Egzisztencializmus a Neon Genesis Evangelionban
Neon Genesis Evangelion
Ezúttal a posztapokaliptikus animék egyik origóját poroltam le nektek. A Neon Genesis Evangelion alapmű, amellyel nem csak a rajzfilmkedvelőknek illik megismerkedni. Nem gyerekeknek, sokkal inkább felnőtteknek szánták; a látszat erősen csal, ha valaki először ismerkedik meg az anyaggal. Több, mint húsz évvel ezelőtt találkoztam vele először úgy, elsőre nem is különösen tetszett. Idő kellett hozzá, hogy élvezni tudjam és elvonatkoztassak a látszólagostól. Ez az anime olyan mélységekbe kalauzol el bennünket, amelyre nehéz felkészülni.
„Young boy, like a cruel angel's thesis,
Live up to be a legend...
Even though clear blue winds
Beat on the door of my heart,
You just smile, looking straight at me
Too involved in yearning for
Something to hold on
The innocent eyes still no nothing of fate yet.
But someday you will notice
On those shoulders of your
There are strong wings
To guide you to the far future.”
Az intro mára már totálisan epikusnak számít, és Yoko Takahashi: A Cruel Angel's Thesis című dala meg is alapozza az egész sorozat hangulatát. Látszólag könnyed, egyszerű science fiction műnek mutatja magát az anime, a dallam is játékos, fülbemászó, de ha figyelünk a szövegre is, érthetővé válik a projekt gigantikus volta.
Yoko Takahashi: A Cruel Angel's Thesis
A történet szerint apja magához rendeli a 14 éves Ikari Shinjit Neo-Tokyo 3-ba. Hosszú ideje nem találkoztak, ezért érthető, miért is várja a fiú izgatottan mégis feszülten a viszontlátás örömének lehetőségét. Érezzük előítéleteit és csalódottságát, mikor Ikari Gendou helyett csak apja munkahelyének, a NERV-nek egyik részlegvezetője, Katsuragi Misato várja az állomáson. Hogy még több nyomás nehezedjen rá, Shinji egy háború kellős közepébe csöppen. A Földet ugyanis (ismét) egy angyalnak nevezett ellenséges entitás támadta meg. A hadseregnek azonban nem boldogul a fenyegetés eliminálásával, ezért a frissen befutó tinédzsert kész tények elé állítják: vezetnie kellene egy fura szerkezetet, amit EVA-01-nek neveznek és leginkább egy hatalmas gépóriásra hasonlít. Édes szülőapja mindenféle bevezetés nélkül szenvtelenül közli a fiúval, hogy üljön bele, ölje meg az angyalnak aposztrófált lényt vagy húzzon vissza oda, ahonnan jött.
Shinji természetesen egy kukkot nem ért az egészből. Mivel erősen önbizalomhiányos, ezt a szituációt nem képes adekvát módon lereagálni – már amennyiben egyáltalán létezhet megfelelő reakció. Titokban reménykedett abban, hogy Gendout a családi szeretet vezérelte abban, hogy érte küldjön. Apja hideg szavai szilánkokra zúzták maradék illúzióját is, így érthető, hogy a fiún kétségbeesés lesz úrrá. A helyzetet úgy éli meg, mintha csupán eszközként tekintenének rá és valójában nem is rá van szükség. Természetesnek tűnik ezért az ambivalens reakció, amikor megmakacsolja magát, és legszívesebben hazaindulna. Azonban egy váratlan esemény, egy újabb mindfuck, egy fiatal hölgy, Rei Ayanami formájában érkezik, akit hordágyon, törött karral, félvakon tolnak be, hogy cipőskanállal a gépmonstrumba helyezzék, mint egyetlen potenciális pilótát. Nincs más megoldás, Shinji egyszerűen kényszerítve érzi magát arra, hogy teljesítse apja óhaját, parancsát, ezért beszáll az ismeretlen harci masinába, amelyről azt sem tudja, miként működteti, vezeti majd.
A csodával határos módon mégis sikerül legyőznie az angyalt, bár kórházban ébred és semmire sem emlékszik. Lassan kibontakozik előtte jelen eddig számára ismeretlen a képe. A világot a Második Becsapódás után természetfeletti képességgel rendelkező lények próbálják elpusztítani. Egyesével érkeznek, mindegyiknek más az alakja és más erőt birtokol. Képtelenségnek tűnik megállítani őket, de minden jel szerint a bolygó és egyszersmind az emberiség túlélése a tét. Tehát egyértelműen nincs arra idő, hogy egy kamasz fiú sértődöttet játsszon, pláne, hogy családosdira pazarolják a drága időt. Apja ezért tárgyilagosan viselkedik vele, így Shinji egyedül azét vállalja el újra és újra az EVA modell irányítását, hogy Gendouból elismerést, büszkeséget vagy bármilyen pozitív visszajelzést csikarjon ki.
A tinédzser fiú totálisan fucked up szituációba kerül, környezete pedig csak segíteni nem igazán, maximálisan támogatni tudja ebben. Egyértelművé válik számára a valódi elvárás: gyorsan fel kell nőnie, hiszen egyre több elvárás támad vele szemben. Olyan kérdésekben kell döntenie, melyek egy erősebb karakter lelkét is pillanatok alatt felőrölnék. Ám számára nem adatik meg a gondolkodási idő ajándéka, csak nyomás, parancsok és kötelességek az osztályrésze.
Talán már ezekből sikerül éreztetnem, hogy a valós történet hátterében sokkal mélyebb gondolatok húzódnak meg a Neon Genesis Evangelion esetében. Mégpedig azért, mert egy egzisztencialista drámáról van szó. Egyáltalán nem könnyű a befogadása, de elsőre ne is várjuk el senkitől, hogy az egészet megérti. A cselekmény ügyesen felépített, a rejtett információk folyamatosan bontakoznak ki, a hangulat feltűnően nyomott és csak néha töri meg vidámságnak látszó önfeledt játék a komorságot. Ám a néző már az elejétől fogva érzi, valami nagyon nincs rendben a világgal és a szereplőkkel. A mentális egészség szikrája sem érhető tetten, valamilyen titka, lelki problémája mindenkinek van. Ettől válik az Evangelion depresszívvé, pszichotikussá. Bár a cselekmény érthető, a magyarázatokat folyamatosan megismerjük, a múltban gyökeredző indulatok és az alaphelyzet, a posztapokaliptikus világ sejteti, hogy nem értünk le a nyúl üregének mélységeibe.
Ikari Shinji a főszereplőnk, akit szerintem sikerült megfelelően felvezettem. Visszahúzódó, szeretethiányos, bizonytalan tinédzser fiú, aki nem tudja, mit kezdjen a körülötte hirtelen felgyorsult világgal és emberekkel, akik csak elvárásokat támasztanak vele szemben. Sokszor a Harmadik Gyermekként emlegetik, arra utalva, hogy a harmadik pilóta, aki a gépmonstrumokat vezeti. Övé az EVA-01-es modell.
„I mustn't run away. I mustn't run away. I mustn't run away. I mustn't run away. I mustn't run away.”
„Nem futhatok el. Nem szabad elfutnom. Nem futamodhatok meg. Nem adhatom fel. Nem menekülhetek el.” /szerk. ford./
Katsuragi Misato a NERV egyik részlegének vezetője, ő vezényli le a támadásokat az angyalok ellen. Egyfajta szószátyár, vidám, zseniális taktikai érzékkel megáldott parancsnok. Ezzel kontrasztban az otthonában kifejezetten slampos, mégis ő válik Shinji egyetlen támogatójává, szinte pótanyukájává. Kettejük barátságát talán pont ez az ellentmondás határozza meg, mely a nő jellemében, viselkedésében fellelhető. Hiszen neki is másképpen kell viselkednie a munkahelyén betöltött pozíciójában, mint amit a szíve diktálna.
„The hedgehog’s dilemma, the closer we become the more deeply we hurt. Now I understand. I finally understand he can’t let others know how he feels in any other way.”
„Ez a sündisznó-dilemma, hiszen minél közelebb kerülünk egymáshoz, annál mélyebb sebeket ejthetünk a másikon. Már értem. Végre megértettem, hogy nem akarja, hogy mások tudják, hogyan érez legbelül.” /szerk. ford./
Ikari Gendou a NERV egyik magas rangú vezetője. Shinji apja felel a kutatásért, amit a cég a Második Becsapódás kapcsán EVA-projekt alatt futtat. Kimért, tárgyilagos, számító, tökéletes irányító, szenvtelen és csak a cégnek él, csak a célokat tartja szem előtt. Egyedül a titokzatos Első Gyermek, Ayanami Rei esetében lóg ki a lóláb, amikor érzelmeket mutat a lány irányába, láthatóan nagyon közel állnak egymáshoz és erősen kötődik hozzá.
„There is no one else who can pilot the Eva’s. As long as they survive, that’s what I’ll have them do.”
„Nincs más, aki vezetni tudná az Evákat. Gondoskodom róla, hogy ezt tegyék, míg bele nem döglenek.” /szerk. ford./
Ayanami Rei az előbb említett prototípus pilóta, aki az EVA-00-át vezeti. Meglehetősen furcsa lány, aki nem barátkozik az osztálytársaival, minden parancsot kérdés nélkül teljesít; látszólag küldetésének tekinti a monstrum irányítását és az angyalok elpusztítását. Pozitív érzelmeket csak Shinji apja iránt mutat, táplál, viszont az ambivalens helyzetekre kimondottan dühösen, haragosan reagál, mintha ezeket sehogyan sem tudná feldolgozni, kezelni. Talán pont ezért nem tud Shinjivel sem zöldágra vergődni, mert a fiú nagyon kedvesen viselkedik vele ezzel pedig nem tud mit kezdeni. Talán pont ezért alakul ki közte és Shinji között egy különleges, láthatatlan kapcsolat.
„Why am I here? Why am I still alive? For what purpose? For whose purpose? The Fifth Child? Why? In what way are he and I alike?”
„Miért vagyok itt? Miért vagyok még mindig életben? Milyen célból? Kinek a célja érdekében? Az Ötödik Gyermek miatt? Miért? Miben hasonlítunk egymásra?” /szerk. ford./
Akagi Ritsuko programozó, és a kutatási részleg vezetője. Ő felügyeli és fejleszti ki a teszteket, melyeket az EVA-kon végeznek. Elsősorban a tudománynak él és gyakran megfeledkezik róla, hogy gyerekek, emberek életével kísérletezik. Ilyen szempontból tökéletes párt alkotna Gendouval.
„This is man's ultimate fighting machine the synthetic life form know as Evangelion, Unit 1. Built here in secret, it is mankind’s last hope.”
„Ez az Ember végső harci gépezete, egy szintetikus életforma, mely Egyes Számú Evangelionként ismert. Titokban készült és ez az emberiség utolsó reménysége.”
Soryu Asuka Langley a német származású Második Gyermek, aki csak később csatlakozik be a történetbe. Ő vezérli az EVA-02-t és a legtapasztaltabb pilótának tűnik. Tökéletes harmóniában van a monstrummal, de túlságosan önfejű, makacs és hatalmas az egoja. Emiatt nehezen szokja meg a többieket és így meg kell tanulnia, mi az a csapatmunka. Végtelen szeretet- és figyelemszomja messziről világít a kezdetektől.
„Please look at me, I'm begging you, mama! Just don't stop being my mother!”
„Kérlek, nézz rám! Könyörgök, anyuci! Legyél mindig az én anyukám!”
Pen Pen Misato kedvence, egy új generációs „meleg vízi” pingvin. Mindenki össze tudja rakni a képet, az ő szerepe inkább a feszültség oldásában van.
„A cruel angel's thesis
Will someday fly high from the window
If memories are betrayed by
The overflowing, burning pathos.
Young boy, shine like a legend,
Holding the sky in your arms.
The cradle of love that sleeps within me
There will be a morining that
A servant of dreams will come for you.
The moonlight shines on your thin neckline.
I'd stop time in this world
And lock it away for myself, but...
If there is any meaning
In the fate that pulled us together,
Then I am, yes, the Bible"
A szereplőcsapat és az alaphelyzetek bemutatása után már láthatjuk, bár mindenkinek vannak múltbéli sérelmei, tragédiái és titkai, egy vészhelyzetben illik mindezt félretenni. Az ego és önmagunk előtérbe helyezése helyett a közös ügyért, a túlélésért szükséges, észszerű cselekedni. Nincs szükség magyarázatokra, ez így helyes, azt kell tenni, amit mondanak. Ellenérveknek és érzelmeknek sincsen helye, nem szabad besértődni és tilos a parancsot megkérdőjelezni. Az emberiség túlélése és a Föld jövője a tét. Milyen jogon várhatna el egy gyermek együttérzést vagy talán némi odavetett szeretetmorzsát vagy egyszerű köszönetet? Felnőtté kell válni és akképpen cselekedni, ahogyan azt előírják, megkívánják és elvárják tőlünk. Nincs jelentősége, hogy mindent megértsünk, csupán engedelmeskedjünk és hajtsunk fejet. Az érzelmek a gyengéknek valók. Az erősek teljesítik a parancsokat szemvillantás, pislogás, valamint gondolkodás nélkül! Az elmélkedés felettünk állók feladata, mi nem vagyunk rá méltóak, hogy ilyesmikre vetemedhessünk.
Remélhetőleg már világossá vált, miért állítom azt, hogy miért tartom komplexnek az anime érzelemvilágát és erősnek a kritikai felhangját. Mindemellett a fő témánk természetesen az ember felnőtté válása, mely tágabb értelemben véve magába foglalja társadalomi szerepét és helyét ebben az örök körforgásban. Azt, hogy nem csupán a történetre kell odafigyelni, alátámasztja az utolsó 6 epizódhoz utólag készített rendezői vágás is. Picit tekintsünk bele a mélyebb értelmezésekbe, szimbólumokba, utalásokba is.
A társaság neve, akinek dolgoznak a NERV, ami angolul ideget jelent. A szervezet, amely felügyelni próbálja őket pedig a SEELE, ami lélek német verziója. Ezt tovább nincs is értelme magyarázni. Az egyik kedvenc filozófiai fejtegetésem, pszichológiai jelenségem, mellyel az Evangelion foglalkozik nem más, mint a tinédzser-alaphelyzetet is jellemző Hedgehog’s dilemma (Sündisznó-dilemma) elmélet. Ennek értelmében télen a sündisznóknak közel kellene húzódniuk egymáshoz, hogy felmelegítsék a csapatot. Ám minél jobban egymáshoz érnek, annál inkább szúrják a másikat. Tehát ha valakit közel engedünk magunkhoz, akkor sebezhetővé válunk azzal szemben. Ezért nehéz mások felé nyitnunk, mégsem helyes megoldás a bezárkózás, mert azzal valójában nem megvédjük magunkat a külvilágtól, hanem izoláljuk is attól. Az ember pedig alapvetően társas lény, bármennyire is szeretünk néha ellenkezni ezzel. Nyilván nem mindenki vágyik egyformán mások társaságára, de még egy erősen visszahúzódó remete is szomjazik a másikra. Ezeket a finom játékokat, a lelkekben dúló örökös harcokat folyamatosan érhetjük tetten egyes szereplők viselkedésének mintázatában. Meg is érkeztünk az alap állításomhoz, miszerint egzisztencialista drámaként hivatkoztam a műre.
Az anime ilyen és ehhez hasonló filozófiai fejtegetésekkel teletűzdelt, és csak spoilerezés réme akadályoz meg abban, hogy többre is felhívjam a figyelmet. Remélhetőleg így is sikerült felkeltenem azoknak is a figyelmét, akik eddig idegenkedtek az ilyen típusú alkotásoktól. Az Evangelion kiemelkedő mű, briliáns, ami brutálisan bánik a rendelkezésére álló eszközökkel. Ez a látszólag könnyed, mégis drámai sci-fi annyi mögöttes tartalmat hordoz, mint például a Parasyte tette. A tragikus és feszült alaphangulatból csak ritkán kandikál elő egy kis fény vagy reménysugár. Hiába a színvilág, amellyel megpróbálnak bennünket illúzióba ringatni, az is erősen fals, hiszen mégis monokróm és emellett ellentmondásos. Minden hideg és kék, fém és hús, rideg és nedves, merev és tragikus.
„A cruel angel's thesis
And then sorrow comes forth
When the shapes of the dreams you hold in your arms
Come to life within you.
Young boy, who shines brighter than anyone else,
Rise to become a legend.
People weave together love to create history
And so I live on,
Unable to become a goddess...
A cruel angel's thesis
Will someday fly high from the window
If memories are betrayed by
The overflowing, burning pathos.
Young boy, shine like a legend,
Holding the sky in your arms.”
Ha az elcsepegtetett főcímdal szövegét sikerült megfigyelnetek és értelmeznetek, egyértelmű, miért állítottam, hogy az Evangelionhoz egyfajta kulcsot is ad nekünk. Nem egyszerűen Shinjit bíztató énekecskéről van szó, a mögöttes tartalmat sem rejti véka alá. Felnőtté válás, belső vívódások, tinédzser hormonok, tragikus elrendeltség és némi vallásos felhang. Rengeteg mindent elárul a szöveg, melyet csak akkor értetek meg, ha végig nézitek az animét. A felcsendülő záróakkordot több verzióban is érdemes meghallgatni. Bart Howard: In Other Words című számát talán a legtöbben Frank Sinatra: Fly Me to the Moon előadásában ismerik. Hivatalosan Fly Me to the Moon-ként aposztrofálja az Evangelion is, és nem kevesebb, mint kilencféleképpen vették fel ezt a dalt, köztük legtöbbször Ayanami Rei szinkronhangját, Hayashibara Megumit élvezhetjük. Ennek is szerepe van, hiszen a dallam és az ének változása tükrözi is a hangulatot, ahol aktuálisan járunk az animében.
Fly Me to the Moon (Ayanami Rei Ver.)
Megszokhattátok, hogy időnként nekiállok elemezgetni, feltörni a japán nevek mögött rejlő mögöttes jelentést.
Neon Genesis Evangelion eredeti címe: 新世紀 エヴァンゲリオン (Shin Seiki Evangerion). Érdekessége rögtön az, hogy kétfajta írásjelet használtak hozzá. Az eleje kanji: 新 = új, 世 = nemzedék, generáció, 紀 = éra, korszak, tehát Új Korszak Nemzedéke. A többi karakter viszont a már a Parasyte-nál is emlegetett katakana típusú jel. エヴァンゲリオン így egyben evangelistát jelent (エバンジェリスト alternatív írásmódja). Az エヴァ ebből külön az Éva nevet jelöli. Összességében tehát Új Nemzedék Eljövetelének Jövendölése, vagy Új Korszak Igéje.
Ikari Shinji neve (碇 シンジ): 碇 = horgonyt jelent, illetve シンジ = Sindi helységnevet.
Ayanami Rei neve (綾波 レイ) kettős jelentést hordoz. Egyrészt 綾 = forma, dizájn és 波 = hullám, tehát hullámforma, hullámos, valamint レイ=冷 vagy 令 = hideg vagy ősi törvény. Másrészt az 綾波 = Ayanami az egyik legerősebb csatahajó volt a Japán flottában az Első Világháború alatt.
Soryu Asuka Langley neve (惣流・アスカ・ラングレ) pedig: 惣流 = minden + folyás = örökké változó, アスカ = Asuka = egy indiai városrész neve, ラングレ = Langley név.
Katsuragi Misato neve (葛城 ミサト): 葛城 = Katsuragi = 葛 = nyílgyökér, 城= kastély. Illetve ミサト = Misato név.
Ikari Gendou (碇 ゲンドウ): 碇 = horgony, valamint ゲンドウ = motiváció, rejtett intelligencia.
Akagi Ritsuko (赤木 リツコ) pedig: 赤木 = vörös és fa, vagy gintungan (fafajta), illetve リツコ = Ritsuko név.
És végül… az angyalok valójában 使徒 = shito = apostol = küldött + csapat.
Azt gondolom, ezek is kellőképpen alátámasztják azt, amit hangsúlyozni próbáltam az Evangelionnal kapcsolatban, miszerint erőteljes és vegyes vallási utalásokkal találkozhatunk benne. A teljes alkotás a lét kérdéseit, a teremtéstörténetet, a küldetésünket a Földön, az élet értelmét, valamint viszonyunkat ehhez a bonyolult rendszerhez boncolgatja. Kérdéseket tesz fel azzal, hogy válaszokat próbál nekünk bemutatni. Szerintem minden szereplő reakciója a környezetére egyfajta hozzáállás, egyfajta magyarázat a témákkal kapcsolatban. Természetesen itt sincs igazi állásfoglalás, nyitva hagyják a nézők számára a gondolkodás lehetőségét.
Az utolsó hat, rendezői vágású rész egyfajta pontot tesz a történet, illetve a téma végére. Kerek egésszé varázsolja mindazt, amivel a cselekmény megismerése során találkozhattunk. Emellett egyfajta értelmezéssel is megajándékoz bennünket, mely egyszerre döbbenti meg és ébreszti fel a nézőközönséget. Ezért tekintem én reality checknek. Frappáns és meghökkentő a lezárás, annyit megígérhetek azoknak, akik még nem látták.
A NGE franchise a Gainax tulajdona, a rendezője pedig Anno Hideaki (Nausicaä of the Valley of the Wind – animáció, illetve az egész Evangelion központi figurája). A zenéjét Sagisu Shirō (Berserk /2016/, Berserk filmek, Bleach) szerezte mely mindenhol harmonizál az adott hangulattal. Varázslatos és maradandó alkotás, fantasztikus összeállítás született a sorozat, illetve a filmek mellé. Kihagyhatatlan élménynek tartom, szerintem a legjobb anime filmzenék közé sorolható. A karakter dizájn Sadamoto Yoshiyuki (Wolf Children, Summer Wars, The Girl Who Leapt Through Time, Angel's Egg, FLCL, Attack on Titan élőszereplős filmjei) keze munkája, ám ne számítsunk groundbreaking animációra, hiszen egyáltalán nem ez a lényeges a műben. Ettől függetlenül teljesen megfelel a kívánalmaknak és a korszak rajzai között kimondottan kiválónak számít.
Mangává 1995-től adaptáltál és több spin-offot is megélt.
A Neon Genesis Evangelionhoz két egészestés film is tartozik, melyek részben összefoglalják az eseményeket (Death), részben két alternatív befejezést (Rebirth és The End of Evangelion) mutatnak be nekünk. Nem is akárhogyan, hiszen kiváltképp érdekesen oldották meg ezeket.
A technikai fejlődésével újra leporolták a sorozatot és négy filmet terveztek a történetből. Az első két rész (Evangelion: 1.11 – You are (not) alone /Nem vagy egyedül/ aka. Rebuild of Evangelion Part 1. és Evangelion: 2.22 – You can (not) advance /Nem haladhatsz előre/ aka. Rebuild of Evangelion Part 2.) viszonylag hamar elkészültek, azonban utána megtorpant a projekt különböző problémák folytán. A harmadik epizódot Evangelion: 3.33-nak keresztelték el, You can (not) redo /Nem csinálhatod vissza/ alcímmel (aka. Rebuild of Evangelion Part 3.). A záróműre meglehetősen sokat kellett várni, az Evangelion: 3.0 + 1.11 – Thrice upon a time /Háromszor volt/ csak 2021-ben került a mozikba. A 15 éve bejelentett gigantikus élőszereplős verzió, amelyhez a Weta Workshop segítségét is igénybe vették, sajnálatos módon jogi gikszer miatt szintén késik, tehát valószínűleg sohasem fog megvalósulni.
A cikk felújítása több szempontból is esedékes volt. Egyrészt sokat változott a stílusom, ez az elemzés pedig még nem szerepelt a saját blogom repertoárjában. Másrészt nem csak Bluray kiadást kapott a mű, hanem időközben az új filmsorozat is lezárásra került. Harmadrészt a hónapban debütált Kkoneko Evangelion című zenéje is, így kezdtem megérettnek érezni rá az időt, hogy nekiálljak a restaurálásnak. Ezt a dalt a művésznő engedélyével meg is osztanám veletek. Benne van minden, ami a Neon Genesis Evangelion esszenciája, fantasztikusan eltalálta a hangulatot és engem pont jókor talált meg. Mindannyiunknak vannak olyan pillanatai, amikor Shinjivel könnyedén azonosulhatunk. De nem szabad elfelejtenünk, hogy a döntéseink a sajátjaink és mindannyian értékesek vagyunk.
"no one
should ever tell me i'm
no one
i'm just a little bit
broken
i feel a little bit empty
but i'm never gonna be
no one
should ever tell me i'm
no one
i'm just a little bit
broken
i feel a little bit desperate
i'm so done"
Egyszerűen ajánlom mindenkinek, aki szereti a filozófiát és nem ijed meg a rajzolt figuráktól. Természetesen a sci-fi rajongók is bátran megtekinthetik a művet, ők sem fognak csalódni. És minden 21 éven felülinek előszeretettel mondom, hogy ideje elővenni az Evangeliont és elgondolkodni rajta. Ha még nem látta, azért, ha pedig már látta, akkor az újrafelfedezés élményéért. Minden egyes megtekintés során újdonságokat fedezhetünk fel benne, hiszen megannyi felfedezésre váró apró mozzanat és üzenet rejtőzik benne, ezért is tartom kihagyhatatlannak.
Értékelésem: 10/10
Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=49; https://en.wikipedia.org/wiki/Neon_Genesis_Evangelion
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=13nSISwxrY4
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/neon-genesis-evangelion-195240.html
Bluray megvásárolható: https://evangelion.alltheanime.com/series/
Smaragd Sárkány