Keserédes múltidézés a bejrúti mészárlásról – Libanoni keringő

620full-waltz-with-bashir-screenshot.jpgAz Anilogue-nak köszönhetően sikerült olyan művekkel is megismerkednem, melyek izgalmas animációk, felnőtteknek szólnak, de nem ázsiai alkotások. Kinyílt számomra egy világ, így időnként a múltamba is visszanyúlok, hogy bemutassam nektek, én miket nézegettem fiatalon. Természetesen adott a lehetőség, és ti is ajánlhattok nekem ilyesmiket. Egy kedves olvasóm kérdezte meg, milyen olyan filmet ismerek, amely hasonlatos a Libanoni keringőhöz (Vals im Bashmir). A trailerre ránézve rögtön tudtam neki mondani, hogy az idén debütált Funan és Another day in Life, valamint a tavalyi Tehran Taboo ezek közé tartozik. Viszont immár adott volt, hogy ezt az izraeli-német-francia animációt is elővegyem, hiszen Ari Folman (The Congress, Made in Israel) Vals im Nashmir-ja eléggé érdekesnek ígérkezett.

imgtoolkit_culturebase.jpgAri Folman a barátaival csevegve ráeszmél, hogy nem is emlékszik pontosan, mi történt az 1982-es libanoni háború idején. Elindul, hogy egykori társaival értekezzen az elhíresült Sabra-i és a Shatila-i mészárlást kiváltó eseményekről, hogyan is keveredett ő Bejrútba, és kik is voltak jelen a szörnyűségnél. Ahogy a gondolat befurakodik az elméjébe, és igyekszik a felszínre hozni az emlékeit, egy rémálom is előtérbe kerül, melyet nem tud értelmezni. Többen is figyelmeztetik rá, jobb, ha nem bolygatja a múltat, de ő hajthatatlanul próbálja kideríteni az igazságot.

c078e7ce060236f6e3baca243e8037fc-waltz-with-bashir.jpgAz életrajzi ihletésű Libanoni keringő alapgondolata, hogy az ember elméje igazán különleges, és igyekszik megóvni saját magát az idegösszeroppanástól, illetve a traumától. Amennyiben valami szörnyűséget él át, tapasztal, eltemeti az emléket és elzárja, hogy az illető tovább tudjon lépni, és ne kísértsék a múlt árnyai. Különböző behatásokra ezek aztán a felszínre kerülhetnek, de elsősorban terápiás céllal próbálnak az ilyen titkok végére járni. A háború viszontagságai, a számtalan meggyilkolt test, barát és ellenségé pedig kimondottan olyan téma, amelyre nem szívesen emlékszünk. Gondoljunk csak bele, milyen nehéz volna újra visszaülni a kormány mögé, ha újra és újra azok a képsorok peregnének le a szemünk előtt, amikor balesetet szenvedtünk. Erre a védekezőmechanizmusra tehát olyan esetekben van szükségünk, ha önmagunktól képtelenek vagyunk feldolgozni egy traumát, de szeretnénk teljes életet élni.

bashir-dream-small.pngA film több ponton is igazán különleges, hiszen 40 évvel az utolsó izraeli egészestés animáció után született, hosszú ideig nem készülhettek ilyen jellegű alkotások. Emellett a technikáját tekintve a képregények hangulatát adja vissza, erősen dokumentarista felépítésű, egy szörnyű tragédiát dolgoz fel tabuk nélkül, valamint zenei világában ötvözi a pop-ot és a klasszikusokat. Spoiler nélkül elmondható, hogy meglehetősen sokkoló az ábrázolásmódja, ami kontrasztba állítja a tényt, hogy egy a rendezőnk csupán 19 éves volt a háború kezdetén, amikor az Izraeli Védelmi Erőkbe (IDF) lépett.

88526.jpgMivel a Libanoni keringő fokozatosan tárja fel a főszereplőnk tapasztalatait, emlékeit, így a progresszió tökéletesen megvalósul a műben. Az elején csak a pozitív gondolatok jelennek meg, az önfeledt játék, a háború szele inkább csak távoli álomképnek tűnik, inkább a fiatalok összekovácsolása van előtérben. A holtak tetemei elsőként távoliak, idegenek, az emberi agy kizárja őket az elméből, elhatárolódik tőlük, csupán hústömeget érzékelünk. Majd felbukkannak az ártatlanok, és ezt nagyon ügyesen alá is húzza a rendező, kiemeli, mi az, ami igazán megérinti a katonákat.

bashir7.jpgNagyon lényeges ez a felismerés és vallomás, hiszen több háborúról film is érzékletesen ábrázolja a kontrasztot a különböző áldozatok között. Az ellenség, az ellenfél egészen addig idegen, amíg a gyilkosságoktól el tudunk vonatkoztatni, ám amint közel kerülünk hozzájuk, nem lesz visszaút. Ez a második fontos üzenet, melyet az animáció közvetíteni igyekszik a nézőnek. Amikor történeteket hallunk a veteránoktól, gyakran a bajtársiasság és az izgalmas kalandok kerülnek elő, a vicces és veszélyes helyzetek, nem pedig a mészárlás, a holtak arca, a megcsonkított tetemek. Ezekről egyrészt igyekeznek nem beszélni, másrészt eltemetik mélyre az emlékeket, hogy ne kelljen napról napra szembesülniük vele.

screenshot-from-2015-05-26-18_49_12.pngA visszatérő álom, a 26 kutya, mely a rendező barátját folyamatosan kísérti, lassan értelmet nyer, bár már a legelején megfejtik, de a metaforát az egész műben kifejtik. A Libanoni keringő impresszív képi világát Max Richter (The Congress, Morgan, Mary Queen of Scots) muzsikája egészíti ki, ezzel biztosítva a különleges hangulatot. A cselekmény több síkon játszódik, betekintünk a múltba, több bajtárs szemén keresztül is, de történész és riporter is megszólal az eseményekkel kapcsolatban. Emiatt egy viszonylag komplex képet kapunk a bejrúti mészárláshoz vezető útról, valamint az utána kialakuló helyzetről. Emellé társul a lélektani ábrázolás, mely természetesen a képekből érzékelhető igazán, a tudattalan kivetülése számtalan formát öltet a történetmesélés során.

screen-shot-2015-06-08-at-10-41-10-am.pngKönnyen belátható, hogy a Libanoni keringő igen súlyos témákkal foglalkozik egy olyan világgal kapcsolatban, melyről nem igazán szeretnek beszélni, sokan tabuként kezelik. Ezért lényeges, hogy a rendező kiállt, és elmeséli azt, amire emlékszik a háborús időkből, és mindezt önkritikával és elemzéssel teszi. A dokumentarista jelleg ehhez kitűnő mankót nyújt, mert nem lesz teljesen objektív a mondanivalója. A cikkem elején említett alkotások mellett van a helye, mindenképpen érdemes ránéznetek!

Értékelésem: 8/10

Forrás, információk: https://www.imdb.com/title/tt1185616, https://en.wikipedia.org/wiki/Waltz_with_Bashir
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Hr1zbPgL4cU
Mafab link: https://www.mafab.hu/movies/vals-im-bashir-16373.html
Bluray megrendelhető: Waltz with Bashir [Blu-ray] [2008]

Smaragd Sárkány