Még a tűzijáték is nézőpont kérdése - Fireworks, romantikus sci-fi

img3470_3.jpgTavaly nyárvégén jelent meg egy új romantikus anime film, amelyre az egyik rendelésem kapcsán akadtam az ajánlók között. Azóta kétszer is megtekintettem a Uchiage Hanabi, Shita kara Miru ka? Yoko kara Miru ka? (Fireworks, Should We See it from the Side or the Bottom?)-t, főleg azért, mert nem teljesen lineáris a cselekményvezetése, de természetesen tetszett is annyira. Látszólag egy könnyed, nyári romantikus komédiának tűnik, némi drámai felhanggal, de emellett izgalmas problémákat is felvet a nézőknek.

original_3.gifNorimichi Shimada napja viszonylag átlagosan indul, az iskolában mindenki az esti tűzijátékot várja, amire valószínűleg a barátaival együtt fog kimenni. Délután azonban még van egy kis dolga, hiszen ő és Yūsuke Azumi a sorosak, hogy a medencét kitakarítsák az udvaron. Mivel társa pillanatok alatt faképnél hagyja, így egyedül érkezik meg a vízhez, ahol Yūsuke szívszerelmét, Nazuna Oikawat találja békésen heverészve. still_481805.pngA trió végül úgy dönt, versenyt úsznak a nyári kánikulában, de egyikőjük sem sejti, hogy ez az ártatlan szórakozás miféle kalamajkához és eseménysorozathoz vezet majd – újra és újra. Hogy némileg kötődjünk a címhez is, a fiúk eközben azon vitatkoznak, hogy a tűzijáték vajon kerek vagy egyszerűen lapos, márpedig ennek eldöntéséhez lényeges, honnan figyelik majd az ünnepséget.

tumblr_oufzg0e4ap1thzx08o1_500.gifA történet viszonylag nyúlfarknyinak, ugyanakkor érdekfeszítőnek tűnhet, leszámítva, hogy a Kimi no Na wa. pont egy évvel előtte már ellőtt egy hasonló szituációt. Hiszen a Fireworks, Should We See it from the Side or the Bottom? ismét időbeli ugrálásokkal örvendeztet meg bennünket, azzal a lehetőséggel kecsegtet, hogy kijavíthatjuk a hibáinkat, még ha százszor is elkövetjük azokat. A különbség talán annyi, hogy jelen animében sokkal rövidebb időt ölel fel a cselekmény, és inkább a drámaiságon van a hangsúly, mintsem a helyzetkomikumok kihasználtságán.

3376224.jpgAkiyuki Simbo (Bakemonogatari, Kizumonogatari, Le Portrait de Petite Cossette) és Nobuyuki Takeuchi rendezése sajnos így nem mondható túlságosan eredetinek, de az a pár problémakör, ami előkerül az animében, azért mindig izgalmas. Elsőként tehát arról mereng el, hogy tudunk-e javítani a döntéseinken, vagy vállalnunk kell azok következményeit és így súlyát is. Ez nem újdonság, a The Girl Who Leapt Through Time alaposan körbejárta a kérdést, akárcsak korábban a Steins;Gate sorozata is. Bizony nem könnyű együtt élnünk azzal, ha esetleg rossz választást hozunk meg, vagy kerüljük a konfliktusokat, de a felnőtté válás folyamatába ez is beletartozik, bármennyire is igyekszünk tiltakozni ellene.

nazuna_oikawa_carrying_a_suitcase_to_flee_away_from_home.jpgA második téma ennél bújtatottabban jelenik meg a Fireworks-ben. A pillanatnyi hóbortjaink ugyanis másokra is hatnak, és ha nem megfelelően kommunikáljuk le ezeket a döntéseinket, akkor bizony megmérgezhetik a kapcsolatainkat. Persze ezek a szituációk nem egyszerűek, pláne nem egyértelműek, hiszen több szögből is érdemes megvizsgálni azokat, nem csak a felek szempontjából. Azonban az anime csak érinti ezt a kérdést, túlságosan nem fejti ki, így válaszokat sajnos nem kapunk.

1270040_fireworks.jpgDe hogy ne legyünk igazságtalanok a filmmel szemben, ki kell emelnünk a cím valódi jelentőségét is, hiszen valójában átvitt értelemben érdemes értelmeznünk. Pontosan az kerül a mű középpontjába, hogy egy szituáció, egy probléma több szemszögből körüljárandó, és a vélemények, hiába tűnnek ellentétesnek, mégis mindenkinek igaza lehet. Egy tárgy lehet egyszerre kerek és lapos, csak az a kérdés, milyen irányból szemléljük azt. Ekképpen ami az egyik ember életére negatív hatással van, simán jelenthet a másik számára tökéletes boldogságot.

41726242902_a5f0864e65_z.jpgA Fireworks látványos, és a zenéje is megfelelően érzelmes, a története - a kreativitást leszámítva -  kellemes kikapcsolódást nyújt a nézőknek. A felvetett gondolatokkal érdemes foglalkozni, és talán kicsit elmélkedünk arról, milyen hatással lehetnek döntéseink a környezetünkre, illetve beleláthatunk csemetéink, avagy éppen szüleink fejébe is általa. De a legfontosabb, hogy igyekezzünk belátni, nincs olyan kérdés, melyre csupán fekete-fehér válasz létezne, illetve a következményekkel akkor is számolnunk kell, ha nem vesszük figyelembe azt. Ezen kívül szükséges, hogy belássuk, a körülöttünk élők reakcióit nem tudjuk befolyásolni, ezért azokért nem mi vagyunk a felelősek.

DAOKO ft. Kenshi Yonezu: Uchiage Hanabi

tfcc-89631.jpgA Studio Shaft-nál készült animét egy japán televíziós drámából adaptálták, mely az If című sorozatban jelent meg először, 1993-ban, majd 1995-ben került moziban is bemutatásra.A történet ugyan bájos, de sajnos nem elég eredeti, így valószínűleg nagyobb figyelmet kapott volna, ha más időpontban jelenik meg, de a fent emlegetett másik két mű ennél jóval jobb kivitelezésű. A romantikus filmek rajongóinak azért merem ajánlani, de nem kell túlságosan sokat elvárnunk tőle, inkább egy könnyed nyári drámaként tekintsünk rá, annak pedig egészen jó. Talán, ha kicsivel jobban kifejtették volna a gyermek-szülő konfliktust, vagy jobban kiemelték volna az alapszituáció lényegét, akkor több pontot is adnék a Fireworks-re.

Értékelésem: 7,5/10

Forrás, információk: https://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=19481, https://en.wikipedia.org/wiki/Fireworks_(2017_film), https://en.wikipedia.org/wiki/Fireworks,_Should_We_See_It_from_the_Side_or_the_Bottom%3F_(1993_film)

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=KG770hOuT2k

Bluray megvásárolható: hamarosan

Smaragd Sárkány