekre is ráhúzhatjuk ezt, akik megszületni készülnek, akár reinkarnáció keretében is.

bzvqhbb.pngA kulcs minden esetben a félelmek és a gátak sokasága, melyek általában nem fizikai értelemben keresendők, hanem az elménkben. Mindegy, hogy angyalokról, lelkekről vagy éppen holtakról, esetleg felnőtté váló egyénekről is beszélünk, mindig vannak olyan tényezők, melyek hátráltatják a progressziónkat. Amíg nem állunk rá készen, hogy szembenézzünk a nehézségekkel, amíg belesüppedünk a kellemes nyugalomba, semmitevésbe vagy a döntésképtelenségbe, amíg hagyjuk, hogy mások irányítsák az életünket és döntsenek helyettünk, nem fogunk változni. A legtöbb ember számára persze ez egy ideális állapot, hiszen nincs felelősség, mindent ráfoghatunk másokra, a saját sorsunk alakulásával kapcsolatban természetesen a körülményeket okoljuk, mert az a legkényelmesebb.

g91vozpd0ew3rntvm9n7.jpgEzért a Haibane Renmei kritikus hangnemet is megüt, bár teljesen más megközelítésből teszi azt, és csak az utolsó epizódokban mutatja ki a foga fehérjét. Addig meglehetősen békés, nyugodt, harmonikus világgal ismerkedhetünk meg, ahol a konfliktusokat könnyedén eltusolják, a kellemetlen gondolatot elhessegetik. Egészen addig a pillanatig, míg Rakka meg nem kérdőjelezi az egész népség helyét és szerepét, és kutakodni nem kezd a múltjukkal kapcsolatban A miértek és a célok keresése pedig olyan titkokat rejteget, melyek szomatikus expresszióval is járhatnak.

51.pngEzzel átevickélhetünk azon megbetegedések tárgyalására, melyek esetében a lelki (bűnök gondolata), mentális problémák testi formában is alakot öltenek, azaz fájdalmat, vakságot, esetleg egyéb kórságot generálnak bennünk. Ezek a megfigyelések ösztönöznek bennünket arra, hogy nem mindegy, miként állunk hozzá a környezetünkhöz, illetve saját magunkhoz, mert gyakran képtelenség a gyógyszeres gyógyítás is, ha egyszer az elme nincsen kész a javulásra. Egy kicsit úgy tűnhet, hogy túl messzire rugaszkodtam el az animétől, de szerintem azok, akik látták, gyorsan alátámasztják a véleményemet, hogy ilyesmi is benne van a cselekményben.

haibane4.jpgAz álmok jelentősége és megfejtése szintén közkedvelt téma, és régóta igyekeznek foglalkozni vele. Az ismert tény, hogy nyugalmi, pihenő állapotban az emberi agy elrendezi a szerzett információkat és újra feldolgozza azokat. Sok esetben ezek az álmok a kavargó gondolatok sokaságát jelentik csupán, de előfordulhat, hogy megfejtenek egy-egy enigma jellegű kérdést vagy titkot is. Hordozhatnak megoldást egy minket foglalkoztató témával, helyzettel kapcsolatban, ám az sem ritka, hogy csupán a fantáziánk szüleményei ébrednek fel, amikor végre szabadon szárnyalhatnak.

hr-15.jpgJelen esetben a nevek, az álmok a múlttal vannak kapcsolatban, illetve a jövővel is, egyfajta transzcendentális élmény funkcióval rendelkeznek. Hiszen azok megfejtése segíti át a lényeket a két világ között, melyben megrekedtek. Bár a város, a munkák és a karakterek látszólagos harmóniában élnek, mégis érezzük a rengeteg kérdést, mellyel foglalkozniuk kellene. Itt érünk vissza ahhoz a megállapításhoz, mellyel az elemzésemet kezdtem, a kör bezárult.

pic2_3012.jpgYoshitoshi Abe eredetileg online mangának szánta ezt a művet, ám a Radix Ace Entertainmentnek megtetszett az ötlet, így az eredeti mű megszakadt és az anime megszülethetett. Tomokazu Tokoro (Hellsing Ultimate, The Seven Deadly Sins -Signs of Holy War-) rendezésében folytatódott a munka, a szerző tollából, hiszen a forgatókönyvet ő írta meg. A Haibane Renmei képi megvalósítása régies, kissé pasztell-jellegű, Shinji Katahira (Dog Days, Magical Girl Lyrical Nanoha) művészeti vezetésével egy harmonikus, nyugalmat és idilli környezetet sugalló világba nyerhetünk betekintést. Ehhez tökéletesen idomulnak Akira Takata (Hotarubi no Mori e, Natsume's Book of Friends) karakterei, valamint a hangulatot alátámasztó zenei élmény (Kou OtaniAnother, Blade of the Phantom Master, Shakugan no Shana, Gunslinger Girl: Il Teatrino) is. Az eredmény pontosan az, amit az elemzésem során leírni igyekeztem. A történet egyszerre misztikus és komor, statikus és várakozó, megmagyarázhatatlan kérdőjelek lengik be a kezdetektől.

Heart of Air: Blue Flow

coalgirls_haibane_renmei_13_1280x720_blu-ray_flac_2a1d805e-mkv_snapshot_09-20-unfeeling-reki.jpgEgyfajta spirituális utazásnak lehetünk részesei az emberi elmébe és életbe. A halál gondolatával játszik, az örök körforgással, illetve a válaszutakkal. Egyszerre mondható teológiai témák boncolgatásának, és a hétköznapok nehézségeinek kifejtésének. Hiszen a válaszok sosem egyszerűek, ha megszületésről, ha felnövésről, ha változásról, ha progresszióról, ha halálról és ha öngyilkosságról beszülünk is. A Haibane Renmei a félelmeinkről, a bizalomról, a barátságról, a családról és a fájdalomról, valamint a magányról is szól. Komplex anime, mely jóval többet rejt, mint amit elsőre mutat nekünk.

Értékelésem: 9/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=1871, https://en.wikipedia.org/wiki/Haibane_Renmei
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=uzT3W3wsG4M
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/haibane-renmei-224205.html
DVD megrendelhető: Haibane Renmei Collection [DVD] [2016]

Smaragd Sárkány

Hentaiból akció sci-fi: YU-NO

x480.jpgAkadnak olyan sorozatok, melyek elsőre jó ötletnek tűnnek, aztán kiveszni látszik belőlük a tűz és félretesszük őket, hátha javul a történet. A Kono Yo no Hate de Koi wo Utau Shoujo YU-NO (YU-NO: A Girl Who Chants Love at the Bound of this World) kimondottan izgalmas témával kecsegtetett, így az elején belekezdtem a követésébe. Ám az epizódok múlásával sajnos a sztori meglehetősen ellaposodott, így csak nem régiben vettem újra elő, hogy írhassak róla nektek.

Asaka: Kono Yo no Hate de Koi o Utau Shōjo

28eea62dce97d0c42c0a6252d8978bf2.jpgTakuya Arima elvesztette édesapját és édesanyját is, ennek ellenére kimondottan vidám és pajkos tinédzser életét éli. Jelenleg Ayumi gondoskodik róla, aki számára kimondottan vonzó egyéniség, amolyan visszafogott milf-féleség. De a fiú valójában mindenkivel bátran kikezd, legyen szó az osztálytársnőjéről vagy éppen a szexi tanárnőjéről, nem igazán válogat. Mindemellett azért egy szinten érdekli, hogy mi okozhatta apja halálát. Hiszen az öreg egy híres archeológus volt, és a halálából is egy furcsa relikviával ajándékozta meg. Az eszköz pedig képes őt visszajuttatni az időben, hogy az esetleges hibáit újra elkövethesse vagy orvosolhassa.

screenshot-619.pngBármennyire is úgy tűnik, hogy Takuya felelőtlen tinédzser, valójában tényleg fontosak számára a szerettei, pláne, ha éppen nőneműek. Így mindent megtesz azért, hogy életben tartsa őket. Ez azonban egyáltalán nem olyan egyszerű feladat, mert a felnőttek életében bizony számtalan olyan intrika és titok akad, amit nehéz lesz kibogoznia, pláne megoldania. az egyik ilyen fontos központi probléma a part közelében húzódó fura hegyszerű képződmény, amely mellett építkezések zajlanak, ám a ténykedést balesetek és öngyilkosságok övezik. Valaki meg szeretné akadályozni, hogy oda települjenek, márpedig ehhez a maffiának és a politikának is némi hozzátennivalója lenne.

Konomi Suzuki: Mother

yu-no-ep.jpgIgyekeztem kihangsúlyozni, hogy az animét belengi némi ecchi-hentai-gyanús pajkosság, azonban nem lépi át ezt a határt. A próbálkozás fő oka valószínűleg a múltban keresendő, hiszen a konzolos játékot, melyből ezt a sorozatot adaptálták, már korábban is feldolgozták, egy négy epizódos hentai formájában (YU-NO). mv5bmda5ytrlmjktowqzmc00zjrmlwiwmdktnduzzty4njc2njbkxkeyxkfqcgdeqxvymzi2mjc1njq_v1.jpgHa ezt az erőltetett részletet kicsit a háttérbe szorítjuk, akkor felsejlik a YU-NO: A Girl Who Chants Love at the Bound of this World valódi esszenciája, a science fiction, mely a párhuzamos világok lehetőségével foglalkozik. Tehát egyfajta Sliders, ahol csak a főszereplőnk képes világról világra utazni, ezzel kvázi időt ugorva vándorolva a lehetséges valóságok között.

df4a1b37f1de6fce96a3510ebd5402e021e7b71er1-1280-720v2_hq.jpgErről az oldalról szemlélve is az első epizódokat tekintve inkább játékos és mókás a rengeteg próbálkozás, amivel a fiatal fiú rendet tesz az élete körül. Bár a drámai felhang egyértelmű, azonban tényleg komolytalanok a helyzetek, és ezért az intrikák éle könnyen kicsorbul. Ezért is adtam fel korán a sorozat követését és tértem vissza a történet lezárása után. Emellett a karakterek is meglehetősen összehányva érkeznek az idővonalba, némelyik érdekesnek is tűnik, majd nyoma vész a következő pillanatban. Így a címadó szereplő is elég későn csatlakozik a fonalakhoz, és csak onnantól válik igazán érdekfeszítővé az utazás.

yu-no-a-girl-who-chants-love-at-the-bound-of-this-world-episode-18-english-dubbed.jpgBár az ugrások, és a javítani vágyott helyzetek egészen kellemesen vannak megoldva, de ha távolabbról szemléljük a cselekményt, ráeszmélünk, hogy mindent elnagyolnak és leegyszerűsítenek a kalandok folyamán. A valóság szaga csak távolról lengi be a sorozatot, pláne a szerencsétlen főhősünket, és itt nem a science fiction elemekre célzok. Nem is arra, hogy a YU-NO: A Girl Who Chants Love at the Bound of this World később átcsap fantasy irányba, ami akár jól is állhatna neki, azonban addigra már lemondunk róla.

eb0e3aaf7f26b9c39be164b301e4413b.jpgAz üzenetek nem rosszak, a felelősség kérdése ezúttal más formában ölt alakot, a klisét ezen a pontok sikerült elkerülniük az alkotóknak. Ehelyett előtérbe kerül a tehetetlenség frusztráltsága, amit legutóbb a Steins;Gate 0 esetében láthattunk. De mindez, valamint a hanyagul elénk vetett tanulság, miszerint „Casualty rules everything in this world” (Hello MATRIX!), nem mentik meg a művet a bukástól. A felvezetés túlságosan hosszú, és inkoherens. Bár a látványvilága (Hirofumi SakagamiIngress, Death March to The Parallel World Rhapsody; Hiroshi KatouAsura, 3x3 Eyes Seima Densetsu, Evangelion: 1.0, 2.0, 3.0) szemet gyönyörködtető, a karaktereket (Mai OtsukaNon Non Biyori, Shakugan no Shana, Astarotte's Toy) is szépen kidolgozták, mindez nem elég ahhoz, hogy emlékeinkbe fészkelje magát az anime.

Konomi Suzuki: Shinri no Kagami, Ken no Yō ni

yu-noepisode19wingedmonstergirlattackingtakuya.jpgHiroyuki Kanno alkotását Tetsuo Hirakawa (Grimoire of Zero) adaptálta a mostani sorozattá a Studio Feel jóvoltából, de nem bántuk volna, ha ez mégsem történik meg, vagy legalábbis a 26 részből egy rövidebb, de velősebb verziót készítenek. A sztori legeleje könnyedén összevonható és fordulatosabb lehetne, a közepét kihagyva pedig egy jó végjátékhoz köthették volna. A fölösleges részek egyedül akkor nyerhetnek értelmet, ha később ezt még folytatni szeretnék, azonban nálam ez nem ütötte meg annyira a mércét, hogy kíváncsian és izgatottan várakozzak rá.

Asaka: Kami no Sūshiki

Értékelésem: 4/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=20479, https://en.wikipedia.org/wiki/YU-NO:_A_Girl_Who_Chants_Love_at_the_Bound_of_this_World
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=zBZGksInhR0
Mafab link: nincs
Bluray elérhető: minek?

Smaragd Sárkány

Vámpír: erőszak vagy erotika? - Vampire Hunter D

kiemelt_3.jpgValószínűleg az anime rajongóknak nem ismeretlen a vámpírvadász D neve, hiszen a Vampire Hunter D: Bloodlust című filmben már sokan láthatták, illetve olvashattatok is róla az oldalamon. Viszont a műnek akad egy előzménye, ami kevéssé ismert, mégis kultikusnak számít. A Vampire Hunter D szintén a posztpokaliptikus 12090-ben játszódik, jóval a nukleáris háborúk után. Ebben a környezetben az emberek mellett furcsa halhatatlan lények és mutánsok, szörnyetegek versengenek a létért.

vampire-hunter-d-conde-magnus-lee.jpgDoris egy fiatal lány, aki a családi birtokon igyekszik rendet tartani. Azonban egy végzetes éjszakán egy nemesi család feje, Count Magnus Lee jövendőbelijéül szemeli ki őt és céljának érvényesítéseként meg is ízleli a lány vérét. A gróf azonban azon számtalan szörnyek közé tartozik, akik uralkodnak a vidéken. Az ősi vámpír nemzetség feje elől bizony nincs menekülés, így Doris, öccsével közösen segítségért indulnak. Eképpen botlik bele a lány a hidegen viselkedő D-be, aki teljesen szenvtelenül csatlakozik hozzájuk, hogy elpusztítsák a „Földön csupán rövid látogatást tartó” lényeket.

vampire-hunter-d-left-hand.jpgEz D első igazi anime szereplése, így képességeit fokozatosan ismerjük csak meg. A dampiel/dhampir/dampyr félig ember és félig vámpír származású és különös haragot táplál a vérszopók irányában. Pontos múltja ismeretlen, erejéből néha kisebb, néha nagyobb szeletet mutat meg. Hasonlóan a vámpírokhoz ő is halhatatlan és sebei hamar begyógyulnak. A vértől pedig gyorsabban regenerálódik. Viszont embereket nem harap meg, inkább áldozatai energiáját nyeli el. Mutánsokból, szörnyetegekből pedig nincs híján ez a világ. D eléggé feltűnő jelenség, nem csak külsejében, hanem teljes kisugárzásában. Valamilyen érthetetlen okból kifolyólag azonban ellenségei mégsem szagolják ki, hogy félig ő is egy mitikus entitás.

936full-vampire-hunter-d-1985-screenshot.jpgA három vándor elindul, hogy elpusztítsák a grófot és így megmenekítsék Dorist a vámpírrá válástól, hiszen a harmadik harapás után maga is szörnyeteggé alakulna. A történetet színesítik és bonyolítják egyéb szereplők, akiknek vagy Doris testére vagy az örökkévalóságra fáj a foguk. Nem is beszélve arról, hogy Magnus Lee lánya erősen féltékeny az új jövevényre. Az út tele van akadályokkal, megismerhetjük a Földön élő mutánsokat, akik részben a nemes urat szolgálják, és természetfeletti képességekkel rendelkeznek, részben saját érdekeiket szem előtt tartva csapnak le a csapatra. Veszélyes világ ez és nem biztos, hogy D időben eljut a várba, és két kísérője ép testtel megússzák a kalandot.

vampire-hunter-d-pic-1.jpgA Hideyuki Kikuchi által teremtett világból D karakterét Toyoo Ashida (Fist of the North Star) rendező adaptálta, a Toho Stúdió jóvoltából. A sötét tónusú, komor hangulatért Yoshitaka Amano (Ayakashi - Samurai Horror Tales, Vampire Hunter D: Bloodlust) karakter dizájnernek járna a köszönet. Sajnos eléggé korai munkája ez, és az 1985-ös anime képi világa nem túl kiforrott, néhol erősen elnagyolt, elmosódó hátterek jellemzik. Idők múltával annyira már nem számít kimagaslónak, de a maga idejében ikonikus volt.

sfp-vampirehunterd_tmp_hdjm-66_tiff.jpgAhogyan ez a korai animékre jellemző, erős szerepet kapnak a kivillanó idomok, melyek némi kontrasztot teremtenek a karakterek és a világ megismerésében. Hiszen a vámpírok és vérfarkasok világában nem biztos, hogy túlságosan praktikus a miniszoknya viselete. De mindezek csak erősítik azt a képzetet, hogy itt bizony a korkülönbséges kapcsolatok mellett a kihasználtság is előtérbe kerül. Izgalmas témafelvetés a pedofília, illetve a kiszolgáltatottság kérdésköre. Hiszen a gróf, a vérfarkasok és a vámpírok, valamint a férfiak jelentős része a Vampire Hunter D-ben kimondottan ragadozó szerepet kaptak. Az áldozat pedig egy fiatal, ártatlan lány, aki csupán túlélni próbál a kegyetlen világban.

vampire-hunter-d-05.jpgMivel a posztapokaliptikus hangulat mellett itt is jelen van a steampunk jelleg is, így az anime karakterei és a szituációk kicsivel bonyolultabbá válnak. A dark fantasy vegyül eme elemekkel, és alapvetően egy csodálatosan groteszk történet kerekedik belőle. Ezúttal Drakula inkább egy opportunista vénember, aki az unatkozó idejét azzal tölti, hogy fiatal szépségeket rontson meg. A szépség vs szörnyeteg alaphelyzet így ebben az esetben ellentéteket szül, nem úgy, mint a Bloodlust sztorijában.

vhdmut.jpgA kiszolgáltatottság, a vadász és zsákmánya, valamint a szexuális ragadozó képzete ugyancsak más töltetet ad az animének, mint az átlagos vámpíros filmek teszik. A romantizálás helyett itt egyértelmű a gonosz és a jó oldal, szürke szín csak egyetlen karakter jellemében megfigyelhető, aki mit sem sejt saját sorsáról és múltjáról. Ám az áldozat csak akkor kerül elő, miután már kifejtette gyűlöletét és álláspontját. Igazi pálfordulást azonban nem igazán kaphatunk, a katarzis egészen enyhére sikerült. De a dark fantasyhoz igazán jól passzol a heroikus befejezés.

mv5bywfhzmrmmmytyzc1yi00mwy0ltg3zjatowrjodi3ndy2nme2xkeyxkfqcgdeqxvymzm4mjm0nzg_v1.jpgAkad még egy szereplő, aki valószínűleg nem csupán a gag miatt van a műben, hanem hosszútávú tervei is voltak vele a szerzőnek, azonban ez az animékben nem lett túl erős. A legizgalmasabb pillanatokban bukkan elő a Bal Kéz. Egyféle démon lehet eredetileg, aki ellensúlyozza D hallgatag voltát. kimondottan sokat fecseg, amikor kettesben vannak, ugratja a főszereplőnket, illetve belső hangként vitatkozik vele. Olyan mintha a dampir vámpír énje volna, aki az ösztönöknek szeretne engedelmeskedni. Mindenesetre viszonylag nagy erővel bír, és köze lehet a vadászunk halhatatlanságához is. Érdekesség, hogy a korai animében jóval cinikusabban és idegesítőbben viselkedik, mint a Bloodlust folyamán.

TM NETWORK: Your Song

A látványvilág régies, elnagyolt voltától eltekintve maga az OVA erős hatású, kimondottan nyomasztó és izgalmas mű. Így ajánlom azoknak, akik szeretik a világot és látták a Bloodlustot is.

Értékelésem: 7,5/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=654, https://en.wikipedia.org/wiki/Vampire_Hunter_D
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=mYWpTOBl3Ic
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/kyuketsuki-hanta-d-17009.html
Bluray megvásárolható: Vampire Hunter D [DVD]
Smaragd Sárkány

Babilon fenegyerekei bármit visszaszereznek

gfexdxlmlkb3d4yajo2kv6hnfxfdkpyj_hq.jpgÁltalában a szimpla verekedős sorozatok nem igazán tudtak megfogni, mindig kerestem az érdekes karaktereket, a jellemfejlődéseket, a tragikus múltakat, illetve a tartalmat a cselekmény mögött. Ilyenek közül már bemutattam nektek a Kibát, de most egy statikusabb, mégis érdekesnek ítélt alkotással szeretnétek benneteket megismertetni. Ugyancsak egy korai anime a GetBackers, mely a Studio Deen jóvoltából került a tévé képernyőjére. Az eredeti mangát Shin Kibayashi (Sherlock Bones) és Rando Ayamine készítették, a történet egy részét pedig a Kazuhiro Furuhashi (Dororo 2019, Real Drive, Rurouni Kenshin, Rurouni Kenshin: Trust & Betrayal, Reflection, New Kyoto Arc) – Keitaro Motonaga (Date A Live, Katanagatari) rendezőpáros adaptálta animációvá.

Naomi Tamura: Yuragu Koto Nai Ai

81351ebbbfa0482ff4366c5f1c2fce51086d1656_hq.gifBan Mido és Ginji Amano furcsa duót alkotnak, egyféle ügynökséget vezetnek, mely az ellopott, elveszett értékek visszaszerzésével foglalkozik. Tokió városának Shinjuku területén tevékenykednek, közel a titoktatos Határtalan Erődhöz. A megbízóik szegények és gazdagok, de ez mit sem számít, hiszen a páros minden esetben teljesíti a rábízottakat, azonban általában pénz nélkül maradnak. Amennyire szerencsések a harcban és a munka rpv3kh.gifelvégzésében, annyira szerencsétlenek a vagyonuk kezelésében. Ez azonban nem tántorítja el őket akkor sem, amikor Natsumi Mizuki, egy átlagos kíváncsi kislány megkéri őket, hogy szerezzék vissza neki a telefondíszét, melyet anyukája készített neki, még a halála előtt. Hogy mindezért a helyi maffiavezér egyik emberével kell megküzdeniük? Nos, az nem akadály, egy korrupt rendőrrel is könnyedén elbánnak a hőseink.

mv5bodmymdfmmtgtmjnmnc00ymq0lthhoditzdi3ndu1odm3mjdhxkeyxkfqcgdeqxvynzu1nze3ntg_v1_cr0_45_480_270_al_ux477_cr0_0_477_268_al.jpgAz első évad kevés különálló történetet tartalmaz, megismertet bennünket hőseinkkel, barátaikkal és ellenségeikkel, valamint a Határtalan Erőd felé húznak bennünket az alkotók. Hiszen ez áll a manga sztorijának középpontjában is, bár nagyjából az első ívbe nyerhetünk csak betekintést. A folytatás pedig elszórt kalandokat és küldetéseket tartalmaz, melyek ugyancsak kapcsolódnak a titokzatos helyhez, azonban jóval kevesebb epizód játszódik ott.

PIERROT: Barairo no Sekai

ginji_raitei_by_ravenhunters-d6jms1t.pngSem a karakterek, sem a történet nem volna izgalmas, ha ez a misztikum nem lengené be a sorozatot az első pillanattól fogva. A szerencsétlen sorsú duó ugyanis nem egyszerű halandókból épül fel. Ban Mido és Ginji Amano is különleges képességek, technikák birtokában vannak. A tüsihajú, lazább srác, Ban 200 kg-os marka bármit megragad és sohasem menekül, aki a karmai közé kerül. A szőke, sármos Ginji pedig olyan, mint egy elektromos angolna, és testében feszültséget képes generálni, amellyel a megfelelő pillanatban meg is bénítja ellenfeleit. Persze mindez erős előnyhöz juttatná őket egy átlagos világban, de akikkel szembe kerülnek, szintén izgalmas technikákat használnak.

3129013628_1_2_j1aspauj.jpgA visszaszerzések alkalmával elsősorban olyanok akadnak az útjukba, akik munkája egy-egy csomag leszállítása. Ugyan Jason Statham nem jelenik meg az animében, de a Szállítók fontos szerepet kapnak. Kuroudo Akabane, alias Dr. Jackal hidegvérű gyilkos, aki számtalan éles pengét rejt, de mér a bőre alól is kerülnek elő a halálos fegyverekből. Himiko Kudo a parfümök mestere, a mérgek tudósa és használója. Izgalmas üvegcsékkel operál, melyek megbénítják, hipnotizálják vagy éppen megégetik áldozatait. Ryuudou Hishiki pedig szinte megállíthatatlan, amolyan halhatatlan védelmező féle.

Otoha Ichibyo: No Refrain

9f175b650d1510_full.jpgA fő karaktereinknek kidolgozott múltja is akad, mely az anime szempontjából ugyan kevesebb fontossággal bír, de a mangában végül teljesen kibogozódnak a szálak. Ban és Himiko egykor együtt dolgoztak a lány testvérével, ők voltak az eredeti GetBackers, azonban egy szörnyű tragédia után felbomlott a csapat, és Ban végül Ginji mellett kötött ki. Ginji pedig a Határtalan Erődben lakott, és a VOLTS nevű különítményt vezette, a legerősebb harcosokkal karöltve. Négyen uralták az első szintet, az Alsóvárost. Kazuki Fuuchouin igencsak nőies alkatú, hosszú hajú, a fonalak mestere. Shido Fuyuki az állatok barátja, és magát is képes állati erővel felruházni. MakubeX igazi enigma, a számítástechnika kiberzsonglőre. Masaki Kurusunak viszont örökre nyoma veszett, miután Ginje elvesztette a párbajt Bannal és otthagyta a titokzatos helyet.

6fae78435eca0e18a15f5a207ca20b84-700.jpgAz első történetív tűnik a legizgalmasabbnak, hiszen abban derülnek ki az alapszituációk és viszonyok. Illetve a Határtalan Erőd is nagyobb hangsúlyt kap azokban az epizódokban. Mégis, a folytatás során ébredünk rá, hogy ez a hatalmas épületkomplexum egyfajta szimbólummá is változik a nézők számára. Alapvetően már a névből is sejthetjük, hogy a szerepe egyáltalán nem átlagos. Az Alsóváros és a Középső Öv után következik az épület esszenciája, Babylon Városa. A mitológiai utalás teljesen más megvilágításba helyezi a szereplőinket, nem is beszélve Ban múltjának száláról, ami sajnos igencsak elvarratlan és misztikus marad.

Bon Bon Blanco: Namida no Hurricane

nkm5mwswxnkkfoxl3tywlonqynckuj6w_hq.jpgBabylont említve tehát megértjük, hogy ezek a teljesen ellentétes karakterek, amelyek normál körülményke között szóba sem állnának egymással, miért vonzódnak a Végtelen Erőd felé, és ráébredünk, hogy nem csupán Ginji személyisége az, ami összekovácsolta a VOLTS-ot, hanem jóval nagyobb erők működnek a háttérben. A titkokat szerencsétlenségünkre csak felszínesen fejtették ki az anime két évadja során, így a manga igencsak vonzó alternatívának tűnik. Emellett azért elég kenyérmorzsát szórnak elénk, hogy sejthessük, valami más is a többiek fölé emeli főhőseinket.

54433606_2629510290396438_2423219534790918144_n.jpgA Határtalan Erődben tett utazás mindenki számára egy belső utat jelent a személyisége megismerése irányába. Ott szembesülnek saját erejükkel, gyengeségükkel, múltjukkal és predesztináltnak látszó végzetükkel. Hiszen maga a VOLTS felbomlása is egyféle Babylon-eredetre utal, ahogyan az ürességre is, ami utána maradt mindenkiben. Ezt hangsúlyozza ki az az üzenet is, hogy bárki, aki elhagyja a helyet, az életét teszi kockára, ha mégis visszatér oda. Olyan, mintha belépve az Erőd területére valami aktivizálódna bennük, ami eltűnik, amint kilépnek. Ám ehhez az ébredéshez időre van szükség. Nem beszélve arról, hogy nem biztos, hogy a jelen személyisége és tudata elviseli a múlt bűneit és súlyait, titkait.

Naja: Mister Deja Vu

silkymealyandeancockoftherock-size_restricted.gifA mitológiai és teológiai utalások nem állnak meg a Babilon-történetnél. Ha kellően odafigyelünk, a négy istenség az északi eredetvilágot is eszünkbe juttathatja, Dr. Jackal és a halhatatlan testőr pedig egészen Egyiptomig repítenek bennünket. Ha mindez nem volna elégséges, akkor gondolkodjunk el azon, hogy munkaadójukat miért Hevn-nek hívják, és a jutalom, melyet minden alkalommal elérnek, csupán szimbolikus marad, nem fejeződik ki anyagi javakban. Mindehhez pedig fölöslegesen említem meg, hogy a küldetések többsége inkább szellemi érték, hiszen a művészeteket még az istenek is pártolják…

2226439_f520.jpgA GetBackers vizuális élményéért a karakterdizájnt adó Atsuko Nakajima (Final Fantasy: Unlimited, Tokyo Ghoul:re, Trinity Blood), valamint a világot élettel felruházó művészeti vezető, Chikako Shibata (Chobits, Higurashi no Naku Koro ni) feleltek. Az eredmény, néhány statikus képet kivéve egészen látványos, különösen az összecsapások esetében. Az efféle kalandokba azonban némi gag-re is szükség van, a feszültségek, a komoly témák és kérdéskörök feloldására. Hiszen a halál nem összeegyeztethető azzal a típusú harci tudással és tudattal, melyet főhőseink képviselnek. Így a chibi ábrázolás gyakran előkerül, de egyértelmű szereppel, nem csak a szórakoztató jelleget hajszolva.
A próbatételeket, a drámai pillanatokat és a párbajokat Taku Iwasaki aláfestő zenéje kíséri és teszi hangsúlyosabbá. Az ő munkásságával is találkozhattatok már a Black Butler, a Gurren Lagann, a Witch Hunter Robin, a SoulTaker, a Noragami és a JoJo's Bizarre Adventure című sorozatok esetében.

Nona Reeves: Changin

8fe2351692af3f17803f2035030fa7c7.jpgA GetBackersben nem csupán a történetek érdekfeszítőek, és nem csak a párbajok kötnek le bennünket, hanem a karakterek jellemábrázolásába és múltjába is sok energiát fektettek az alkotók. Emiatt nem egy átlagos shounenről írtam most nektek, hanem lélektani drámai pillanatokat felsorakoztató, predesztinációval küzdő személyiségekkel is megismerkedhettek a megtekintése során. Természetesen mindemellett a szórakozás is garantált. Kellemes kis guilty pleasure lehet minden korosztály számára.

Értékelésem: 8/10

Forrás, információk: https://en.wikipedia.org/wiki/GetBackers, https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=1840
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Och-uZvtJ0A
Mafab link: nincs
Bluray megvásárolható: nem

Smaragd Sárkány

Akira

2019. november 15-én a Pólus Center Moziban Akira vetítés lesz.

Cikkem ITT található a filmről.

Az igazi animefilmek alapja nem véletlenül az AKIRA, hiszen ebben alkalmaztak először olyan technikákat, melyek általában az élőszereplős akciófilmekre jellemzők. A kameramozgás, a zene, a dinamika, a hangulat és a történet is csúcsra járatva!

A sírásó legyen az utolsó barátod...

  1. Nap: ahogy minden elkezdődött

A Kamisama no Inai Nichiyoubi eredetileg egy light novelként jelent meg 2010 -ben, Kimihito Irie munkájaként. Az író szakítva a klisés elemekkel, egy különleges világot alkotott, amivel sikerült megosztania a kritikusokat és az olvasókat is.

73423441_2728843267176264_5673660168907259904_n.pngA történet szerint Isten beletörődött abba, hogy elbukott a teremtés feladatába, ezért szózatot intézz az emberiség felé, amiben kijelenti, hogy ő részéről, befejezettnek tekinti, a munkáját, és a nemzetközi jelzést mutatva hátat fordított a teremtvényeinek. Ezt követően, senki sem született, de nem is haltak meg többé az emberek. Viszont a teremtő, utolsó ajándékaként, a földre küldte, az úgy nevezett sírásókat, hogy ha valaki az örök nyugalmat kívánja, megkaphassa. 

  1. Nap: Az animés átírat sikere

A Madhouse látott fantáziát a történetben, és Yūji Kumazawaval a produceri székben 2014-ben elkezdődött az anime verzió vetítése. Az első részek epizodikus tartalmai nem hoztak átütő sikert, de valami már kezdett látszódni a mű egészének szépségéből.

73495111_2526724057563900_8617394903493640192_n.jpgX év telt el mióta Isten nyugdíjba vonult. Az emberiség próbálja menteni a menthetőt, miközben próbálnak a lehetőségekhez mérten normális életet élni. Főhősünk egy ifjú 12 éves kislány, Ai, egy kis falucskában él. Megbecsült és szeretett lakója a településnek, mivel ő a hely sírásója. Becsülettel végzi is a munkáját, mígnem egy nap egy különös látogató fel nem forgatja a békés mindennapjait. Rá kell döbbennie a falu titkára, és arra, hogy itt bizony valami tényleg nem stimmel a világban. Ai, útra kel, és elkezdődik egy 12 részen át tartó kaland.

A történetnek sikerült kilépnie a klisés világból, és jó példaként szolgálhat a mai világ Hype animéivel szemben arra, hogy nem mindig a bevált zsánerek jelentik a minőségi alkotást. 

  1. Nap: Az a fránya filozófia

76697375_2604898579590231_2873873290470883328_n.jpgEgy különleges műről beszélhetünk, amelyben elég sokszor gondolkodtatják el az olvasót, nézőt. Áldás, vagy átok az örök élet? Jogában áll-e egy embernek véget vetnie más életének? Elítélhető-e valaki az önző kívánságai miatt? Sok kérdés felvetődik a történet folyamán, amely eléggé megfeküdheti az ilyen témákhoz kevésbé szokott néző gyomrát. Aki viszont fogékony az ilyen és ehhez hasonló nehézsúlyú témákra, az megtalálhatja a számításait ebben a műben.

DE!!! Hangsúlyoznom kell, a mű nem egy filozófia szakkönyv animált változata akar lenni. Ha sikerül befogadni a kényesebb témákat, akkor egy zseniális történet alakul ki a néző szemei előtt. Nem egy könnyen fogyasztható mű, de ínyenceknek kötelező. 

  1. Nap: A zene, és a művészet csodái...

75199752_2092120270890896_1664344417550467072_n.jpgSzokták volt mondani: „Színház az egész világ, és színész benne minden ember”. Igen ám, de ahhoz, hogy egy színmű jó legyen, nem elég, ha a szereplők a maximumot nyújtják, kell hozzá valami, ami megadja, azt a bizonyos pluszt. Esetünkben két dolog is tökéletesre sikerült. Az egyik a zene. Az Opening elég pörgős lett, Eri Kitamura igazán kitett magáért. Alaposan passzol az Opening képi világához.

75394201_625943554476211_3490598321792221184_n.jpgAz Ending kicsit visszafogottabb. Egy lassúbb dallam, amit Mikako Komatsu ad elő. Tökéletesen illik a záráshoz, főleg olyankor, mikor az Ending dallamai alatt még zajlanak az események. Az Ending első pár üteme igazi érzelmi vihart képes korbácsolni, ami a zongora csodálatos hangjait hívja elő.
Az OST-k csodálatosak. Mizutani Hiromi hihetetlen munkát végzett. A hangszerek széles skáláját vonultatta fel, és az egészet megspékelte néhol, belecsempészett egy kis kórust is. Az OST-k gyönyörű dallamai igazán simogatják az ember gondolatait.

Viszont, az igazi Jackpot nem más, mint az anime látványvilága. A mellékelt képek jó példái annak, hogy mire gondolok. Képes voltam többször megállítani az izgalmas történetet, csak azért, hogy a tájakban gyönyörködjek. Szemkápráztató színek és effektek kísérik a főhőseink útját. Ha másért nem, a csodálatos képi világ végett megéri a 12x24 percet ez az anime. 

  1. Nap: Mi lesz veled, sírásó?

74153491_929326814115798_3582332385078804480_n.pngA történet az alapanyag befejezetlensége végett nem kapott igazi befejezést. Mondhatni szinte ordít a folytatás után, holott nem hagyott igazán nyitott szálat, csak rengeteg kérdést. A light novel 2014 május 20-án ért véget a 9. kötettel. Sajnos erősen kérdéses, hogy lesz-e valaha is folytatása ennek az igazán különleges animének. Addig is marad a light novel, vagy a manga, ami az első kötetet dolgozta fel részletesebben. 

  1. Nap: Isten megpihent... De még előtte megvárta az OVA-t

75349003_2464270323785989_8081510455287218176_n.jpgMint általában minden DVD és BD megjelenés mellé. A The Sunday without God is kapott egy OVA epizódot, ami miatt érdemes beruházni a dobozos verzióra. Ez az OVA 3 kis történetecskét tartalmaz, amelyből az első hozza az OVA-k szokott mellmutogató, izomfeszítgető képsorait… Hanyagolható kis szösszenet. A második és a harmadik viszont érdekesebb. Történetünk egy fontos karaktere múltjából láthatunk két részletet. Spoiler nélkül annyit írhatok csak, ezek miatt megéri megnézni az OVA-t. Ha tetszett az anime, akkor mindenképpen kötelező. 

  1. Nap: Vasárnap isten nélkül

73198778_1008908469448181_933449586314313728_n.jpgÖsszességében nézve, nem egy világ megváltó animéről van szó. De ha valami különlegesre vágysz, megéri belekezdeni. A látvány, a világ felépítése és a történet hangulata igazi csemegévé teszi eme művet.
Sírni ér. Legalábbis én, férfiember létemre, egy-egy jelenetnél közel voltam, hogy a zsebkendőért nyúljak. Ezért, ha nem kedveled a nehezebben emészthető, néhol kissé már túldramatizált, erősen a felépített világra koncentráló történeteket, akkor nem ajánlom.
Ha viszont, szeretsz különlegességekbe belevágni, vagy csak simán unod a sablon műveket, akkor ezt az animét teljes szívemből ajánlani tudom. Nem fogod megbánni! 

Maebara-San

Pusztulás

75371644_470198036927443_8131628188146073600_n.jpgEzt a két nagyszerű sorozatot együtt kívánom elemezni, mert mindkettő olyan húrt pendít meg, amely igen gyászosan és testközelből hangzik jelenünkben. Ez pedig az emberiség siratódalának hangja. A vég nem a jövő zenéje e két anime-ban, hanem a múlt, a hagyomány pusztulásának kézzelfogható ténye. A Shikiben a fönnálló struktúrákat külső erő támadja, a Higurashiban az emberben lakozó démon tör elő, ami aztán elpusztítja őt és környezetét is.

53226257_566973490436229_3863605210563739648_n.jpgKezdjük a Shiki áttekintésével, mert az könnyebben fölfogható, mivel klasszikus egyenesvonalú mind történetmesélése, mind üzenete. A Shiki olyasmit jelent, hogy testrabló. Egy kis faluba vámpírok szivárognak be és zabálják föl lassan egy békés falu lakosságát, úgyhogy a végén avval fenyeget a vámpirizmus, hogy az egész falu élőhalottak gyülekezetévé válik. Ekkor kapnak észbe a helyi orvos vezetésével a még emberi mivoltukat megőrzött lakosok és kíméletlenül kiirtják a vámpír lakosságot, aminek a vége az egész falu, a környező erdő fölégetése, s csak egy marék ember, na meg a vámpír kórt terjesztő cuki kislány túlélése.

A történet vázlatos áttekintése világosan mutatja a hagyományos, vidéki élet pusztulásának üzenetét. Az idegenek, a mások, a vámpírok nem kérdezik meg, akarsz-e élőhalott lenni, hanem csak harapnak, hogy vért igyanak, s evvel terjesztik a kórt. Az olyan hagyományos társadalmi struktúrákra, mint a falu, jellemző a szorosabb összetartozás érzése, az összetartóbb közösség, a „mi” identitásának erőteljesebb kiépülése. Ezt a kívülről származó mindenkori mások támadása veszélyezteti. Jelen esetben az emberekhez képest mások, a másmilyenek a vámpírok. A közösség, nemzet, etnikum (korábban: faj) összetartozásának gondolatát nacionalizmusnak vagy sovinizmusnak nevezzük, Európában a XIX. században kialakult politikai gondolat volt, s igen sok kárt okozott, például a két világháborút. Ma újra feltámadt ez a kártékony eszme, aminek hatását a migránsozásban, kurd népirtásban és hasonló antipatikus eseményekben érhetjük tetten.

74230412_552329982260254_6279473874467815424_n.jpgA Shiki erénye, hogy nem marad meg egyoldalúan az emberek szempontjánál, nem csak az emberek élethez való jogát hirdeti, hanem bemutatja a mások, az ellenség, a vámpírok társadalmát és életét is, akik ugyanolyan szerethető vagy gyűlölhető lényekké válnak így, mint az emberek. A szempont fölcserélésével azt az üzenetet sugallja a sorozat, hogy a kiindulópontban abszolút értékként föltüntetett saját közösség, önazonosítás, az emberi létmód egyáltalán nem az egyetlen lehetséges szempont, hanem ugyanolyan jogos a másik oldal léte és világképe is, csak meg kell(ene) azt ismerni. Vagyis a sorozat végére kibontakozó apokalipszis nem azért szomorú, mert az emberek, „mi”, a hagyomány, ahonnan jövünk és amivel azonosítjuk magunkat, pusztul el, hanem mert egyáltalán minden elpusztul. Elpusztulnak a vámpírok is.

Egy szempontból tart különbséget a Shiki a „mi” és az „ők”, a „jók” és a „rosszak” között. Amikor a vámpír megharap, nem kérdezi meg, vámpírrá akarsz-e válni, vagyis nem teszi szabad akarati döntés kérdésévé az áthasonítást, eredeti önazonosságod átmásítását. A vámpírság forrása, egy kislány maga is faggatóra fogja Istent, miért tette ezt vele, ha közben meg elfordul tőle vámpírsága miatt. A Higurashi kapcsán még visszatérek a gyermek szerepére, de már itt jelzem, hogy a kórság, a mássá válás forrása egy ártatlan kislány, aki épp ártatlanságával mutatja be a sorozatban, hogy a másság nem szükségszerűen jelent elpusztítandó ellenséget, bár a Shiki nem tudja ezt az üzenetet kellő meggyőző erővel közvetíteni, mert vámpír és ember között kibékíthetetlen létharccá fajul a helyzet.

A sztori egyik mellékszála Káin és Ábel történetére utal, így az ószövetségi Isten képzetére asszociálhatunk, aminek annyiban van jelentősége, hogy az Ószövetségben nem értelmezhető Káin tette pozitíven: megöli testvérét irigységből, de ez a mentalitás nem integrálható jó jelentéssel a zsidó-keresztény hagyományba. A Shikiben azonban a testrablók a puszta túlélésért isznak vért, s evvel egy új közösséget hoznak létre. Ember és vámpír, Káin és Ábel – csakhogy nem lehet eldönteni, ki kicsoda. A vámpír Káin, mert megöli a táplálékát jelentő embert és szabad döntésétől megfosztva átváltoztatja azt vámpírrá, vagy az ember Káin, aki kíméletlenül kiirtja a(z egyébként korábbi emberi személyiségét megőrzött) vámpírt? Az átváltozás, a mássá válás előföltétele egy korábbi identitás megléte, így kérdéses marad, melyik oldalt kell „jónak” tekintenünk: a kiindulópontot, amikor még emberi volt a közösség vagy a megváltozottat, amikor már vámpírrá alakult át a közösség. Mindkét oldal a közösség ugyanolyan értékeit képes fölmutatni: összetartozás, egymás segítése, szeretet, a múlt ápolása.

Egy valami biztos: Isten hallgat mind az emberek, mind a vámpírok irányában. Ezt talán Isten kegyetlenségeként vagy akár nemléteként értékelhetjük, de hallgatása teszi lehetővé – ha nem is segíti – a szabad akaratból való döntést. Nem mondja meg neked sem egy külső, sem egy benső hang, mit tégy, hanem neked kell helytállnod és döntened az adott szituációban. Ebben természetesen benne van a tévedés lehetősége, de ez a szabadság ára. Nem kérdezik meg tőlünk emberektől sem, meg akarunk-e születni, s olyan feltételek közé, melyekben találjuk magunkat. A megléted tekintetében nincs szabad akaratod, már eleve élve találod magad, bele vagy vetve a létezésbe. Az embert elragadó kór a vérben él. Maga a vér, az élet szubsztanciája, az életerő az az önálló lény, aki magának követeli létezésed. A saját életerőd, a saját lényeged az az önző, éhes ragadozó, aki megfoszt a szabad akaratodtól. A tudatosan élt életedtől elválasztó saját benső eltérülésed és a gyöngeséged, hogy nem tudsz ellene küzdeni a totális pusztuláshoz vezet. Mindkét faj, s életük gyönyörű helyszíne egyformán megsemmisül.

73277661_973765189623730_7156118639937060864_n.jpgA szabad akarat, a szabad döntés kérdése vezet át a Higurashihoz. Itt is az a téma, hogy a saját tudatos lényemmel ellentétesen döntő kontrollálatlan benső erők hogyan törnek föl. A hangsúly azon van, hogy benső erők ezek. Most nem a vér/életerő tárgyiasított anyagiságán keresztül mutatkozik meg a bennem lévő másság, hanem én magam vagyok az, aki mássá válik, én magam vagyok a mássá válás oka, én magam vagyok a más. A másság belülről, a lelkemből fakad: bizalmatlanságom, féltékenységem, bosszúvágyam, a testemen belül élősködő tudatfertőző férgek. Ezek azok a témák, amikkel szembe kell néznie a sorozat szerint a ma emberének.

A történetmesélés a Higurashiban sokkal rafináltabb, mint a Shikiben. Hat gyerek történetét meséli el, akiknek szembe kell nézniük a lelkükből föltörő pusztító érzelmekkel. Úgyhogy hatszor kell végigélniük ugyanannak a pár napnak az iszonyatát, de mindig egy másik gyerek szempontjából, mindig egy másik benső démon megnyilvánulásából. Az egyes ciklusok mindig a vidéki élet szépsége és nyugalma felől indítanak. Cuki, nagy szemű ártatlan gyerekekkel találkozunk, akik aztán egyik pillanatról a másikra változnak át vérszomjas démonokká. A Higurashi sztorija több szinten működik, mint a Shikié, de két szál összekapcsolja őket: a szabad akarat-probléma, valamint a vidéki, tradicionális létmód elfogadhatatlansága, a vidékiség kritikája. Mind a hat ciklus az éppen főszereplővé tett gyerek szempontjából fullad horrorba. A kezdeti ártatlanság szörnyűséggé válik, s minden igyekezet ellenére a gonoszság tör utat. Egyes részekben jobban kiemelkedik a korlátolt vidéki társadalom kritikája és ennek kapcsolata a politika hazugságával. A falu életét irányító három fő család valójában maffiaként működik, s aki veszélyezteti hatalmukat, azt elteszik láb alól. Ehhez bármilyen eszközt fölhasználnak: emberrablást, fenyegetést, babonás félelmek fölélesztését.

73460485_801720900247795_4024103615814696960_n.jpgAmit kiemelnék ebből a szűkössége ellenére is széles vidéki tablóból, az a gyermek alakja. A gyermek mindig az ártatlanság szimbóluma. A gyermeket még nem fertőzték meg a felnőttlét vágyai, hazugságai, küszködései. Csakhogy a Higurashi szerint a gyermekben már eleve benne van a gonosz, vagyis az emberi lélek eleve romlott, és a lelkünkben lakozó gonosz elleni hatszoros küzdelem során csak egyszer tudnak szereplőink kitörni az ördögi körből. A Shikiben a romlatlan falusiakat a vámpírok rontják meg, tehát nem belülről fakad a gonosz, s ahogy megismerjük testközelből a vámpírok életét, kiderül, hogy a mássá vált állapot ugyanolyan, mint a „mi”, a kiinduló állapot. Ezért nincs tulajdonképp megoldása a szembenállásnak a Shikiben. Vagyis nem lehet és nem is kell visszatérni eredeti (emberi) létmódunkba. A Higurashiban mivel a saját lelkünkből fakad a gonosz, a romlottság, ezért van megoldás: visszatérni az eredeti önazonossághoz, az ártatlan gyermeki léthez. A mássá váláson keresztül, azon keresztül, hogy kivicsorította agyarát a gonosz belőlünk, lehet visszatérni a kiindulóponthoz. Természetesen ekkor már tudod, hogy benned is ott rejlik a démon, éppen ezért leszel képes értékelni eredeti ártatlan gyermekléted. De ez már nem ugyanaz a gyermeklét lesz, mert már tudod, hogy mit veszíthetsz el, ha nem tartod kordában a mássá válás erőit. A tudás az a tényező, mégpedig az önmagunkról való tudás, amely segít kordában tartani, ha nem is teljesen legyőzni a mindannyiunkban lakozó pusztító erőket.

75580298_2766631146701249_981302892155633664_n.jpgEz az alapvető üzenet csak az utolsó két részben tisztul ki, addig csak a pusztító és önpusztító érzelmek, bosszúálló istenek, démonok játékainak hisszük a gyerekeket. A sorozat 25 részében azt az üzenetet kapjuk, hogy a bajban mindig egyedül maradunk, sőt mi magunk vagyunk a baj forrásai és okozói. Társaink, barátaink csak a jó időkben vannak mellettünk, ahogy fölüti fejét a baj, elpártolnak tőlünk. Ezt a szétszakítottságot, elszigeteltséget nagyon ügyes módon mutatja be a sorozat. A hat gyerek egyéni tragédiája külön fut le, mindegyik ciklus végén mindenki legyilkol mindenkit. A gyerekek nem értik, miért cselekszik a másik úgy, ahogy, ezért rosszul reagálnak a másik támadására. Az egyes résztörténetek nincsenek is egymással szoros kapcsolatban, csak a szituáció alapszerkezete közös, amúgy alternatív valóságokként értelmezhetjük azokat a 26. részig. A motivációk okait csak az egyes szekvenciák teljes ismerete után értjük meg, s a végére kibontakozik a pusztuló japán vidék tablója. A szétszakított egyének és cselekedetek közötti kapcsolatot, az okot a fönt említett önismeret hiányában fedezik föl az alkotók. Azt hiszem, alapvető és örökérvényű üzenet: amíg nem nézel szembe a démonaiddal, nem tudsz a többi emberhez sem értőn és szeretettel közeledni, s az eredmény mindig harc, háború és pusztulás lesz.

Az az összmező, amelyen elhelyezhetjük tehát a hat gyerek tragikus akcióit és interakcióit, az önismeret hiánya. Még arra is választ ad a sorozat, hogy miért nincs önismerete az embereknek. Azért, mert a hagyományuk, a családjuk, a vidéki Japán nem hogy erre nevelné őket, hanem épp az ellenkezőjét tanítja nekik: tartsd fönn a hatalmat, a színlelést minden áron. A mozaikszerűség ezt a megosztó politikát mutatja be képileg, filmes eszközökkel. A sorsok magukba zárulnak, mint a mozaik egyes kockái – épp ez az elszigeteltség az az átok, amit, ha nem ismersz föl, külső erőnek hiszel, ami ellen nem győzhetsz. Ha azonban fölismered a rossz és korlátolt hagyomány által rád erőltetett tévedéseket, sikerrel küzdhetsz meg a kívülről a tudatodba ültetett, valóságot torzító tévedésekkel. Az utolsó előtti részben a végső küzdelem során mindkét gyerek rádöbben, hogy illúzióban voltak, s csak az önmagukra és a világra vonatkozó tévedésük fölismerése után látják meg, hogy nincs miért harcolniuk egymás ellen, hisz valójában barátok és szeretik egymást. Az utolsó, 27. részben a hat gyerek egy közös történetet mesél el egymásnak az átokról. Ebben a megkapó fejezetben tárul föl az egész sorozat jelentése: ha egyesítjük lelkeinket a közös történetben, akkor nem szeparálva tapasztaljuk magunkat, hanem egy olyan összmezőn, amely mindannyiunkat átfog. Itt persze megint fölmerül a gyanú, hogy az újra megtalált identitás mennyiben hazugság, mikor üti föl fejét újra az izoláció, az önismeret hiányának átka.

75614174_1790927361051102_9214959432872493056_n.jpgMeg tudsz-e érteni egy másik embert, világot, hagyományt (vámpírt, a mást, az ellenséget) csak a külső, fenomenologikus minőségei alapján, az alapján, ahogy észleled őt? Nem – válaszolja mindkét sorozat a kérdésre. Téves, fölületes ítéletet fogsz hozni. Át kell menni a másik térfelére, hogy megértsd, mik a motivációi. És azt is meg kell értened, hogy te is része vagy annak a viszonyrendszernek, amiben ellenségnek értékeled a másikat. A viszonyulások egy egységes mezőbe illeszkednek, azon belül van értelmük. Az ártatlannak tűnő gyermek velejéig gonosz. A közösség szétesik magányos lelkekre. A vérszopó csak egy létforma a sok közül, s még csak nem is gonosz. A békés falu romboló, buta hagyományok fönntartója. Ezek a mozaikok csak megismerésük és lényegük megértése után illeszkednek egységes összmezővé. A megismerés azonban fáradságos, nehéz és egyáltalán nem szórakoztató tevékenység. Erre a megismerésre az emberiség nem nagyon képes, ezért mutat olyan gyászos képet az emberiség múltja és jelene, s erre az ostobaságra, ennek következményeire mutat rá a Shiki és a Higurashi.

Allogenes

2019. 10. 29.

Posztapokaliptikus Drakula: Vampire Hunter D: Bloodlust

c8sy5oewaaajvsn.jpgHa kedvelitek a dark fantasyt, akkor mindenképpen érdemes betekintenetek D, a dhampir történetébe. Nem csak egy sötét hangulatú sztorival találkozhattok, de izgalmas, fordulatos cselekménnyel is. A Vampire Hunter D: Bloodlust méltó utódja a korábbi animének, és sikerült szintet is lépnie elődjéhez képest. A klasszikus animáció zseniálisan vegyünk a számítógépes támogatással, a határok észrevehetetlenek, az eredmény szemet gyönyörködtető.

ac109ce7aed397d279f66aa72b989a4a.jpgEgy posztapokaliptikus steampunk világban járunk, ahol a vámpírok egy ideig ugyan uralhatták a vidéket, de mára már kihalásra ítélt fajnak számítanak. Vámpírvadászok járják az utakat, hogy megszabaduljanak az utolsó kegyetlen vérszopóktól is, azonban korántsem egyszerű őket elpusztítani. Amikor Charlotte-ot elrabolja Meier Link báró, az édesapja bosszút esküszik, és megbízza D-t, a hírhedt fejvadászt, hogy szerezze vissza egyetlen lányát.

vampire-hunter-d-bloodlust.jpgA nemes úr biztosra megy, és felbérli a Marcus testvéreket is, akik némileg lépéselőnnyel indítanak, de egy dhampir számára ez nem jelent túlságosan nagy hátrányt. Mivel a báró dúsgazdag, így számtalan zsoldost, bérgyilkost és egyéb szörnyeteget fizet le, hogy hátráltassák és pusztítsák el a rá vadászókat. Végül a Barbaroi-okkal csapnak össze mindannyian, ahol pénzéhes és lojális mutánsok tartóztatják fel mindkét csapatot. A csata kimenetele és Charlotte visszaszerzése is veszélybe kerülhet, ha a versengés tovább folytatódik.

740full-vampire-hunter-d_-bloodlust-screenshot.jpgA Vampire Hunter D: Bloodlust egyik legfontosabb érdekessége, hogy a Navigátor Film jóvoltából hazánkban is elérhető a szinkronos verziója. Nem véletlenül választották ki ezt a művet a forgalmazónál, a történeten és a látványon túl akad még róla mondanivaló. A Madhouse stúdiójának alkotását ugyanis Yoshiaki Kawajiri (Cyber City Oedo 808, Demon City Shinjuku, Ninja Scroll, X) rendezte, és az adaptációba igyekezett minden részletet belecsempészni.

vampire-hunter-d-bloodlust-1.jpgA tragikus sorsú dhampir élete sosem volt könnyű, hiszen tisztában vagyunk vele, az örök élet inkább egyfajta átok, pláne, ha félig tartozunk csak egy efféle fajhoz. Hiszen D édesapja vámpír, míg szülőanyja ember volt. Így mindkét közösség idegenként, kitaszítottként kezeli, annak ellenére, hogy igyekszik az emberi életet megvédeni, és bosszút esküdött a vérszopók ellen. Addig nem nyugodhat, míg ki nem irtotta az utolsó szörnyeteget. Ezért járja a vidéket és segít a rászorulókon, de mindezt kimérten és óvatosan teszi, mert a múltban már számtalanszor fordultak ellene megbízói.

7bda8b9589bcd8c497963264c2e5882c.jpgBár a Marcus fivérek mindegyik izgalmas, de Leila karaktere emelkedik ki leginkább közülük. Valahol párhuzamba állítható D-vel. Ez azonban korántsem egyértelmű, a mű legvégére derül csak ki, pedig a morzsák folyamatosan jelen vannak a cselekményben. A nő láthatóan erős, és ügyesen fókuszál a küldetésére, de érezhető a személyisége legmélyén megbúvó bosszúvágy mögött a félelem és a magány is. Az első pillanattól ellenállhatatlan gyűlölet árad belőle a dhampir iránt, melyet ugyan nem hajlandó megmagyarázni, de sejthető, hogy a kulcs a múltjában keresendő. Nem csak versenytársként tekint D-re, hanem ellenségként szemléli, akit ugyanúgy el kell tenni az útból, mint Meier Linket.

4d72192d49837d8ccb39722cdf0dd294.jpgHogy a báró karaktere mennyire hiteles, és miért van olyan érzésünk, hogy egy Rómeó és Júlia jelenetnek vagyunk szemtanúi, azt valószínűleg a vámpírok romantizálásának analízisével magyarázhatjuk meg. Hiszen már Drakula története esetében is szerelmes szál húzódik a háttérben, amelyről nem tudjuk megállapítani, hogy kölcsönös-e vagy a szörnyeteg szuggesztív ereje tartja csupán bűvöletében a leányzót. A Vampire Hunter D: Bloodlust esetében sem egyértelmű, ez a vonal, de pont ezért válik ambivalenssé az antagonistánk személyisége.

maxresdefault_78.jpgA Barbaroi-ok a klasszikus értelemben vett szörnyetegek, melyek különböző mitikus tulajdonságokkal, képességekkel lettek felruházva. Ennek fő oka a posztapokaliptikus környezet és az elszigeteltség is, melyek kedvenc horrorfilmjeink groteszk lényeit juttatják eszünkbe. Így az ő szerepük további magyarázatra nem is szorul, csak gyönyörködhetünk Yutaka Minowa (Ninja Scroll) karakterdizájnjában, valamint a sötét környezet (Yuji IkehataOgawa no Medaka) hipnotikus varázsában.

mv5bodu4mzk1njitnwqzys00njm1ltkwm2qtodawywuznjbjmze1xkeyxkfqcgdeqxvymzm4mjm0nzg_v1.jpgAz érdekességek persze némileg spoilereseok is lehetnek, de elég régi műalkotásról beszélek, így annyit talán megengedhetek magamnak, hogy megemlítsem az egy ponton felbukkanó Carmillát, akit egyértelműen Elisabeth Bathoryról mintáztak. Mint ilyen, kimondottan véres, ahogyan a Vampire Hunter D: Bloodlust szellemisége is.

vampirehunterdbloodlust.jpgA főbb üzenetek tehát azok, amelyek a legősibb vámpír- és szörnyfilmek fókuszában állnak. A szörnyeteg nem mindig az, akit annak hiszünk, az öröklét és a vérszomj pedig inkább átok, mintsem ajándék. A hősök élete magányos, és a legtöbben titkon attól tartanak, hogy nem csak egyedül halnak meg, de senki sem lesz, aki emlékszik majd rájuk. Mert a maszkos, titkolt identitású vagy veszélyes életet élők sokkal többet tesznek kockára, mint azok, akik a rivaldafényben tevékenykednek.

mv5byjgzyjdlyjatymi1ns00ytq3lthhndutyjk5n2q2otjjmtrlxkeyxkfqcgdeqxvynzu1nze3ntg_v1_cr0_45_480_270_al_ux477_cr0_0_477_268_al.jpgA Vampire Hunter D: Bloodlust steampunk jellege ügyesen keveri a különböző stílusokat. Hiszen zseniálisan beleillik a posztapokaliptikus környezetbe, ahol az emberiség némileg új életet kezdett, de már izgalmas találmányokkal segíti a fennmaradását. Az áramvonalas gépparipák egyszerre üzenik a feltalálók leleményességét és az állatvilág kipusztulását. A mutánsok jelenléte némileg bonyolítaná a szituációt, de a fantasy vonal könnyedén beleilleszti őket a cselekménybe. A klasszikus Drakula-történet ízét azért a mellékszereplők is erősítik, hiszen megvan a vérfarkasunk is, aki utolsó leheletéig védelmezi mesterét.

A kéz jóval kisebb, de határozott szerepet kap a műben, mint a korábbi anime esetében. Magyarázatra ezúttal nem szorul, némileg gag-esített, kevésbé cinikus, mint legutóbb, de a legfontosabb pillanatban azért eldönti a küzdelmet. Hideyuki Kikuchi Vampire Hunter D: Demon Deathchase című mangájából valószínűleg többet is megtudhatunk, és remélem kedvet is kaptatok, hogy utánanézzetek a dhampir sorsának és eredetének.

Do As Infinity: Tooku Made

vhd-bloodlust-werewolf.jpgA látványvilág komor és sörété, akárcsak a történet, ezt pedig felerősíti Marco D'Ambrosio (JoJo's Bizarre Adventure: Phantom Blood) fantasztikus zenei élménye. A Vampire Hunter D: Bloodlust 19 évvel a keletkezése után is lebilincselő és szívbe markoló, borzongató, mégis gyönyörű és káprázatos. Érdemes újra elővenni, örök érvényű alkotás.

Értékelésem: 9/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=238, https://en.wikipedia.org/wiki/Vampire_Hunter_D:_Bloodlust
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=LlL4AkStIcY
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/banpaia-hanta-d-bloodlust-vampire-hunter-d-bloodlust-47626.html
Bluray elérhető: Vampire Hunter D: Bloodlust - Standard BD [Blu-ray] 
Smaragd Sárkány

Tintin a vásznon is zseniálisan mutat

the-adventures-of-tintin-1200-1200-675-675-crop-000000.jpgSteven Moffat neve talán ismerősen csenghet a sorozatok rajongóinak. Neki köszönhetjük például a Sherlock jónéhány epizódját, de írt a Jekyllnek, a Doctor Whonak is forgatókönyvet. Ám ezúttal egy animációs film ajánlója nyomán bukkant fel, amikor 2011-ben leporolta Hergé klasszikusát, és egész estét alkotást készített Tintin kalandjai címmel. A képregény-adaptációt Steven Spielberg rendezte, így a sikert borítékolhattuk volna, és jöhettek volna a folytatások is.

maxresdefault_77.jpgTintin ismert újságíró, számtalanszor nyújtott segítséget a rendőrségnek is nyomozómunkájával. Hűséges társa, Milou, a kis fehér foxi minden kalandjára elkíséri. Ám ezúttal az ócskapiacon bukkannak érdekes ügyre, amikor egy gyönyörű modellhajót sikerül a fiúnak vásárolnia. Ugyanis erre a szépségre más is igyekszik rálicitálni, igencsak elkeseredett próbálkozása azonban eredménytelenül jár. Viszont Tintintől elrabolják a hajócskát, így a fiú kénytelen a szép darab nyomába eredni.

hero_eb20111220reviews111229999ar.jpgMindeközben Dupond és Dupont, a detektívpáros egy zsebtolvajt igyekeznek csapdába csalogatni, de nem igazán járnak sikerrel. Mikor a nyomozás során végül Tintinnél lyukadnak ki, rá kell eszméljenek, ismét egy fura rejtélybe tenyereltek bele. Valaki a modellhajóra pályázik, amely talán egy kincs rejtekhelyét árulhatja el a szemfüleseknek. A fiú egy hajóra keveredik, ahol összeismerkedik Haddock kapitánnyal, aki úgy tűnik, a titokzatos rablóval szövetkezett. De az is, lehet, hogy mindketten áldozatok, és csak egymásra számíthatnak, ha élve akarnak kikeveredni a slamasztikából.

1480634390-4093070805.jpgA 3Ds animáció Hergé Az aranyollós rák, Az Unikornis titka és a Vörös Rackham kincse című köteteiből készült. Bár a Golden Globe-ot is sikerült megszereznie, Steven Spielberg azóta sem vette elő a jogokat, amelyeket már az író halála után megszerzett. A Tintin kalandjai grafikailag kimondottan gyönyörűnek mondható, a Weta Digital nagyon kitett magáért, a történet adaptációja ugyancsak kifogásolhatatlannak mondható. Emellett a karakterek ügyesen elevenednek meg a szemeink előtt, eszünkbe juttatva az eredeti sorozat emlékeit. John Williams muzsikája csupán hab volna a tortán, így erősen kérdéses, miért hanyagolták el a folytatást.

adventuresoftintin.jpgA Tintin kalandjai ugyanis nagyjából a történet felét dolgozza fel, kiemelvén Haddock kapitány és Tintin barátságának kezdetét, a találkozásukat és első közös kalandjukat. Némileg ugyan megváltoztatták a cselekményt, de ennek ellenére egészen ügyesnek mondható a végeredmény, és Spielberg további két filmet tervezett Tintinékkel.

mv5bnwiwnthiztytowi5oc00yzk2lwi2mtutngmyngnjmjawzdg1xkeyxkfqcgdeqxvymti3mdk3mzq_v1.jpgIgazi ifjúsági kalandfilm, mellyel a rendező visszatért a gyökerekhez, hiszen eredetileg is az Indiana Jones és az elveszett frigyláda fosztogatói kapcsán ismerkedett meg Hergé munkásságával. Hasonlóan nagy rajongójává vált a köteteknek, mint a producer, Peter Jackson, aki köztudottan hatalmas képregénygyűjtő. Az eredmény persze magáért beszél, a detektívek mókásak, esetlenek és bohókásak, Tintin igazi bajkeverő, szemfüles újságíró, Haddock pedig tipikus részeges, önkereső hajóskapitány. A kis foxi is megkapta a maga szerepét, ezzel kiegészítve a gagparádét, a néhol krimis hangulatúra vett filmben.

21jp-advent2-jumbo.jpgTehát minden eszköz rendelkezésre állt, hogy a rejtély ne csak egy unalmas, huszadrangú alkotássá váljon, hanem felelevenítse a képregények, a kalandfilmek és -regények hőskorát. Azaz a műből nem hiányzik semmi, a szinkronhangok is tökéletesek, egyedül a folytatásokra kell idegesítően hosszú időt várnunk. mv5bzwnmnzrlzgqtnmyzmc00zweylwfim2mtotc0yjmznzu3yjg1xkeyxkfqcgdeqxvynzkyotm2mzy_v1.jpgPedig kiaknázatlan a paletta, mely ugyan némileg vágásra és korrekcióra szorul, hiszen némileg másként álltak Hergé idejében a politikailag helyes megfogalmazással. Más értékrendet tanult és kapott a szerző, miként Tolkien és Agatha Christie is, de ez korántsem von le a munkásságukból. Csupán körültekintően szükséges hozzányúlni az eredeti művekhez, és kissé korrigálni kell a megfogalmazásokat, illetve a karakterek jellemzését.

A Tintin kalandjai kicsiknek és nagyoknak is egyaránt élvezhető krimis beütésű ifjúsági kalandfilm. Bízzunk benne, hogy az adaptálást folytatják, hasonló minőségű anyaggal ajándékozva meg a nézőközönséget.

Értékelésem: 8,5/10

Forrás, információk: https://www.imdb.com/title/tt0983193/, https://en.wikipedia.org/wiki/The_Adventures_of_Tintin_(film)
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=0SXv3GXwx7Y
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/tintin-kalandjai-26562.html
Bluray megvásárolható: sajnos nem

Smaragd Sárkány

Gantz, a halálos játék!

gantzkiemelt.pngA Gantz az egyik legkreatívabb gore, amit valaha láttam. Az első felütéstől az utolsó pillanatig nagyon betegnek mondható, részletes, grafikus kivégzés ábrázolásokkal, és miként a Neon Genesis Evangelion esetében, itt is némi szerepet kap a szexualitás, a vágy, illetve az ezzel kapcsolatos megváltozott tudatállapot. Semmit sem találtam öncélúnak benne, inkább egy kontrasztos, erős kritikai felhangot megütő kimondottan meghatározó alkotásnak tartom. Különösen kedvelem azokat a kezdéseket, ahol a főszereplő a mű legelején meghal. Ennek oka, hogy azonnal sokkol és kreativitást ígér.

Rip Slyme: Super Shooter

1425726_japanese_keyart-officialvideoimage_15edb00c-6b5b-e711-8175-020165574d09.jpgKei Kurono átlagos diákként éli a kis életét, első merevedéseit az iskola padjában tapasztalja meg, amelyet osztálytársnői „Hentai!” – Perverz! – felkiáltással rögtön mindenki tudtára adnak. Amellett, hogy társai jót szórakoznak szegény kárára, még a tanárai is megszégyenítik. Hazafelé ballagva a fiú ismét elmerül gondolataiban és igyekszik a külvilágról minél kevesebb tudomást venni, még a részegen tántorgó hajléktalanra sem reagál, mikor a sínek közé esik. Ráadásul egy iszonyatosan idegesítő, demenciával küszködő öreg hölgy is zaklatja a hülye, értetlenkedő kérdéseivel, hogy melyik irányba találja az XY állomást. gantz-03.jpgLeráznia sem sikerül, mert a vénség elmélkedő gondolatait is megpróbálja ráerőszakolni főszereplőnkre. Mindezt tetézi, hogy a szerencsétlenül járt csöves segítségére siet egy gyermekkori barátja, Masaru Kato, aki mindennek tetejébe felismeri Kuronot és szólongatja a többiek előtt, hogy közösen emeljék ki a magatehetetlen testet. (A bámészkodók reakcióit, gondolatait különösen érdemes megfigyelni, hiszen tipikus 21. századi minden a jelenetben, iszonyatosan erős társadalomkritika fogalmazódik meg már a legelső epizód alkalmával.) Természetesen a tragikus végkifejlet elkerülhetetlen, bár a férfit kimentik a metró útjából, azonban a két főszereplőnk fejvesztve, szörnyűséges halált hal. A peronon várakozó, bámészkodó tömeg mobiltelefont kattintgatva élvezi az eléjük táruló látványt, majd mintegy csettintésre minden megváltozik és egy hihetetlenül kegyetlen játék veszi kezdetét, ami még a Fűrészt is kenterbe veri.

gomb.jpgAdott ugyanis egy fura, fekete gömb egy tokiói szobácskában, ahol a frissen elhalálozottak – köztük Kurono és Kato – gyülekeznek. Egy érdekes szerkezet szinte szkennelt szeletenként teleportálja át a testeket a helyiségbe, mely látvány rögtön a Sejt című filmet juttatta eszembe. (Nem beszélve arról, hogy bonctermi gyakorlaton ilyen gyönyörű emberi anatómiát elénk táró preparátumokkal már élőben is találkozhattam.) Miután mindenki materializálódik, következik az újabb mindfuck élmény, amikor a Battle Royalt idéző rádiózene üvölteni kezd a gömbből és különböző feliratok jelennek meg rajta, és hirtelen kinyílik.

gantz01.jpgMindenkit szeretettel üdvözöl egy idegen figura és bejelenti, hogy bizony ők mind meghaltak, az életük, valamint a sorsuk pedig az Ő kezében van, tehát ideje egy érdekes játékot játszaniuk. Wanna play a game?! A célpont egy űrből érkezett idegen, akit le kell vadászniuk, még eszközöket is kapnak hozzá. Állványok gördülnek elő a gömbből, ezzel finom kis sci-fis hangulatot kölcsönözve a történetnek. Egészen kreatív és futurisztikus fegyverek, futurisztikus kütyük és testpáncél kerül elő. gantznishi.pngAmi meglehetősen ijesztő, hogy a ruhákat mintha a karakterekre szabták volna, legalábbis egyetlen gombnyomásra szépen rásimul a testükre, miként a Vissza a jövőbe című filmben is. A fekete páncél nem takar el semmilyen domborulatot, hanem képzeletünknek nem sokat hagyva, kiemeli a dús keblű női szereplő, Kei Kishimoto izgalmas idomait. A férfinézőkre gondoltak csak igazán, ez érződik leginkább az első pillanattól, azonban szerintem azon túl, hogy igazán bizarrá varázsolja a hangulatot az ambivalensnek tűnő kontraszt, itt azért más szerepet is kap a szexualitás grafikusabb, ecchi ábrázolása.

gantzalien.pngAdott majd’ egy tucat hulla, akikhez hozzávágtak egy hihetetlennek tűnő küldetésszerűséget és egy csomó technikailag fejlett kütyüt. Nyilvánvalóan kevesen hiszik el az egészet és kétkedésüknek hangot is adnak.
Ismét érdekes megfigyelni, ki hogyan viselkedik ebben a szituációban, hiszen senki sem tagadja meg önmagát. A jakuzák pökhendi módon, fittyet hányva az állításokra, inkább csak jól megerőszakolnák az egyetlen jelenlévő nőt, aki ráadásul pucéran materializálódott. ltu5zknud1yyr7npcmfbtfseameeusorhxfiqtwsm24rj7tigxwkvspjk1_ak8swfoaxdz2_ysb6i0zqyg5z3ifvzsxrpljncna9naydsd9khg2wtbtqyaalbehghyuq00sej3rubjriw521vyjehac9hhgo5fm6tx2zdwi6trdacktteqhvsrn_htf7p32hszzuua2itcl0nmjn_y.gifA többiek pedig ismét félrenéznek, igyekeznek nem törődni a jelenettel, szóval akár ott helyben, előttük is megtehetné ezt a férfi. Annyi szégyenérzete mégis megmaradt, hogy egy szomszéd szobába cipelje a csajt. Természetesen most is halljuk az emberek gondolatait és nézzük látszólagos tehetetlenségüket, és ez alkalommal is hasonló jelenet játszódik le előttünk, miként a metróban. Jönnek a pofonok a nézőknek, hiszen Ti mit csinálnátok ilyen esetben? Valószínűleg ugyanazt, mint a karaktereink.

gantz-wut.jpgKözjátékok ide vagy oda, Masanobu Hojou az egyetlen, aki úgy látszik, hogy tudja, mi a fene is zajlik a gömb körül, akit a továbbiakban Gantznak fogok nevezni. Ő viszont csendben szemlélődik és izgatottan várja a folytatás, mert perceken belül mindenki távozik a helyiségből pontosan úgy, ahogyan megjelentek, tehát szeletenként teleportálódva. Innentől pedig nincs visszaút, a játék elkezdődött, kiszállni nem lehet, csak meghalni vagy győzedelmeskedni. A karakterek fokozatosan ismerik meg a szabályokat és ez bizony néha igazi áldozatokat is követel. Ez egy véresen komoly helyzet, a gyilkolást képtelenség elkerülni. Hiába próbálnak tiltakozni, vagy kontrollálni magukat, ellenszegülni és meggyőzni egymást észérvekkel. owfqp-xtgzdvnv8cbosorri_qbs.jpgAz élet nevű játék bizony nem mindig beszélgetésről és érvelésről szól, főként, ha a túlélés a tét. Olyankor bizony előjönnek az ösztönök, melyek felszólítanak bennünket a cselekvésre. És ezek nem mindig kellemes, társadalmilag elfogadott, kényelmes és civilizált viselkedésre sarkallnak bennünket. És a szereplőknek így szembe kell nézniük önmagukkal, saját korlátaikkal, illetve ismerőseik, barátaik valós jellemével. Hiába az undor, a megvetés, a hányinger, ha a saját életünk kerül veszélybe vagy egy szeretett személyé, úgy bizony kénytelenek vagyunk megemberelni magunkat, kilépni a komfort zónánkból, és a helyes cselekedet nem feltétlenül az lesz, amit a józan ész diktál. Survival of the fittest, ahogyan Darwin is megfogalmazta. Persze lehet erényekről elmélkedni, de ha egy kést szorítanak a torkodhoz, akkor valljuk be, hülyeség lehajtott fővel a vágóhídra menni, főként, ha azzal, hogy meghúzzuk a ravaszt, megmenthetnénk mások életét. Nem fekete-fehér a válasz erre, ez egyértelmű, de nagyon jó kis kérdéskör, amelyet boncolgatunk.

„A new morning has come
This morning of hope
Fills your heart with happiness,
The sky is big and blue.
At the sound of the radio,
Fully fill your lungs
With the fragrant of the wind.
Then 1, 2, 3!”

gantz-wallpaper-500x281.jpgRengeteg ambivalens kép, ellentmondásos üzenet, képi világ vetül elénk a Gantzban. Van itt hipokrita beszédeket mondó karakter; önfejű, büszke fiúcska; ambiciózus főszereplő; kegyetlen gyilkosok; bigott vallási hírnökök; no és persze az egész kegyetlen, beteg játszmát kiötlő és levezető titokzatos erők. Bizony el kell feledkezni a civilizációs gondolatbetegségekről, melyek mostani kultúráinkat meghatározzák, ha kicsit meg szeretnénk érteni az anime mondandóját. Nagyon erős, kiélezett kritikák fogalmazódnak meg és ennek legfőbb oka az, hogy valójában mi sem cselekednénk másképp, mint ezek a karakterek. daibutsu.jpgValamelyikkel mindenki azonosulni tudna, majd rá kell ébredjen, hogy ez a túléléshez elég kevés, hiába tudja morálisan, vagy akár logikailag is alátámasztani a döntését az illető. Izgalmas kérdésköröket robbantanak az arcunkba, mintegy Dr. Csernusosan, lecsupaszítva, ítélkezőn ránk bámulva, vádlón a szívünkre mutatva. Ki kell ábrándítanom mindenkit, aki úgy érzi, hogy az Ő viselkedése az ilyen szituációban megfelelő volna, hiszen valójában helyes nem létezhet, csupán kielégítő, esetleg a túléléshez megalkuvó. És ezért fantasztikusan kreatív az anime, ezért kedveltem meg ilyen könnyen, hogy azóta is beleborzongok, ha megtekintem.

ucsyy4s.pngHiroya Oku (GANTZ:G, Zero One) mangája korántsem fejeződött be akkor, amikor a sorozat útjára indult, így, miként a Berserk, itt is csak egy nagy szeletet kapunk a teljes cselekményből. A 37 kötetes alkotásból az első két Stage-et (valójában a harmadik is elkezdődik) ölel fel az anime, meglehetősen ügyesen építve fel az egész történetet. Ichiro Itano a Gonzonál rendezte a Gantz adaptációját, aki olyan gore művekhez is adta a nevét, mint például a Violence Jack 2 és az Angel Cop. A karakterekért és animációért Naoyuki Onda volt a felelős, aki szintén nem ismeretlen, hiszen a Berserk filmekhez, az Ergo Proxyhoz, a Parasite Dollshoz és a Psycho-Passhez is sokat hozzátett. Yasuharu Takanashi zenéjét pedig már az Ayakashi - Samurai Horror Tales-ben, a Beelzebubban, a jelenleg közismertebb Fairy Tail-ben, a legendás Hell Girl-ökben, a Mononoke-ben, illetve a Naruto Shippūdenben is hallhattuk, nem megfeledkezve a Shiki csodálatosan komor, dark és nyomasztó világának meghatározó muzsikájáról.

gantzteam.jpgAz anime hangulata lépcsőről lépcsőre változik, és fokozatosan nyomasztóbbá és kegyetlenebbé válik. Fantasztikusan felkavaró és megrázó jelenetekkel operál. A frusztrációk szexuális megnyilvánulásai pedig tökéletesen szimbolizálják a belső vívódások deformáló erejét. Azok a feszültségek, melyek az ifjú főszereplő változásokat átélő testében megjelennek, a hormonok tombolása valójában nagyon ügyesen emlékeztetnek a társadalom azon beállítottságára, mely vakká tesz azon események tekintetében, mint egy verekedés, támadás, vagy éppenséggel egy nemi erőszak. A látszólagos tehetetlenség érzete, a másik személy vádolása, és a „nem az én problémám, segítsen más” attitűd korunk egyik olyan mételye, melytől jelenleg esélytelen megszabadulnunk. Hiszen a társadalom beállítottsága és eszméi egyszerre tesznek bennünket tompává és érzéketlenné az ilyesmivel szemben, valamint erősen frusztrálttá, mikor megérint bennünket a szomorú valóság realitása.

gantz_6_15.pngA szex is efféle tabu, ami egy részről természetes, másrészről a hálószobába való. Egy ősi ösztön, a fajfenntartásé, egy ősi reakció, mint Kurono merevedése, mely teljesen normális, mégis nevetség és gúny tárgyává válik. Miként a kamasz fantáziája Kishimotoról, a szexualitást sugárzó nőről. Vajon van különbség főhősünk vágyakozásának tárgya és a jakuza erőszakossága között? Mindkettő vágyon alapszik, ösztönszerű és egyáltalán nem evidens, hogy valaki, aki vonzó, annak dugnia kelljen velünk. Szóval itt bizony egyáltalán nem öncélú az ecchi jelenet grafikus ábrázolása, hanem szoros kapcsolatban van az erőszakossággal és a frusztrációval, amit a Gantz boncolgat. Nem csupán a bosszúhorrorok eszközvilága ez, inkább az ösztönszerűségé, és a bármilyen kapcsolatra való éhségé– lásd a fentebb emlegetett Neon Genesis Evangeliont –, illetve letagadhatatlanul szerepe van abban is, hogy hogyan viszonyulunk a karakterekhez, illetve ahhoz, hogy milyen sorsot nyernek osztályrészül. Furcsamód így válik egyszerre vadállatiassá és romantikussá az aktus.

Bonnie Pink: Last Kiss

gantzmell.jpgPontosan mi is lesz a vége az egésznek? Hogy hol záródik le az anime? Ne felejtsük, hogy a manga még javában íródott, amikor már a szemgyönyörködtető Limitált DVD kiadást a kezemben tarthattam. Ettől függetlenül egyszerre frappánsnak és kicsit bénának is tartom a befejezést. Ajánlom viszont a gore horror rajongóinak és mindenkinek, aki el tud vonatkoztatni a látvány szuggesztív hatásától, képes az üzenetre is koncentrálni, és elborzadni.

Értékelésem: 10/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=3641, https://en.wikipedia.org/wiki/Gantz
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vPiCTBE9rRc
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/gantz-215969.html
Bluray megvásárolható: nem

Smaragd Sárkány